-

Neem nu stappen om problemen in supply chain en transport te voorkomen

De door corona en andere oorzaken ontstane logistieke problemen worden steeds duidelijker. Lees hier over de oorzaken van de verschillende problemen en de stappen die je kunt zetten om problemen voor je eigen organisatie te voorkomen.

De drukste winkelperiode van het jaar nadert. Met dagen als Black Friday, Sinterklaas en Kerstmis in het vooruitzicht, is het van groot belang dat de voorraad op pijl is en de schappen gevuld. De kans voor retailers om een topomzet te draaien staat echter onder druk door problemen in de supply chains en een tekort aan transportcapaciteit. Het belang van een goede voorbereiding op de komende logistieke puzzel is lange tijd niet zo groot geweest.

In dit artikel gaan we dieper in op de drie grootste logistieke uitdagingen voor retailers en stellen we oplossingen voor die je helpen de komende pieken met succes af te sluiten.

Spanningen in supply chains drijven logistieke kosten op

Vooruitgang op het gebied van vaccinatie en versoepeling van de beperkingen na de coronagolf leiden tot een toename van de vraag. Volgens het laatste wereldwijde onderzoek van McKinsey zijn, ondanks de goede economische vooruitzichten, inflatie en bevoorradingsproblemen de grootste bedreigingen geworden voor groei in deze belangrijke handelsperiode. De wereldwijde en lokale logistieke ketens zijn maandenlang verstoord geweest als gevolg van de pandemie:

  • Honderden zeevaartroutes zijn in onbruik geraakt en ondanks de toename in vraag hebben de scheepvaartmaatschappijen hun aanbod nog niet aangepast.
  • Het wegtransport in Europa ervaart opstoppingen bij de grenzen vanwege aangescherpte controles op negatieve tests of vaccinatiebewijzen van chauffeurs.
  • Er is een tekort aan containers waar ze nodig zijn en zelfs een tekort aan hout voor pallets en kartonnen verpakkingen. Daarbij komt ook het tekort aan magazijnpersoneel de situatie niet ten goede.

Wat betekent dit concreet voor bedrijven? Ten eerste dat de bevoorradingskosten aanzienlijk hoger zijn als gevolg van de algemene stijging van de kosten voor goederentransport, het gebrek aan grondstoffen en de verhoging van de brandstofprijzen. De verwachte logistieke opstopping op de verschillende feestdagen in het najaar zal de situatie verergeren. Ten tweede: een uitgeputte voorraad brengt het risico dat consumenten hun aankopen doen bij concurrenten die al wel goed voorbereid waren, met gemiste omzet als gevolg.

Wat kun je daar aan doen? Door het transport op regionaal niveau te optimaliseren, kunnen de kosten die voortvloeien uit de mondiale druk op de logistieke ketens worden verlicht. In dit opzicht is groepagevervoer een belangrijke manier om de voertuigcapaciteit te maximaliseren en te besparen op transport. Overweeg daarom een vervoerder die vervoerswijze aanbiedt.

Behoefte aan omnichannel-shopping

De onzekerheid over de toekomst van de pandemie maakt het ontzettend moeilijk om voorkeurskanalen te voorspellen. Daarom willen consumenten alle opties op tafel hebben: fysieke winkels, e-commerce, marktplaatsen zoals Amazon of het hybride model (online kopen, afhalen in de winkel).

Bovendien heeft COVID-19 ook de waarde van duurzaamheid als een belangrijk criterium in de aankoopbeslissing doen toenemen. Volgens een studie van GlobalWebIndex beschouwt 39% van de wereldwijd ondervraagde consumenten “milieuvriendelijkheid” als een doorslaggevende factor bij de keuze om producten van een bepaald merk of bedrijf te kopen.

Ook dit heeft impact op bedrijven. Ze moeten elk verkoopkanaal in gelijke mate bevoorraden. Terwijl e-commerce vorig jaar verkooprecords brak, zullen ook fysieke winkels dit jaar weer een prominente plaats in het koopgedrag van de consument innemen. Consumenten belonen merken en bedrijven die hun milieu-impact weten te beperken, dus een duurzaam logistiek proces is van essentieel belang om de verkoop te bevorderen.

Hoe kun je aan deze zaken het hoofd bieden? Anticipeer en plan nu. Door middel van regelmatige afspraken met de leverancier zorg je ervoor dat de transportcapaciteit niet op het slechtst mogelijke moment uitkomt. En ook: wanneer je producten moet leveren aan grote verkoopplatforms – zoals een warehouse van Amazon – is het verstandig om een beroep te doen op vervoerders die volledig op de hoogte zijn van de specifieke werkwijze en aflevereisen. Deze kunnen namelijk enorm afwijken van reguliere procedures. En tot slot: versterk het milieu-engagement van je bedrijf en communiceer dit ook naar klanten. Als de transporteur van je voorraad bijvoorbeeld in staat is om de CO2-besparing te meten van zijn verzendwijze ten opzichte van andere transportmethodes, kun je dit benoemen op je website of andere communicatiekanalen.

Gebrek aan transportcapaciteit

De gevolgen van de pandemie hebben de capaciteit van de transportsector aangetast. Volgens gegevens van de Internationale Wegvervoerorganisatie (IRU) is vorig jaar in heel Europa 25% van de beroepschauffeurs ander werk gaan doen. De verwachting is dat de kloof tussen vraag en aanbod dit jaar in de West-Europese markten tot wel 150% kan stijgen.

Wat zijn hiervan de gevolgen voor bedrijven? Het onmiddellijke gevolg van het tekort aan logistieke medewerkers is vertraging bij de levering van goederen. Dit heeft ingrijpende gevolgen voor de bevoorrading van jouw winkel tijdens de belangrijkste handelsperiode van het jaar. Daarnaast speelt op de achtergrond een trend die de sector de komende jaren ingrijpend zal veranderen: vanwege de dynamiek in de markt, wordt het voor bedrijven nog moeilijker om vaste prijzen met vervoerders te onderhandelen voor contracten met een looptijd van één of twee jaar.

Hoe kun je hier als bedrijf op inspelen? Profiteer van de voordelen van moderne technologie. Zoek bijvoorbeeld een digitale transportpartner die in staat is om voor elke inkoopbestelling de beste vervoerder te matchen op basis van het type voertuig waarover hij beschikt en de routes die hij rijdt. Denk ook na over flexibele vervoersoplossingen: de starheid van de traditionele logistieke dienstverleners is een groot nadeel wanneer er grote schommelingen zijn in de vraag. Zoek daarom een partij die zijn dienstverlening eenvoudig kan aanpassen aan de transportbehoefte van je bedrijf.

In tijden van verandering overleven de innovatieve oplossingen

In 2020 breidde rond Amazon Prime Day in oktober, Black Friday in november en Kerstmis in december de winkelperiode uit tot na de daadwerkelijke feestdagen. Dit idee sloeg erg aan bij de consument. In 2021 is de economische groei gekomen op een moment dat de sector de capaciteit nog naar het oude niveau aan het uitbreiden was. Hierdoor wordt de logistieke voorbereiding op de eindejaarspiek een flinke uitdaging voor verzenders en vervoerders.

Met name door de verzadiging van de vrachtvervoersector is het belangrijker dan ooit om nieuwe methoden toe te passen bij de planning voor dit najaar. Snelle levertijden zijn mogelijk als een transporteur gebruikmaakt van cross docking. Ook de mate waarin zendingen gemonitord worden, is een essentiële factor. Kies daarom een bedrijf dat de goederen proactief volgt zodat er direct op eventuele incidenten kan worden ingespeeld.

Over de auteur: Pjotr Horowitz is Chief Sales Officer bij Ontruck.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond