-

Patent voor Amazon om in-store prijsvergelijken te blokkeren

Precies dat waardoor Amazon zelf groot is geworden, wil het bedrijf nu mogelijk verbieden. Een recent toegekend patent beschrijft hoe Amazon in winkels kan blokkeren dat bezoekers ter plekke een prijsvergelijker bezoeken.

Eind mei heeft Amazon een patent toegewezen gekregen waarmee het een einde kan maken aan een gewoonte die veel retailers al jaren frustreert: windowshoppen. Of windowshopping nu een kans of bedreiging is, daarover verschillen de meningen. Feit is wel dat veel consumenten nog tijdens het winkelen naar de telefoon grijpen om er een prijsvergelijker op na te slaan. Wel kijken, ervaren of informatie inwinnen en vervolgens ergens anders (online bijvoorbeeld) kopen. Met het nieuwe patent kan Amazon dit theoretisch stoppen.

Het octrooi dat de naam ‘Physical Store Online Shopping Control’ draagt beschrijft een systeem dat het surfgedrag van het winkelend publiek in de gaten houdt. Zodra iemand verbinding maakt met de publieke wifi is goed bij te houden welke sites iemand bezoekt.

Dat levert interessante inzichten op: zo wordt duidelijk welke zoekopdrachten er in een winkelomgeving worden uitgevoerd en of de sites van bijvoorbeeld concurrenten worden geopend. Amazon kan vervolgens verschillende acties ondernemen, zo beschrijft The Washington Post. Het systeem zou bepaalde sites blokkeren en voorkomen dat concurrerende producten te zien zijn. Of het kan prijsvergelijkers op zwart zetten. Minder radicaal: Amazon kan de winkelmedewerker een seintje geven dat een klant vragen heeft of vanuit de app een (service)bericht met eventuele coupon sturen.

Amazon in de winkelstraat

Hoewel de aanvraag al in 2012 is ingediend en het daarmee geen recent project lijkt, is het patent in het licht van het recente nieuws erg interessant. Amazon maakt er namelijk geen geheim van een plek te willen innemen de winkelstraat. Zo zijn er inmiddels dertien boekwinkels aangekondigd en wordt er sinds enkele maanden druk geëxperimenteerd met Amazon Go – het selfservice supermarktconcept. Afgelopen week is bovendien bekend geworden dat Amazon voor bijna 14 miljard dollar Whole Foods overneemt. Daarmee krijgt het er in één klap 465 fysieke supermarktvestigingen bij. Een heleboel plekken waar zo’n techniek voor wifi-tracking van pas zou komen.

Saillant is wel dat Amazon zelf jarenlang heeft geprofiteerd van consumenten die online en in de winkelstraat prijzen vergelijken. Of het bedrijf daadwerkelijk gebruik zal maken van het patent valt dus nog te bezien. Niets wijst daar tot op heden toe en de aanvraag staat opvallend genoeg haaks op de filosofie van het bedrijf. Amazon geeft geen commentaar op het nieuws, maar heeft begin deze maand bijvoorbeeld nog geprotesteerd tegen het terugdraaien van de netneutraliteit.

Voor het toesturen van een bericht of kortingscode zijn verder voldoende alternatieven: het ligt veel meer voor de hand om dan te communiceren via beacons of met behulp van geo-locatiedata.

Het volledige patent is hier te bekijken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond