Deel dit artikel
-

PostNL omarmt concept ‘pakketautomaat’

Nu de proef met de zogeheten pakketautomaat met succes is afgerond, besluit PostNL om er meer te installeren in Nederland. De ‘last mile’ tussen webwinkel en consument verandert komende jaren ingrijpend.

Dat klonk gisteren door in de woorden van Carlos Mendes Aguiar, Commercial director Parcels en E-commerce bij PostNL op dagcongres Shopping Today. “Onze proef hiermee is pas geleden afgerond en we hebben de evaluatie gedaan. Binnenkort vertellen we hoe we hiermee zullen doorgaan.”

Een pakketautomaat is een wand met kleine en grotere kluisjes waarin de consument pakketjes met internetbestellingen kan laten afleveren. Voor de ‘huur’ van zijn kluisje betaalt hij mogelijk een klein bedrag. Tijdens de proef in Almere was het gratis. Wanneer een bestelling erin wordt afgeleverd krijgt de consument daarover een sms met een unieke code. Met die persoonlijke sleutel opent hij de kluis.

PostNL is niet de enige in Nederland die pakketautomaten neerzet. Deze modulaire wanden met kluisjes worden ook door DHL naar Nederland gebracht na succesvolle ervaringen ermee in Duitsland. In feite zijn deze kluismuren een verlengstuk van de voordeur van consumenten die zeker weten dat ze niet thuis zijn als een order wordt afgeleverd.

Directeur Patrick Kerssemakers die samen presenteerde met Mendes Aguiar vertelde dat een kwart van de bestellingen bij Fonq.nl door PostNL in de avonduren wordt bezorgd. De consument heeft op die dins- en donderdagen zichtbaar een duidelijke voorkeur voor late bezorgingen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond