-

Op weg naar een cultuur van experimenteren

Organisaties met een digitaal product zullen het zonder een experimenteercultuur bijzonder lastig krijgen om de aandacht van de gebruiker voor zich te blijven winnen. Aan welke voorwaarden moet je hiervoor voldoen?

Betrouwbaarheid

Op basis van de resultaten van experimenten zoals A/B-testen worden beslissingen genomen door organisaties. Kleine en grote beslissingen. Vaak zal er daarbij iemand zijn die vraagt: klopt deze data wel, kunnen we deze uitslag wel vertrouwen? Bijna iedereen heeft wel eens meegemaakt dat achteraf bleek dat er ergens in het toetsingsproces een fout is gemaakt, waardoor de uitslag die zo betrouwbaar leek,dit niet meer is. Deze conditionering wil je in jouw organisatie pertinent voorkomen. Betrouwbaarheid van experimenteren is een hele belangrijke hygiëne factor. Zorg dat deze op orde is en blijft. Huur kennis in om deze fundamentele bouwsteen goed neer te leggen en te blijven controleren. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard..

Democratiseer

Het uitvoeren van een experiment kost extra tijd. Tijd die niet zo groot moet zijn dat het in de weg staat van de snelheid en flexibiliteit van teams. Of het nu een product-, marketing-, service- of retentieteam betreft: het doel is dat zij een experiment zelfstandig kunnen uitvoeren. Dat deze teams de middelen, kennis en tools hebben om dit op een betrouwbare manier te doen. Bij voorkeur wordt valideren een vast gegeven richting een release, een automatisme in het proces. Als elke nieuwe feature ontwikkeld door een team automatisch live komt als A/B-test, dan ben je daar. In welke fase van experimenteer volwassenheid je ook bent: de les is dat hoe eerder je ontwikkelaars betrekt bij experimenteren, hoe sneller je succesvol de cultuur van releasen aanpast.  

Intern delen

Het hebben van een geïntegreerd en betrouwbaar A/B-testproces binnen de organisatie wil niet zeggen dat je ook groeit. Het behoed je wel voor het implementeren van zaken die de business schaden, maar voor succesvolle groei is klant- en productgedragskennis nodig. Deze kennis bouw je het snelste op door een cultuur te creëren waarin het delen van alle fouten en successen wordt gestimuleerd. Focus hierbij op het wegnemen van drempels, want veel mensen vinden het lastig om heel zichtbaar hun kennis te delen. Tips hiervoor zijn het maken van een anoniem archief van A/B-testen, een laagdrempelig en besloten online kanaal voor het delen van ‘misstappen’ en het houden en delen van interviews met teams die successen hebben behaald.

Extern delen

Een experimenteercultuur creëren in een organisatie kost tijd. Stapje voor stapje zullen collega’s hier in meegaan. Dit proces wordt versneld wanneer er vooral nieuwe collega’s worden aangenomen die al een experimenteer mindset hebben. Collega’s die het heel gewoon vinden dat alles waar ze aan werken wordt getoetst. Om deze mensen te bereiken, zijn er marketing- en pr-activiteiten nodig. Vertegenwoordigers van de organisatie die wel eenvoudig hun successen en fouten delen, wil je op relevante congressen op het podium hebben staan en artikelen laten publiceren op de juiste websites. Dit net zoals de organisaties doen waarvan we weten hoe succesvol een cultuur van experimenteren kan zijn. Is jouw organisatie de volgende?

* Dit artikel verscheen eerder in het oktobernummer van Emerce magazine (#179).

Over de auteur: Ton Wesseling is business development en managing partner bij Online Dialogue.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond