-

Laagsteprijsgarantie versus korting: waarvoor te kiezen?

Jumbo, BCC, Media Markt, Gamma, Praxis en de Keukenconcurrent. Je kunt een lange lijst maken met bedrijven die hun klanten een laagsteprijsgarantie geven. Continu stappen weer nieuwe bedrijven in en beginnen met deze vorm van prijspromotie. 

De garantie lijkt in theorie een interessante methode nieuwe klanten te trekken of juist te binden. Vindt men ergens anders een product voor een lagere prijs dan wordt het prijsverschil teruggegeven of vergoed met een kortingscoupon.

Maar of klanten daadwerkelijk controleren of bedrijven die beloften ook nakomen, blijft onbekend. Supermarktketen Jumbo laat in een reactie weten dat de ‘prijsmeters’ van het bedrijf zelf prijskaartjes vergelijken met andere supermarkten. Hoe vaak dat tot een prijswijziging leidt, wil het bedrijf niet zeggen. Wel laat de woordvoerder weten dat er daarnaast in een gemiddelde week ‘enkele meldingen binnenkomen’ van klanten die leiden tot een aanpassing.

Laagsteprijsgaranties zijn niet alleen hier in Nederland een populair middel om de aandacht van de consument te trekken. Ook de Britten worden ermee verleid tijdens de supermarktoorlog die er op dit moment gaande is. Toch stopte één van die supermarkten er recent geheel mee, de grootste keten Tesco sluit huismerken inmiddels uit van de vergelijkingsstrijd.

Britse onderzoekers zeggen nu dat slechts twaalf procent van de consumenten gebruikmaakt van zo’n garantie en prijzen actief vergelijkt. Ouderen zijn daarin met veertien procent nog iets actiever, maar nog altijd lijkt de impact gering.

Als zo’n laagsteprijsgarantie niet wordt gebruikt, waar is die dan goed voor? Kun je je als marketeer niet veel beter richten op een gedegen couponcampagne? Andrew Kirkcaldy van de succesvolle online witgoedverkoper AO.com verdedigt de garantie: ondanks het lage gebruik vult het de merkpropositie aan zonder de verwachting te kweken dat er kortingen zullen zijn in een winkel.

‘Laagsteprijsgarantie geloofwaardiger dan korting’

Voor merken is de tijdelijk lage prijs geen onderscheidende factor meer nu dit online zo transparant is gemaakt, zegt hij. De belofte van een laagste prijs is vooral een manier om de boodschap van een scherpe prijsstrategie te versterken. Hij zegt: ‘Een laagsteprijsgarantie is geloofwaardiger dan een korting.’ Het is een element dat vertrouwen opbouwt bij de klant en in de toekomst een belangrijke kenmerkende factor blijft. 

Volgens de belangrijkste marketeer bij lastminute.com werkt de garantie vooral vertrouwen. Klanten durven direct een aankoop te doen want ze weten dat ze een eventueel prijsverschil terug krijgen. Over of de garantie niet langzaam aan kracht inboet nu meer bedrijven de garantie geven is zij stellig: het vergroot alleen maar het bewustzijn van de prijspromoties in zijn geheel. Klanten zullen er eerder zelf naar vragen. De laagsteprijsgarantie wordt zo langzaam een standaard.

Probleem van de belofte is dat die moeilijk is te controleren. Je moet als consument prijzen vergelijken en zelfs dan is de uitkomst niet makkelijk te voorspellen. Prijsvergelijkingen zijn vaak gebaseerd op gemiddelden op landelijk niveau en de haken en ogen zijn ontmoedigend. De Nederlandse Consumentenbond somde alle voorwaarden vorig jaar op: alleen binnen een vaststaande omgeving, vergeleken met een beperkt aantal webwinkels, voor een select aantal producten enzovoorts.

Korting als alternatief?

Om bovendien niet in een neerwaartse prijsspiraal te belanden kun je als marketeer natuurlijk ook gewoon vasthouden aan de kortingsactie. Die kunnen zorgen voor een omzetgroei tot wel 25 procent per maand, zegt Vouchercloud – een aanbiedingensite. Hoewel het bedrijf natuurlijk een belang heeft bij de uitkomst moet gezegd worden dat in betreffend onderzoek is gekeken naar ruim 875 retailers  die al meer dan twee jaar kortingsacties inzetten.

Een onderzoeksbureau spreekt over de helft van de consumenten die prijzen vergelijkt voor de beste deal. Vier op de tien zou bovendien coupons gebruiken, zo schrijft Marketingweek. Interessanter is misschien nog het grote aantal mensen dat aanbiedingen opspoort. Bijna 84 procent van de consumenten zegt dat wel eens te doen, onder jongeren tot 24 jaar stijgt dat percentage zelfs tot 95 procent.

Naast het aantrekken van nieuwe klanten en halen van de verkoopdoelstelling is ook het kunnen vaststellen van de marketingimpact een belangrijke drijfveer. Met een laagsteprijsgarantie bouw je niet direct een profiel van de klant op, met online of mobiele coupons of kortingsacties behoort dat wel tot de mogelijkheden, zo werd recent al gezegd in dit artikel over cashback acties.

WEB_081015_SpecialReport_AAG

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond