-

Drie belangrijke logistieke trends voor e-commercebedrijven

Mede door grote vlucht die online winkelen heeft genomen zijn bedrijven hun logistieke stromen anders gaan organiseren. Voor de intralogistiek zijn drie belangrijke trends te zien die de toekomst gaan bepalen: dark stores waar klanten alleen producten ophalen, micro-fulfilment en automatisering in abonnementsvorm.

Uit onderzoek van McKinsey in 2020 blijkt dat driekwart van de Amerikanen hun winkelgedrag veranderde na het uitbreken van de coronapandemie. Zo gaf 40% aan in 2020 van merk te zijn veranderd, wat ten opzichte van 2019 een verdubbeling betekende. Ook in Nederland lijkt dezelfde tendens gaande.

Om consumenten aan je merk te binden en een concurrentievoordeel te houden is het essentieel dat je een uitstekende customer journey biedt. Een cruciaal onderdeel daarin vormt het logistieke proces. Wij pikken drie belangrijke logistieke trends uit de verschillende ontwikkelingen waar je als e-commercebedrijf op kunt inspelen.

1.’Dark stores

Digitale boodschappen zijn al enige tijd een trend en juist door de coronapandemie populairder geworden. Volgens het FoodService Instituut Nederland steeg de verkoop van online boodschappen in 2020 met 50% naar € 2,7 miljard. Marktonderzoeker IRI Nederland zag daarbij het online aandeel in de supermarktomzet tijdens de coronacrisis toenemen van 4,4% naar 6,2%, wat dus nog een gigantisch groeipotentieel biedt.

Concultancybureau Bain & Company verwacht dat tussen 2020 en 2025 de penetratie van online boodschappen en bepaalde markten zal verdubbelen. Goldman Sachs denkt dat het marktaandeel van online supermarkten als Picnic en Crisp, maar ook flitsbezorgers als Gorillas, de komende jaren flink gaat stijgen en dat zij in 2040 tussen 25-40% van de Europese markt in handen hebben.

De grootste uitdaging voor deze digitale kruideniers is om een duurzame infrastructuur op te bouwen die aansluit bij de behoefte van de klant. Nog maar een paar jaar geleden was het moeilijk voor te stellen dat je je dagelijkse boodschappen via een app kon bestellen en dat deze nog dezelfde dag voor je deur zouden staan. Inmiddels raken mensen hieraan gewend.

Om hierop in te spelen boden supermarkten in eerste instantie klanten de mogelijkheid om hun online bestelling fysiek in de winkel op te halen. De volgende stap was voor velen om een zogenoemde dark store te introduceren, waarbij consumenten niet meer de winkel in hoeven en hun bestelling kunnen ophalen of werknemers de bestelling afleveren. Deze trend kan uiteindelijk ook naar andere sectoren overslaan.

Zodra deze bedrijven rechtstreeks naar consumenten beginnen te vervoeren moet de infrastructuur van bestelling tot levering snel en betrouwbaar zijn. Uit een analyse van Bain & Company blijkt dat het met de hand sorteren van online bestellingen uit een fysieke winkel, het bezorgen ervan en geen bezorgkosten in rekening brengen, doorgaans de operationele marge met 15% drukt. Deze bedrijven kunnen dan ook veel winst boeken door het magazijn te automatiseren.

De grootste uitdaging zal daarbij voor hen zijn om hun netwerk in de grote steden uit te breiden naar kleinere steden en landelijke gebieden. De oplossing hiervoor gaat waarschijnlijk een combinatie van micro fulfilment-centra en meer uitgebreide regionale magazijnen zijn.

2. Micro fulfilment-centra

Doordat steeds meer consumenten eraan gewend raken dat hun online bestelling nog dezelfde of de volgende dag wordt geleverd, verkorten bedrijven hun leveringstijd door kleinere magazijnen dichter bij hun klanten te openen. Dit wordt ook wel micro fulfilment genoemd.

Micro fulfilment-centra doken een paar jaar geleden voor het eerst op in de Verenigde Staten en het afgelopen jaar hebben we deze trend ook op de Europese markt gezien. Naast een kortere, lokale levertijd bieden micro fulfilment-centra ook een beter voorraadbeheer, snellere en eenvoudigere retourzendingen en, tot op zekere hoogte, lagere transportkosten. Het is nu nog een extra dienst van bedrijven om de klanttevredenheid te verhogen, maar de verwachting is dat micro fulfilment-centra in de komende vijf tot tien jaar de standaard worden.

Er zijn twee verschillende micro fulfilment-centra waarvan wij denken dat ze de toekomst van de logistiek vorm zullen geven, namelijk de dark store en een gewone winkel waarbij een speciale ruimte wordt gebruikt als micro fulfilment-centrum. Zo startte Bol.com een aantal jaren geleden in Amsterdam een proef met een dark store, waardoor geselecteerde producten binnen twee uur bezorgd konden worden in de hoofdstad. De verwachting is verder dat handmatige micro fulfiment-centra op termijn voorzien worden van geautomatiseerde oplossingen, om zo de ROI te verbeteren. Naast kostenefficiëntie is het grootste voordeel dat de opslagcapaciteit aanzienlijk toeneemt, omdat producten veel efficiënter in een ruimte gestapeld kunnen worden.

3. Automation as a Service

Voor de meeste bedrijven is het automatiseren van hun magazijn de moeite waard. Niet alle bedrijven willen of kunnen het zich echter veroorloven om in automatisering investeren, zonder te weten of het rendabel is, zelfs als ze door een toenemende vraag nieuwe manieren moeten vinden om hun logistiek te verbeteren.

Een trend die hierop inspeelt is Automation as a Service, oftewel AaaS. Hierbij neemt een bedrijf een abonnement op een geautomatiseerde oplossing, waarbij de automatiseringsoplossingen vaak worden geleased. Bedrijven geven de voorkeur aan een abonnementsmodel, omdat de kosten in plaats van een bedrag in één keer gelijkmatig over het jaar gespreid worden. Daarbij kan het zowel gaan om een vast maandelijks bedrag, een vergoeding per transactie of een combinatie van beide betaalmodellen.

Dit stelt met name jonge bedrijven in staat om in een vroeg stadium toegang te krijgen tot automatisering en financiële middelen vrij te maken om op andere gebieden te groeien en te innoveren.

Verder is het ook interessant om met AaaS in te spelen op het hoog- en laagseizoen, zodat je als bedrijf niet het hele jaar door de maximale capaciteit met robots hoeft te beheren. Door je magazijnvoorraad zowel te automatiseren als modulair in te richten, kun je eenvoudig het aantal robots op- en afschalen.

Over de auteur: Rob Pauls is algemeen directeur bij Element Logic Benelux.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond