Waarom we voor de nieuwe shop van Reef voor het eerst werkten met e-commerceplatform Shopware 6
Met een nieuwe webshop zette Reef recent hernieuwde voet op Nederlandse bodem. Het merk, zeker onder surfers bekend om zijn slippers, hoopt met de visuele omgeving en keuzehulp een nog bredere doelgroep aan te spreken. Als digitaal bureau werkten we hierdoor voor het eerst met e-commerceplatform Shopware 6. Onze overwegingen en ervaringen op een rij.
De rijke historie en de link met de surfcommunity hebben van Reef een bekend internationaal merk gemaakt. Voor velen is de slipper met ingebouwde flesopener uitgegroeid tot een icoon. De webshop waarmee Reef de slippers tot voor kort aan de man bracht was echter gedateerd. De groeiplannen en wens om ook de (B2B) inkoop verder te digitaliseren, maakten de noodzaak om een nieuwe webshop te ontwikkelen alleen maar groter.
Veranderend gedrag en behoeften
De directe aanleiding voor deze verandering is de verschuiving in klantbehoeften. Het bedrijf zag het aandeel mobiele bezoekers zo hard groeien dat het oude platform geen toekomst meer had. Behalve een mobile first ontwerp, kwamen we samen tot een concrete wensenlijst. Het uitgangspunt van visuele aantrekkingskracht en meertaligheid kwamen bijvoorbeeld voort uit de groeiambities. Daarnaast moest het technisch fundament schaalbaar zijn: andere merken van het moederbedrijf zijn bijvoorbeeld met een eigen look en feel (sales channels) aan te sluiten op de back-end.
Creativiteit in e-commerce
Met zowel technische, functionele als financiële eisen in de hand is besloten te werken met het e-commerceplatform van Shopware. Ook voor ons als bureau – gewend aan Magento en WordPress – is dit de eerste keer dat we werken met Shopware 6. Zeker sinds het uitbrengen van versie 6 gooit Shopware hoge ogen. Het van origine Duitse bedrijf heeft namelijk goed gekeken waar anderen eerder steken hebben laten vallen. Zo klikken gebruikers met ‘Shopping Experiences’ vrij eenvoudig via drag & drop visuele pagina’s in elkaar. Met name onder fashionmerken is Shopware dan ook al uitgegroeid tot één van de favorieten: beleving – bij veel bedrijven nog het ondergeschoven kindje – staat centraal. Wie intern de juiste mensen aan boord heeft om een creatieve invulling te geven aan e-commerce, wordt hiermee op zijn wenken bediend: e-commerce draait om de content, niet om de techniek.
Doorslaggevend in de keuze is dat Shopware al vanaf de (betaalbare) professional-versie aan te passen is met klantspecifieke B2B-functionaliteiten.Met onder meer klantgroepen, een mijn-omgeving, kostenpercentages en andere instellingen om de omgeving te personaliseren, is het e-commerceplatform zeer geschikt om de inkoop verder te digitaliseren. Gezien de roadmap verwachten we dat Shopware deze zomer al het niveau heeft bereikt van veel andere oplossingen, waaronder Magento.
Aanpak
De ontwikkeling van Reefs nieuwe webshop is gedreven vanuit de beleving. Gedurende het UX-traject zijn de beelden van surfers, het strandleven en bijpassende producten verwerkt in aantrekkelijke designs. Vervolgens zijn deze ingevuld met functionaliteiten, die in sprints van twee weken zijn opgeleverd. Tegelijkertijd is er samen met partners gewerkt aan middleware om belangrijke systemen voor bijvoorbeeld de fulfillment en ERP te koppelen. De keuze om met middleware te werken is een bewuste: wetende dat andere merken straks ook gebruikmaken van de back-end creëren we hiermee een flexibele laag die met meerdere datastromen overweg kan.
Bijzonder aan Reefs nieuwe onderkomen is de digitale keuzehulp. Onderzoek onder de doelgroep maakte duidelijk dat best veel bezoekers niet de juiste slippers of sandalen vinden. Een filter, die normaal gesproken op eigenschappen selecteert, werd als ongebruiksvriendelijk beschouwd. De keuzehulp die we daarom ontwikkelden loodst bezoekers in een aantal stappen door het aanbod en neemt onnodige ruis weg. Wat ons opviel is hoe laagdrempelig – zelfs voor Magento-kenners – het is om zo’n functionaliteit toe te voegen. Onze ervaring met custom symphony webapplicaties bleek hiervoor een prima basis.
Lessen
Shopware 6 is zonder meer een volwassen e-commerceplatform: stabiel en vrijwel vrij van bugs. Eerdere cases bewijzen daarnaast dat ook de eenvoudigste uitvoeringen met gemak tienduizenden artikelen aankunnen. Sinds versie 6 is het technische fundament daarnaast zeer toekomstgericht.
Daar staat tegenover dat enkele belangrijke functionaliteiten nog in ontwikkeling zijn. De producten in een gewenste volgorde zetten – bijvoorbeeld wanneer artikelen zijn uitverkocht – is nog iets voor de toekomst. Ook zijn nog niet alle PSP’s en logistieke partijen bekend met de software. Heeft dat tot problemen geleid? Nee, je kunt er immers altijd voor kiezen om zelf een oplossing te ontwikkelen. De community is daarnaast erg uitgebreid en biedt praktisch altijd uitkomst. Wat in Shopwares voordeel werkt is dat het bedrijf zeer benaderbaar is en een gedetailleerde roadmap deelt. Bijna elke maand brengt het wel een update uit. Er zit dus duidelijk snelheid in het bedrijf. Het doet in die zin denken aan de begindagen van Magento.
Wie de digitale beleving ondergeschikt maakt en hoofdzakelijk conversiegedreven te werk gaat heeft waarschijnlijk voldoende aan andere platformen. Voor bedrijven die merk- of productgedreven werken is het een zeer welkome toevoeging aan de markt.
Voor Reef is de lancering van de nieuwe shop effectief gebleken. Zonder concrete cijfers te mogen delen zien we dat de conversie direct met een aantal procentpunten is toegenomen. Zoals beoogd is de groei daarmee in een stroomversnelling geraakt.
Over de auteur: Maarten Kastelijn is projectmanager bij We Provide.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond