-

Ontdek de tien spannendste bedrijven van 2020 en hun businessmodellen

Elk jaar staan er weer nieuwe bedrijven op die de wereld en het bedrijfsleven wakker schudden. Wie zijn de Facebooks, Ubers en WhatsApps van 2020?

Viya – omdat zij het boegbeeld van shop streaming is in China

Ze is een persoon, tv programma, e-commerce platform en een geweldig businessidee. In april verkocht Huang – beter bekend als Viya – een raket lancering voor bijna 40 miljoen yuan (5 miljoen euro).  De live, online shopping-extravaganza die de 34-jarige gastvrouw de meeste avonden voor haar fans organiseert, is deels een show, deels een infomercial, en deels een groep-chat.

Elke avond plaatst Viya’s publiek bestellingen die samen miljoenen euros waard zijn zoals cosmetica, bereid eten, kleding of apparaten; maar ze heeft ook huizen en auto’s verkocht. Op Singles day, het grootste Chinese winkel evenement van het jaar, heeft Viya goederen verkocht voor meer dan 3 miljard euro. Het coronavirus, waardoor de meeste mensen in China thuis zaten, verdubbelde haar volgers.

Waarom is dit van belang voor je?

Shop streaming is een grote trend in China die zich verspreidt over de westerse markt in 2020. Met early adopters als Tesla en P&G die shop streamen op; Facebook Live, Instagram en in eigen apps, is het een kwestie van tijd tot shop streaming de standaard wordt. Dit betekent training voor je sales team, het krijgen van de juiste apps en het gebruiksklaar maken van je proces voor E-commerce. Is you brand en sales team klaar voor Shop streaming?

Rebel foods – omdat het Takeaway 2.0 is, gebouwd op ghost kitchens

Ondanks dat het begon als kebabketen is het originele concept, Faasos, nu onderdeel van acht andere merken onder de naam Rebel Foods. Dit omvat een theemerk genaamd Kettle & kegs; een Chinees concept genaamd Mandarin Oak; Een pizzamerk genaamd Oven Story; en een merk genaamd Behrouz, waarmee Rebel slow-cooked biryani rijst gerechten verkoopt.

Rebel foods is niet het enige snelgroeiende bedrijf dat ghost kitchens gebruikt om elke denkbare keuken onder één dak aan te bieden. Concurrenten zoals Uber Eats en Tomato hebben ook plannen om honderd zwevende keukens te openen voor het eind van het jaar. 

Rebel is opgezet door Jaydeep Barman, wie bijna vier jaar by McKinsey heeft gewerkt alvorens Faasos werd opgezet samen met klasgenoot Kallol Banerjee. Ondanks het ophalen van geld was het bedrijf ooit in een cruciale situatie door hoge huur en werknemers kosten. Dit veranderde drastisch toen het duo besloot hun restaurant te sluiten en de eerste centrale keuken opende. Die beslissing was cruciaal, niet alleen heeft Rebel het overleeft, maar momenteel is het een bedrijf dat 1.600 restaurants runt. 

Waarom is dit belangrijk voor je? 

Rebel foods is een bedrijf dat ondernemen herontdekt vanaf stap één. Het combineert gebruik van slimme dispatching-technologie, data-gedreven business en focus op de klantervaring. Waar bedrijven als TakeAway omkomen in de hoge kosten van restaurants op dure locaties, serveerders, menukaarten, en onbruikbare data, heeft Rebel foods het hele idee van uiteten opnieuw ontworpen vanuit een digitaal standpunt. Hoe zou je bedrijf er online uitzien? 

Lynk & Co – omdat het een automerk is, zonder auto’s te verkopen

De auto industrie van nu gaat over het ontwerpen en maken van auto’s, gemaakt in grote fabrieken en verscheept naar dealers die de autos verkopen en repareren. Dat is hoe het 120 jaar geleden begon en zo werkt het nog steeds. Alain Visser, Chief Executive van Lynk & Co, zegt dat de klant van vandaag niets te maken heeft met de klant van tien jaar geleden – laat staan honderd jaar.

Lynk & Co verkoopt geen auto’s maar eerder een abonnement zoals Netflix of Amazon Prime. In plaats van afhankelijk te zijn van het aantal verkochte auto’s, haalt Lynk & Co succes uit het aantal subscribers en het voertuig gebruik. Persoonlijke voertuigen zijn 90% van de tijd aan het verstoffen. Door  zogenaamde ‘ car subscription service’ aan te bieden probeert Lynk & Co het concept van eigenaar te veranderen. Voor het abonnement betaalt iedere gebruiker een vast bedrag per maand. Het abonnement geeft toegang tot de auto zoals gebruikelijk, maar de auto kan ook verhuurd worden aan andere Lynk & Co leden. 

De oorspronkelijke ‘eigenaar’ van het voertuig rekent een vast tarief en probeert de maandelijkse abonnementskosten te compenseren. In theorie zouden subscribers van Lynk & Co hun auto zo vaak kunnen verhuren dat er winst uit gemaakt wordt. Daarom ziet het bedrijf concurrentie in bedrijven als Turn en Uber, en niet zo zeer in autodealers. De maandelijkse kosten zijn gelijk aan die van een premium lease auto, maar met voordelige korting op ‘lifestyle’ activiteiten zoals festivals, sportscholen, bioscopen en restaurants.

Waarom is dit belangrijk voor je?

Delen heeft altijd een dubbele agenda gehad; wat gezien werd als een beweging met “groene” motieven is eigenlijk een poging tot een nieuw business model. In veel gevallen is dit idee van delen onsuccesvol. Lynk & Co erkent de mislukkingen en probeert het op een geheel nieuwe, frisse manier aan te pakken door gebruik te maken van de “millennial” én “new maker” mindset’. Het abonneren op services wordt gecombineerd met het bezitten ervan, samen met een mentaliteit om zaken te doen met ‘eigen’ bezittingen.

Maven Clinic – omdat het een medische service is zonder de koude ziekenhuis behandeling

Maven Clinic is een telehealth service met focus op vrouwen gezondheid aangeboden voor werknemers bij bedrijven als L’Oreal, BuzzFeed en Snap. Sinds 2019 heeft het bedrijf zijn klanten verdrievoudigd. Maven brengt werknemers in contact met ob-gyns, diëtisten, babymelk specialisten, en andere professionals via video chats of berichten voor een fractie van de kosten van een persoonlijk bezoek. Het idee is gebaseerd op een visie voor beter toegang tot zorg voor, na, en tijdens een zwangerschap. Aangezien 43% van de vrouwelijke werknemers na een zwangerschap haar job verlaat, is dit een ongelofelijk belangrijk punt voor werkgevers. “Millennials hebben andere verwachtingen in wat hun werknemer voor hen doet,” zegt oprichter en CEO Kate Ryder. Daarbij helpt Maven met het coördineren van diensten om vrouwen weer aan het werk te krijgen. Maven geeft ook de mogelijkheid tot het invriezen van eicellen en zelfs IVF.

Waarom is dit belangrijk voor je?

Maven Clinic gebruikt digitalisering voor het bouwen van een alomvattende vernieuwende gebruikers ervaring gebaseerd op de unieke mogelijkheden van technologie. Het maakt betere service mogelijk voor lage kosten, in een industrie die drastisch kosten moet minderen samen met een ‘klant eerst’ perspectief. 

Rally – omdat het beleggen combineert met het plezier en bezitten van hoogwaardige goederen

Heb je ooit naar een prijskaartje gekeken van een van de meest dure merken op aarde? Merken zoals Hermes’s Himalaya Birkin verkoopt handtassen van US $100,000.- tijdens veilingen, of – als je meer gericht bent op masculine merken – Rolex verkoopt horloges voor US $40,000.-. Deze producten, hoe mooi ze ook mogen zijn, kopen alleen de meest vermogende mensen op deze aarde. In ieder geval, voordat Rally opgericht werd in 2017. De CEO Chris Bruno maakte het mogelijk voor iedereen om een hoogwaardig product te bezitten, of in ieder geval een deel ervan, en dat met een klik in de app! De applicatie is eigenlijk gelijk aan die van de aandelenmarkt. Alleen in plaats van investeren in een bedrijf, investeert iemand in hoogwaardige goederen en collectable items – zoals een Birkin, Rolex, of zelfs een eerste editie van Harry Potter. Net zoals bij de aandelenmarkt kunnen investeerders hun aandelen verkopen, of zij verdienen uiteindelijk van een verkocht product. Rally doet hetzelfde en investeert maximaal 10% in elk item. In totaal offreert Rally ongeveer 75 items en elk van deze producten kunnen tot wel 21% rendement krijgen. Op een van de grootste IPO dagen in januari, werden 5,000 aandelen verkocht voor een US $635,000 voor een 1980 Lamborghini Countach. Volgens Bruno hebben zij “iets genomen wat toegankelijk was voor 0.0001% van de populatie en dit toegankelijk gemaakt voor iedere investeerder.” Dus daar heb je het, een klein beetje Rolex, Lamborghini of Birkin voor iedereen. 

