-

Mobiele POS lang niet altijd ideaal

In een eerder interview met betalingsverwerker Adyen werd de opkomst van het mobile point of sale (POS) al aangehaald. Door warenhuis de Bijenkorf wordt er geëxperimenteerd met de mobiele kassa zodat klanten voor het afrekenen niet langer in de rij hoeven. De klant krijgt advies op maat en ervaart dit als een persoonlijk consult.

Internationaal is het gebruik van mobiele apparatuur als verkooppunt in opkomst. Toch zal het de rij in de winkel niet doen verdwijnen, zo blijkt uit onderzoek van IHL Group. Meer dan vijfentachtig procent van de grote Amerikaanse retailers geeft aan dat zij de mobiele oplossing zeker de komende drie jaar nog als gadget of extraatje zien en niet als vervanger van bestaande hardware.

Animo voor mobiele POS neemt af

Binnen de verschillende branches wordt anders gedacht over de mogelijke kansen die de technologie biedt. Met name specialistische winkels zetten de devices in. Zij zijn verantwoordelijk voor bijna de helft van alle apparaten die werden ingekocht met als doel deze in te zetten als POS. Algemeen genomen is slechts achtentwintig procent van de ondervraagde winkeliers van plan nog dit jaar te werken aan de inzet van de mobiele kassa.

Zij die actiever zijn denken direct aan de door Apple gehanteerde opzet, waarbij iedere medewerker is voorzien van een mobiele betaaloplossing. De uitwerking is echter minder ideaal dan het op het eerste gezicht lijkt. Het merendeel van de winkeliers grijpt op piekmomenten terug naar de vaste betaalpunten met een rij voor de kassa. Zelfs Apple kiest regelmatig voor deze oplossing op de momenten dat het echt druk wordt.

Geschikt voor kleinschalige situaties

Het mobiele betalen lijkt hiermee niet voor iedereen weggelegd. Met name voor de kleinschaligere kledingwinkels en specialistische warenhuizen is het van toegevoegde waarde. Retailers hebben de omvang van de transacties tot wel vijfentwintig procent zien toenemen sinds zij, net als de Bijenkorf in bovenstaand voorbeeld, het idee van een persoonlijk consult creëren. In plaats van op afstand toe te kijken wordt de klant voorzien van informatie op maat en winkelen medewerkers mee. Situaties waarin grotere volumes worden verhandeld, zoals in de supermarkt en groots opgezette warenhuizen, blijken minder geschikt. De resultaten in restaurants zijn nog wisselend. Hoewel het de cijfers op sommige momenten ten goede kwam ervaart het personeel het als een barrière, ofwel bederver van de relatie en fooi, tussen hen en de gast in.

De resultaten van het aangehaalde onderzoek geven maar aan dat de inzet van deze mobiele technologie niet als wondermiddel kan worden beschouwd. De onderzoekers waarschuwen dan ook: “Er zijn eerder miljoenen geïnvesteerd in technieken om transacties te monitoren. Dit is allemaal weggegooid geld wanneer men kiest voor mobiel. Retailers moeten dat en het mogelijke effect op het imago niet uit ogenschouw verliezen.”

De afname in de interesse lijkt een logisch gevolg van een realistischer beeld van voor- en nadelen. Hoewel de mobiele oplossing een deel zal afsnoepen van de traditionele transacties betekent het niet dat het volume van deze laatste krimpt. Het betekent simpelweg dat deze minder hard zal groeien dan in een andere situatie het geval was geweest.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond