Pakketautomaten: grote kansen in de last mile?
Internationaal worden ze vaak packstations of parcel lockers genoemd: een x-aantal kluisjes in een wand bij elkaar waarin pakketten kunnen worden opgeslagen en waar je ze kunt afhalen. Ook zijn de kluisjes te gebruiken om pakketten retour te sturen. Grote vraag is: is de markt van retailers, logistieke dienstverleners en consumenten er al rijp voor ? Gaat dit voor dé grote verandering in de last mile zorgen tussen nu en 2020?
Het zijn onbemande afhaalpunten, vaak 24/7 bereikbaar, in stadscentra, bij stations, in winkelcentra, in supermarkten. Met de groei van onlineverkopen én click&collect in de last mile zouden de pakketautomaten in de komende jaren heel kansrijk kunnen worden.
Pakketautomaten enorm in opkomst
Vanaf begin 2014 zijn er veel initiatieven geweest op het gebied van de pakketautomaat. Vooral initiatieven van logistieke dienstverleners, maar ook van retailers. Een selectie:
- Vorige week werd het eerste packstation van Parcel4Me geopend op het terrein van Universiteit Tilburg. Parcel4Me heeft plannen om 750 packstations in Nederland te plaatsen
- Deze maand werd MYPUP (My Pick Up Point) uitgeroepen tot de ING starter van de maand. Deze Amsterdamse startup richt zich vooral op onbemande afhaalpunten bij bedrijven. Recent zijn WTC Amsterdam, Liberty Global en USG People met MYPUP in zee gegaan.
- DHL Parcel, met circa 3000 zogenaamde Paketstations in Duitsland (en daarin meer dan 250.000 kluisjes), heeft aangekondigd ook in Nederland te beginnen met onbemande afhaalpunten in haar DHL Servicepoints netwerk. In de komende maanden zal worden gestart met 25 pakketautomaten in de grote steden in de Randstad.
- Amazon zet sinds september 2011 in zowel de VS als in de UK stevig in met de Amazon Locker (leuk filmpje). In Engeland heeft Amazon inmiddels 300 van deze afhaalpunten. Vorige week is het eerste Amazon Locker station geopend op een Brits vliegveld, bij Birmingham.
- Postbedrijf Sandd maakte eind april bekend een meerderheidsbelang te nemen in de Buren Afhaalcentrum. De Buren is op dit moment met meer dan 50 vestigingen de grootste aanbieder van pakketautomaten in Nederland. Het gebruik van deze pakketautomaten lijkt nog beperkt te zijn.
- Inpost, een Poolse organisatie, is wereldwijd (momenteel in 20 landen) actief op het gebied van pakketautomaten. Onder anderen in Engeland heeft Inpost circa 1000 Inpost locker stations operationeel. In augustus is Inpost een samenwerkingsverband aangegaan met Metapack, een grote logistieke IT-dienstverlener die de orderinformatie tussen retailers en pakketdistributeurs vereenvoudigt. Doel van de samenwerking is om het netwerk van Inpost voor retailers en consumenten eenvoudig toegankelijk te maken. Inpost heeft ook een overeenkomst met Colis-Privé (een Franse pakketdistributeur). Interessant detail: Amazon heeft in april een belang van 25 procent gekocht in Colis-Privé.
- Begin dit jaar is het Franse Geopost, onderdeel van de Franse postorganisatie La Poste en tevens de organisatie waarvan DPD deel uitmaakt, een joint venture gestart met Neopost om per eind 2016 in Frankrijk circa 1500 pakketautomaten operationeel te hebben onder de merknaam Packcity.
- Het Nederlandse bedrijf Quispel, een specialist op het gebied van opbergkluizen voor medewerkers van bedrijven en instellingen (onder anderen bij ministeries en grote organisaties), is een samenwerkingsverband aangegaan met PostService Engineerin uit Letland voor het packstationsysteem “BOXY”. De joint venture heeft inmiddels veel operationele ervaring opgedaan in Oost-Europa bij postbedrijven en retailers.
Een pakketautomaat: meer dan alleen maar een wand met kluisjes
Een pakketautomaat is veel meer dan opbergkluisjes in een wand bij elkaar gebracht. Het is een last mile oplossing met veel IT- en beveiligingscomponenten. Tijdens het aankoopproces in de webwinkel moet al bepaald kunnen worden of de order geschikt is om in een pakketautomaat opgeslagen te worden. In de pakketautomaat zelf zullen IT-faciliteiten er voor moeten zorgen dat een pakket in een kluis geplaatst kan worden, moet de online koper geïnformeerd kunnen worden dat het pakket in een kluis is geplaatst, moet de juiste kluis worden geopend nadat de online koper zich bij de pakketautomaat heeft gemeld, etcetera.
Beveiliging van alle stappen is cruciaal: Elektronisch hoogwaardige sloten zijn essentieel. Cameratoezicht en 24/7 klantondersteuning zijn onmisbaar. Al deze aspecten maken de pakketautomaat niet goedkoop, zeker niet als je het vergelijkt met bemande afhaalpunten in bijvoorbeeld een Primera of Gamma winkel. Veel retailers met een bemande afhaalbalie doen dit nu als een extra service, tegen een kleine vergoeding, in de verwachting dat de afhaal-traffic meer omzet zal genereren in de winkel.
Onbemande afhaalpunten: Net zo’n toekomst als de explosieve groei van de geldautomaat ?
Inpost heeft samen met IBM een rapport gepresenteerd onder de titel Business growth with the retail locker. Daarin maken ze de vergelijking tussen de ingebruikname van de geldautomaat wereldwijd en de pioniersfase van de pakketautomaat waarin we ons nu bevinden. De geldautomaat, in het vak een ATM genoemd (Automated Teller Machine) en begin jaren zestig geïntroduceerd, groeide van circa 100.000 in 1980 naar circa 3.000.000 in 2015 wereldwijd. Inpost schat in de presentatie het aantal pakketautomaten wereldwijd in 2010 op een paar honderd en verwacht in 2015 een aantal van circa 10.000.
Van bemande naar onbemande afhaalpunten: zijn we er klaar voor?
Bij veel logistieke dienstverleners zie ik nog een afwachtende houding ten aanzien van pakketautomaten. USPS, de grote postorganisatie in de VS, start met circa 30 pakketautomaten (onder de naam Gopost) in New York en Washington DC, maar verdere landelijke uitrolplannen zijn er nog niet. PostNL in Nederland startte eind 2012 met een test in Almere. De PostNL-directie heeft recent laten weten, dat deze test nu wordt geëvalueerd, dat men positief staat tegenover pakketautomaten en dat nadere berichten snel volgen. Een grote afhaalpuntenorganisatie als Kiala (nu UPS) is nog niet naar buiten gekomen met duidelijke plannen voor pakketautomaten.
Toch lijkt het erop dat we aan het begin staan van een grote introductiefase en dat de consument, die online steeds meer pakketten koopt, behoefte heeft aan nog meer last mile-dienstverlening. De slogan van USPS met zijn Gopost-pakketautomaten is ‘Your time, your terms, your turf’: Jouw tijd, jouw voorwaarden, jouw afleverlocatie ! Met pakketautomaten kan die service geboden worden, 24 uur per dag.
Ook Nederlandse retailers zouden tot de conclusie kunnen komen, dat het bemand afhalen best vervangen kan worden door onbemande afhaalpunten. In 2013 werd heel slagvaardig in alle 700 AH-winkels een bol.com-afhaalpunt geplaatst. Waarom zouden deze vóór 2020 niet vervangen kunnen zijn door pakketautomaten van een landelijke organisatie? Zie als voorbeeld de pakketautomaat van Inpost bij een filiaal van Morrisons, één van de grootste foodretailers in de UK: geen onnodige belasting van de klantenservice en voor de klant 24/7 bereikbaar. Mooi meegenomen voor extra traffic: toch dicht bij de winkel !
Tenslotte, niet onbelangrijk: De marktleider op het gebied van pakketautomaten Inpost zal tijdens het Emerce efulfilment congres op 29 oktober een presentatie geven onder de titel: Parcel Lockers – beyond the borders of traditional logistics: Discovering the value of customer experience to drive revenues of business partners
Inpost pakketautomaat bij een filiaal van Morrisons (Engeland).
Gerelateerde opleiding
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
7 Reacties
OVStore
Bij ons worden 1 op de 10 orders opgehaald bij een pakketautomaat. Klanten vinden het een mooi systeem, maar het levert geen reorders op.
Nando van Essen
Beste OVstore, Heb even jullie webshop bezocht, heb een artikel gekocht en ben naar de checkout gegaan. Proficiat dat ik in de checkout kan kiezen voor een afhaalpunt van de Buren (pakketautomaat) Ik kan alleen geen specifieke afhaallocatie kiezen en dat is praktisch gezien toch essentieel. Ook bij DHL afhaalpunten (bemand) kan ik geen afhaallocatie aangeven. Het is voor verhoging van de conversie essentieel dat alle logistieke keuzes in de checkout super simpel en heel concreet zijn. Maar nogmaals proficiat: de stap naar de pakketautomaat is gezet.
HBS Nederland
De pakketautomaat is een goede aanvulling, maar of de oplossing is voor de last mile is , daar heb ik mijn twijfel. Het lijkt nu een hype te zijn omdat we met zijn allen de last mile een issue van heb gemaakt en namelijk door het toedoen van de grote pakket vervoerders.
De berichten over de laste mile, same day delivery en pakketautomaat zijn de laatste jaren zeer dominant geweest in de media (e-commerce en de grote pakket vervoerders). Zit de consument hierop te wachten? ik geloof het niet. Uiteraard relatief blijft een kleine groep altijd in geïnteresseerd zijn. Maar de verwachtingen om hiermee een oplossing te bieden voor de last mile problematiek en ook de mogelijke meer conversie zijn nergens op gebaseerd. Er wordt ook een vergelijking gemaakt met de geldautomaat. Geldautomaat is totaal heel iets anders. Hoeveel geldautomaten zijn inmiddels in Nederland verdwenen?
Nederland bezit een enorme capaciteit om een duurzame oplossing te bieden voor de zogenaamde last mile problematiek en same day delivery. De pakketautomaat is daarbij niet nodig. Wat nodig is back to the basic en beter samenwerking tussen de grote pakket vervoerders en de lokale kleine vervoerders (koerierdiensten).
Nando van Essen
Beste HBS Nederland, nieuws over afleveropties in de last mile van pakketten is geen hype van pakketvervoerders. In 2020 zullen consumenten 4 keer zoveel pakketten ontvangen als in 2012. Logisch dat er veel aandacht is voor afleveropties omdat het levenspatroon van mensen sterk verschilt. Pakketautomaten voor 24/7 afhalen zullen daar zeker een plaats in krijgen. Evenals de opties die jij in je reactie noemt
Dries Jaspers
Dag Nando, je vergat te vermelden dat bpost in België al 100 actieve automaten heeft. De service heeft de naam bpack 24/7. Het klopt inderdaad dat ze ook veel gebruikt worden om retours terug te zenden.
Nando van Essen
Dries,
Je hebt gelijk. Deze toepassing had zeker in de opsomming meegenomen kunnen worden. Voor afhalen bij die pakketautomaten kan in de checkout bij afleveropties gemakkelijk worden gekozen. Zie bijvoorbeeld http://www.torfs.be. bij deze rechtgezet.
parcel customer
Well, it is 2017 and Parcel4Me has just 4 locations in the whole county. Also other services don’t seem to be evolving. Hopefully the Netherlands can look to other countries (for example, Poland, where InPost is very popular) and learn from them. Then OVStore and HBS could see how convenient it is for the end customer when packets can be picked any time (even at 2:30 in the night!) at the point selected by the customer, and also sent and returned in the same manner…