Waarom is dit belangrijk voor je?

Rally nam iets wat toegankelijk was voor een hele kleine groep mensen en maakte dit toegankelijk voor iedereen door gebruikt te maken van een slimme service. Rally heeft een paradigma doorbroken waardoor hoogwaardige producten nu toegankelijker zijn. Wat is het paradigma in je industrie?

Rothy’s – omdat ze winstgevend schoenen maken uit afval

Ooit nagedacht waar al je plastic afval naartoe gaat? Er is op zijn minst een plaats waar ze een groot winstgevend bedrijf hebben gemaakt uit plastic flessen; Rothy’s. Met 1.4 miljoen klanten in 2019 – het dubbele van 2018 – verkoopt het bedrijf stijlvolle sandalen. Daarbij verkopen ze sinds kort ook handtassen en kinderschoenen. 

Met een verhaal, duidelijke branding en de trend voor sustainability heeft het bedrijf winst gemaakt vanaf het begin. Ondertussen zijn er 85 patenten, waarover CEO Roth Martin vertelt dat hun “intellectuele eigendom alles omvat, van productie efficiëntie tot het bouwen van nieuwe machines voor materialen.” Via eigen productie en een gepatenteerd 3-D printing systeem kan binnen twee weken geschakeld worden van idee to productie; een must in de fashionwereld. 

Waarom is dit belangrijk voor je?

Rothy’s draaide vanaf stap één om sustainability en heeft daarop al zijn machines ontworpen. Daarbij draait het om snelheid, binnen twee weken een idee als product op de markt zetten. Consumenten maken steeds duurzamere keuzes, maar verwachten wel dat alles steeds sneller gaat.

TikTok – omdat het zesjarigen verandert in topartiesten

Iedereen met een sociale-app op zijn smartphone heeft TikTok wel voorbij zien komen. Op Instagram, Facebook, Snapchat of de originele app, iedereen heeft de filmpjes gezien. Maar kent iedereen ook ByteDance? Het bedrijf dat TikTok heeft opgericht in 2019 vanuit verschillende acquisities en dat significant investeert. Deze investeringen zijn winstgevend door advertenties en in-app aankopen. Verder is het misschien een gelukje geweest van het coronavirus waardoor hun consumenten en leden drastisch zijn gestegen – en nog seeds doen. Sinds de app online is hebben ze het voor elkaar gekregen om te groeien tot twee miljard downloads. 

Met TikTok is iedereen een regisseur van zijn eigen mobile videos. Het is de perfecte plek om je creativiteit te laten zien. Dit is aangetoond door de groei van het sociale-app gebruik sinds TikTok is gelanceerd. In hun eerste jaar groeide het app gebruik onder kinderen met 100% en het tweede jaar met 200%, ondertussen is dit bijna verdrievoudigd. Dit alles is mogelijk door video editing leuk en simpel te maken, samen met gave AI.

Waarom is dit belangrijk voor je?

Zoals eerder genoemd is TikTok een van de platforms die gebruikt wordt voor shop streaming, daarnaast is het het snelt groeiende social media vorm voor een nieuwe generatie. 60% van hun reguliere gebruikers is tussen de 16 en 24. Hoe kan jij je bedrijf aantrekkelijker maken voor jongeren? 

Beyond Meat – omdat het duurzame gewoontes verandert 

Vegetarische maaltijden worden steeds populairder, zeker onder de jongere generaties. Echter is de smaak van vlees nog lang niet vergeten. Dit is ook wat Ethan Brown, CEO van Beyond Meat constateerde. Zijn bedrijf verkoopt milieuvriendelijke vegetarische burgers die smaken alsof ze echt zijn. Hiermee maken ze ook hun investeerders blij, doordat aandelen stegen van $25 naar $119.

Volgens Brown zijn de burgers nog geen perfecte vervanging voor het echte vlees, maar het komt wel steeds dichter bij. Voornamelijk door de nieuwe formule die ze gebruiken voor de burgers die uitkomen aan het einde van het jaar. Uiteindelijk kunnen we dan toch de smaak van een perfect bereide burger krijgen, maar door Beyond Meat kan deze smaak ook plantaardig zijn. 

Waarom is dit belangrijk voor je? 

Beyond meat staat voor verandering van maatschappij en gewoonte, om een steentje bij te dragen aan het milieu en maatschappij. Echter ziet het in dat verandering heel moeilijk kan zijn en probeert het bedrijf het zo makkelijk mogelijk te maken voor zijn klant. Door “vegetarisch” vlees net zo lekker te maken als “gewoon” vlees. Hoe verander jij de gewoontes van je klanten? 

Picnic – omdat het de supermarkt van de toekomst voor stedelingen schetst 

Als Nederlanders hebben we misschien niet altijd het beste weer, maar we houden er wel van buiten te eten wanneer dat mogelijk is. Picnic is echter geen applicatie die een mooie picknick mand voor je samenstelt, het is een van de snelst groeiende Nederlandse bedrijven van het moment. Zonder ook maar een supermarkt te hebben doen ze je boodschappen. Het idee is dat je al je boodschappen bestelt in de app (net zoals bij grote supermarkt ketens) en zij leveren het de volgende dag aan je deur. Picnic onderscheidt zich echter van supermarkt ketens doordat elk product van een lokaal bedrijf komt, de lokale groenteboer, bakker en slager doen allemaal mee, samen creëert dit 40000 banen. Volgens CEO Michel Muller, hebben zij “de melkboer teruggebracht.” Ze brengen je alleen wel wat meer dan alleen melk. 

Waarom is dit belangrijk voor je?  

Dit is een perfect voorbeeld van gebruik van tech voor de klantervaring en het business model. Het algoritme achter de app combineert centrale locaties met e-trucks en vaste routes, waardoor een stuk efficiënter wordt bezorgd dan concurrenten. Alles samen creëert een geheel waarbij goedkoop en snel boodschappen gedaan kunnen worden. 

Epic Games – omdat het het nieuwe Second Life is, maar dan beter 

Er is een enorm grote hoeveelheid aan games op de markt, games met in-app aankopen, games waarvoor je eenmalig betaalt, games met in-app advertisement en meer. Dus wat maakt Fortnite van Epic Games dan zo winstgevend? Het is niet zo zeer dat hun spel compleet nieuw is, eerder dat Fortnite de eerste gratis battle royal game op de markt is die dagelijkse updates heeft. Daarnaast geeft het de mogelijkheid met honderden anderen samen te spelen. Samen maakt dit het spel een van de meest succesvolle spelen in de industrie, waarbij het $300 miljoen maakte in april 2020. Ter vergelijking, dit is meer dan ‘Endgame’ – de film – maakte in hun premiere weekend. 

Voor Fortnite piekte Epic Games al met hun lancering in december afgelopen jaar. In de eerste vier maanden kregen zij 85 miljoen nieuwe gebruikers en in het eerste jaar maakte zij $680 miljoen. Dit geld wordt voor 88% verdeelt over publishers, wat het geen moeilijke keus maakt voor hen om samen te werken met Epic Games.  

Waarom is dit belangrijk voor je?

Epic Games Fortnite gaat veel verder dan het traditionele gaming. Inmiddels worden concerten gegeven, waarbij meer dan twaalf miljoen mensen aanwezig zijn. Dit maakt Fortnite een compleet nieuwe realiteit, waarbij consumenten in een “digitale twin” achtige omgeving nieuwe dingen ontdekken, beleven en consumeren. 

Welke service lever je

Deze tien bedrijven laten een toekomst zien die digitaler, maar ook creatiever en warmer is dan ooit tevoren, met customer-centric services, nieuwe business modellen en die consumenten in staat stelt niet alleen te consumeren, maar ook te produceren. Welke service ontwerp jij dit jaar? 

Over de auteur: Joost van de Velde is founder van ktc.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond