-

Maak in 4 stappen het perfecte Google Business-account

In het Google Business-blok aan de rechterkant van de zoekresultaten, ook wel Knowledge Panel genoemd, kan de bezoeker naast de openingstijden, contactgegevens en routebeschrijving ook foto’s bekijken, vragen stellen aan het bedrijf en een review achterlaten. Maar er zijn nog veel andere mogelijkheden in Google Business om ervoor te zorgen dat je bedrijf optimaal wordt gepresenteerd. In dit artikel lees je hoe je in vier stappen het perfecte Google Business-account aanmaakt.

Stap 1: Begin bij de basis

Een goede basis is het halve werk. Heb je nog geen Google Business-account voor je bedrijf? In dit blogartikel lees je hoe je dit aanmaakt. De eerste stap voor het creëren van het perfecte Google Business-zoekresultaat is het zorgvuldig invullen van alle bedrijfsgegevens, die je via het item ‘Informatie’ kunt bekijken en bewerken. Let hierbij vooral op het volgende:

  • Zijn de contactgegevens juist? (telefoonnummer, adres, et cetera)
  • Is de categorie ingevuld en matcht dit goed met je bedrijf?
  • Staat de URL van je website goed ingesteld? Denk hierbij ook aan de benoeming van een beveiligde (HTTPS) website. Dit straalt meer vertrouwen uit.
  • Heb je een specifieke pagina waar men een afspraak op kan maken? Vermeld deze dan bij de optie ‘URL voor afspraken’.
  • Kloppen de openingstijden? Je kunt overigens ook gebruikmaken van de afwijkende openingstijden bij feestdagen zodat je de openingstijden niet aan hoeft te passen tijdens deze dagen. Google Business overschrijft dan de normale openingstijden en vervangt deze voor de opgegeven afwijkende openingstijden.

Tip: heb je een webshop? Ook dan kun je gebruik maken van Google Business. Geef hiervoor bij het invullen van het adres aan dat je goederen levert aan klanten op hun locatie. Vervolgens vraagt Google je een radius te geven van het gebied waarin je levert.

Stap 2: Zorg voor de juiste uitstraling

Afbeeldingen vallen op. Een duidelijke profielfoto is dus zeker een must. Het zal je misschien verbazen, maar veel mensen klikken vervolgens ook op deze profielfoto om de andere afbeeldingen in het Google Business-account te checken. Hier kan je dus ook veel meer van je bedrijf laten zien. Denk bijvoorbeeld aan foto’s van de binnenkant van je winkel/kantoor, de producten die je verkoopt of de medewerkers van het bedrijf. Foto’s zeggen immers meer dan duizend woorden en dragen enorm bij aan het imago dat je voor jouw bedrijf neerzet. Zorg dus voor voldoende beeldmateriaal in je Google Business-account en voeg zo nu en dan nieuwe foto’s toe om je account fris te houden.

Een extra boost aan de uitstraling van je Google Business-account geven? Maak dan gebruik van Google Posts. Met dit item, te vinden onder ‘Posts’, kan je een week lang een nieuwsbericht, evenement, aanbieding of product uitlichten. De call-to-action kan variëren van ‘Meer informatie’ tot ‘Online bestellen’.

Stap 3: Creëer interactie

Naast de informatie die je zelf in Google Business kunt invullen, wordt het account ook aangevuld met reviews van klanten/bezoekers en een Q&A (vragen en antwoorden). De reviews zijn wellicht het meest essentiële onderdeel van je account, want zeg nou zelf; zou jij snel contact opnemen met een bedrijf met overwegend negatieve reviews? Natuurlijk heb je zelf geen directe invloed op de recensies die worden geschreven, maar je kan er wel voor zorgen dat andere lezers zien dat je openstaat voor feedback en daadwerkelijk luistert naar je klanten. Reageren op zowel positieve als negatieve reviews is dus zeker aan te raden. Hoe belachelijk de negatieve recensie ook is: reageer er altijd op. Je hebt daarnaast ook de optie om een review als ongepast te markeren. Doe dit alleen als het bijvoorbeeld om spam gaat.

Q&A

Wanneer een bezoeker je bedrijf in Google opzoekt, kan het ook zijn dat hij/zij een bepaalde vraag heeft, maar geen zin om te bellen of buiten de openingstijden kijkt. In dit geval kan de bezoeker gebruikmaken van de Q&A, die in het Nederlands ‘Vragen en antwoorden’ heet. Wat je vaak in dit item ziet, is dat andere bezoekers (meestal Local Guides in Google) reageren op de vragen. Het is echter aan te raden om als bedrijf eveneens te reageren op de vraag van de bezoekers, ook al is het juiste antwoord al gegeven. De bezoeker stelt de vraag niet voor niets via je Google Business-account.

Stel notificaties in

Mensen verwachten in deze tijd een snel antwoord, maar om het uur je Google Business-account checken is natuurlijk niet ideaal. Om op de hoogte te blijven van nieuwe reviews en vragen kan je eenvoudig notificaties instellen. Dit doe je in je Google Business-account onder het item ‘Instellingen’, waar je de vinkjes aanzet voor ‘Reviews van klanten’ en ‘Vragen en antwoorden’.

Stap 4: Houd je voortgang bij in Insights

Om je Google Business-account perfect te maken, is bijsturing zo nu en dan noodzakelijk. Hiervoor heb je de juiste data nodig. Dit levert Google via het item ‘Insights’ in je Google Business-account. Hier kan je onder andere vinden hoe klanten naar je bedrijf zoeken, waar ze de listing op bekijken (Search of Maps), welke actie ze ondernemen en waar ze vandaan komen. Daarnaast vergelijkt Google het aantal fotoweergaven en de fotokwantiteit met die van vergelijkbare bedrijven. Op basis van deze informatie kan je het Google Business-account perfectioneren.

Google Business wordt steeds belangrijker

Google Business komt steeds prominenter in beeld. Zo zie je bij de mobiele resultaten ook steeds vaker het Google Business-blok boven de zoekresultaten in beeld komen. Hierdoor is het goed om je Business-vermelding perfect in te richten en te optimaliseren. Gebruik deze handige Google Business-checklist om te zien of je alle onderdelen optimaal hebt toegevoegd:

Google Business Checklist

  • Adresgegevens correct ingevuld
  • Contactgegevens correct ingevuld
  • Juiste categorie/branche uitgekozen
  • URL goed ingesteld (inclusief HTTPS)
  • Specifieke URL voor afspraken ingesteld
  • Openingstijden correct ingevuld
  • Afwijkende openingstijden ingevuld
  • Korte introductie over het bedrijf geschreven
  • Duidelijke profielfoto ingesteld
  • Foto’s toegevoegd
  • Google Post(s) geplaatst – blijft 7 dagen actief
  • Notificaties ingesteld voor reviews en Q&A
  • Alle reviews beantwoord
  • Alle vragen in Q&A beantwoord
  • Insights gecheckt om de strategie te versterken

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond