-

Review Knab Social, betalen via Facebook of SMS

Vandaag lanceert Knab als eerste nederlandse bank de mogelijkheid om via de Knab App geld over te maken met behulp van van Facebook of een mobiel telefoonnummer. Knab Social is ontwikkeld om het overmaken van geld naar vrienden en kennissen te vergemakkelijken.

Ik kreeg een sneak preview en sprak met Marcel Kalse, mede-oprichter van Knab. Knab Social maakt niet alleen betalen aan bekenden een stuk eenvoudiger, maar er is nog een voordeel.

Eindelijk, social banking in Nederland

Al langer maken banken het wereldwijd mogelijk om eenvoudig geld over te maken naar bekenden. In 2011 introduceerde de Australische Commonwealth Bank Kaching, waarmee je onder andere een betaling kunt doen aan een iemand door zijn of haar mobiele telefoonnummer, e-mailadres of Facebook account te gebruiken.

In 2012 lanceerde het Britse Barclay Pingit. Antony Jenkins, chief executive  bij Barclays retail and business banking, zei daar destijds het volgende over “Barclays’ Pingit could revolutionise the way people send and receive money.”

Google maakte het in 2013 voor haar honderden miljoenen Gmail-gebruikers mogelijk om geld naar elkaar over te maken als attachment bij een e-mail. En ongeveer een week geleden kondigde de Franse bankengroep BPCE aan dat je met hun mobiele betaaloplossing S-Money ook betalingen kunt ontvangen via Twitter. Vanaf vandaag kunnen we Knab Social aan dit rijtje toevoegen.

Uitleg Knab Social

Het overmaken van geld via Knab Social werkt eenvoudig. In de Knab App kan je bij de optie ‘geld overboeken’ kiezen voor overboeken naar iemand uit je contactenlijst of overboeken naar een Facebook-vriend(-in).

knab-social-screenshots-1-finno1

Klik op afbeelding voor vergroting.

Na je keuze voor overboeken naar een mobiel telefoonnummer of naar een Facebook-vriend(-in), kies je vanaf welke rekening de overboeking moet plaatsvinden en welk bedrag je wilt overboeken.

Stel dat je kiest voor overboeken naar een mobiel telefoonnummer, dan kies je vervolgens een persoon uit je contactenlijst en bevestig je de overboeking met je pincode voor de Knab App. De begunstigde ontvangt nu een SMS met de mededeling dat er een bedrag naar hem of haar is overgemaakt.

Als je kiest voor overboeken naar een Facebook-vriend(-in), dan zal je de Knab App de eerste keer toegang moeten verlenen tot Facebook en kan je vervolgens een persoon kiezen uit je vriendenlijst. De begunstigde ontvangt een persoonlijke bericht in Facebook dat er een bedrag naar hen of haar is overgemaakt.

In beide gevallen kan je overigens een foto maken en deze meesturen met de overboeking. In onderstaande schermen wordt de overboeking naar een mobiel telefoonnummer weergegeven, vanuit het perspectief van de ontvanger.

knab-social-screenshots-2-finno1

Klik op afbeelding voor vergroting.

De begunstigde ontvangt een SMS met een link. Als de begunstigde op deze link klikt, dan gaat hij naar een webpagina waar hij de naam van de ‘overboeker’ ziet (in het voorbeeld Marcel), het bedrag, een omschrijving en eventueel gelardeerd met een foto. Als begunstigde vul je nu je IBAN-nummer in. De ‘overboeker’ hoeft dus niet het ingewikkelde en lange IBAN-rekeningnummer van de begunstigde te kennen. Uiteraard moet de begunstigde zijn IBAN-rekeningnummer wel kennen.

Vervolgens krijg je via SMS een code die je op dezelfde webpagina invult. Daarna volgt een bevestiging dat de betaling is gelukt en kan de begunstigde via Twitter of Facebook delen dat hij geld heeft ontvangen via Knab Social.

knab-social-screenshots-3-finno

Klik op afbeelding voor vergroting.

Knab bewaart het IBAN-rekeningnummer in combinatie met het mobiele telefoonnummer of Facebookaccount. Als de Knab-klant nogmaals een bedrag overmaakt naar dezelfde begunstigde, dan hoeft deze niet nog een keer zijn IBAN-rekeningnummer in te vullen.

Overmaken is eenvoudiger geworden

Zit de klant te wachten op deze nieuwe functionaliteit in de Knab App? “Het komt vaak voor dat je geld wilt overmaken naar iemand uit je vriendenkring. Bijvoorbeeld omdat iemand een lunch heeft voorgeschoten”, legt René Frijters, oprichter van Knab, uit in het persbericht. “Bij Knab kun je een bedrag naar iemand overmaken, zonder dat je zijn bankrekeningnummer weet. Je hoeft alleen zijn of haar mobiele telefoonnummer te hebben of bevriend te zijn op Facebook.”

Naast een vereenvoudiging voor geld overmaken is Knab Social ook een marketingtool. “Ik hoop dat niet alleen de klanten van Knab nog enthousiaster worden over Knab, maar ook de ontvangers op een positieve manier met onze bank in aanraking komen”, legt Marcel Kalse uit. Met iedere overboeking wordt dus tevens reclame gemaakt voor Knab.

Knab Social is goedgekeurd

Knab heeft Knab Social in een half jaar tijd ontwikkeld en zeer onlangs uitgebreid laten testen door Tweakers. De reacties waren positief. “Deze tool maakt geld overmaken een stuk gemakkelijker. Ik heb geen last meer van lange en onbekende IBAN-rekeningnummers. Echt een vooruitgang door innovatie,” aldus Jaap Kabbedijk, één van de deelnemers van het testpanel.

Niet alleen het kritische testpanel van Tweakers keurde de nieuwe functionaliteit goed. Ook De Nederlandsche Bank (DNB) heeft kritisch gekeken naar deze vernieuwende manier van overboeken. “De grootste uitdaging voor ons waren de compliance en veiligheidsissues”, vertelt Marcel Kalse. “Bij innovaties op het gebied van betalingsverkeer kijkt men met een vergrootglas naar de veiligheidsaspecten.”

De nieuwe functionaliteit is uitgebreid getest op veiligheid. Ook qua privacy heeft Knab haar huiswerk gedaan. “De betaling verloopt dus niet via Facebook of SMS, maar gewoon via de bank. De betalingsgegevens, zoals het rekeningnummer en het bedrag, worden niet met Facebook gedeeld. Knab plaatst ook geen berichten op je tijdlijn”, benadrukt Marcel Kalse.

Conclusie

Een paar jaar geleden schreef ik al over de ontwikkelingen op het vlak van Facebook Banking. Ik schreef toen vooral over de ontwikkeling dat banken in Facebook banktransacties mogelijk maken. Er werd toen vaak het argument gebruikt dat je zonder Facebook te verlaten bancaire handelingen kunt doen. Zelf zie ik dat argument (nog steeds) niet. Alsof het switchen tussen tabbladen in de browser een ingrijpende handeling is (van de Facebook tab naar de internet bankieren tab). Alsof het switchen op je smartphone tussen de Facebook app en je mobiel bankieren app zeer tijdrovend is.

Toen al schreef ik dat de toegevoegde waarde vooral gezocht moet worden in de gebruikersvriendelijke interface. Bijvoorbeeld bij een betaling aan een vriend het eenvoudig kunnen selecteren van een foto in plaats van het invullen van een rekeningnummer.

Knab heeft gelukkig geen Facebook app gelanceerd, maar Facebook en de contactenlijst van je smartphone naar haar Knab App gebracht. Overboeken naar bekenden is echt eenvoudiger geworden, in navolging van banken zoals Barclays en Commonwealth.

Als Knab ook nog de mogelijkheid van ‘rekening delen‘ zoals in de ABN AMRO Mobiel Bankieren App toevoegt, dan wordt het echt één van de betere mobiel bankieren apps. Overigens zou Knab deze ‘rekening delen’-functionaliteit als inspiratie kunnen gebruiken voor een ‘debiteurenbeheer’-functionaliteit voor haar kleinzakelijke klanten. Daarmee zou Knab mij als kleine ondernemer een groot plezier doen.

*) Dit artikel is tevens gepubliceerd op finno.nl.

Deel dit bericht

2 Reacties

Koos Koets

Hoe innovatief ook, juist de vele fraude rond internetbankieren vraagt om een centrale plek van transacties zodat het consument 100% vertrouwen heeft in elektronisch bankieren, de versplintering van plekken en methodes hoe geld overgemaakt word draagt niet bij aan dit vertrouwen en ik voorspel nu al dat deze methode zeer snel gebruikt gaat worden voor Phishing achtige praktijken, daarnaast kun je afvragen of dit gaat aanslaan, het aantal Knab gebruikers is nog steeds marginaal, en ook de naamsbekendheid is niet groot, kortom als een knab gebruiker geld overmaakt naar een facebookuser zal dit nogal tot scepsis leiden, daarnaast doet men of dit heel handig is, feitelijk is het gewoon een veredeld adresboek. En in plaats voor facebook te kiezen had het meer voor de hand gelegen om te gaan voor PayPal.

Barry

Ziet er toch nog complex uit. Ik gebruik al jaren MyOrder voor deze zelfde functionaliteit. Uiteraard dient de ontvanger ook MyOrder te hebben, maar dat hebben steeds meer kennissen om mij heen sinds er de laatste tijd veel reclame voor gemaakt wordt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond