-

Personaliseer digitale ervaringen voor je klanten met een headless CMS

Ook in het digitale domein willen klanten niet meer opgaan in de massa: een persoonlijke beleving is de norm. Met een (hyper)persoonlijke benadering breng je relevantere content en bereik je betere conversie. Een headless contentmanagementsysteem helpt je dat te bereiken.

Gepersonaliseerde digitale ervaringen zijn niet meer weg te denken uit het online landschap. Klanten verwachten dat de content die ze te zien krijgen, precies op hen is afgestemd. Als bedrijf kun je content personaliseren door digitale ervaringen af te stemmen op individuele klantbehoeften. Op die manier bereik je je klanten op elk moment van de customer journey, en maak je de kans groter dat ze daadwerkelijk jouw product aanschaffen. Of belangrijker nog: dat ze telkens bij je terugkomen.

Door digitale ervaringen te personaliseren, verhoog je klanttevredenheid en zorg je voor conversieoptimalisatie. De eerste stap naar gepersonaliseerde digitale ervaringen is natuurlijk dataverzameling. Zo krijg je een beter beeld van je klanten en weet je precies waar je je op moet richten. Vervolgens begin je met gepersonaliseerde (welkomst)e-mails, aanbiedingen, reminders en nieuwsbrieven. Spreek je klant persoonlijk aan en zorg dat ie zich speciaal voelt.

Een stap verder

Maar bovengenoemde basisprincipes van gepersonaliseerde digitale ervaringen zijn voor de moderne klant niet meer voldoende. Klanten vragen ook om winkelervaringen die méér gepersonaliseerd zijn en nemen geen genoegen meer met slechts een verjaardagsmail met een kortingscode. Als bedrijf onderscheid je je dus niet echt meer met deze content. Daarom moet content nog verder op hen afgestemd worden. Kortom: klanten willen een-op-een-personalisatie, of hyperpersonalisatie.

Voor een-op-een-personalisatie zet je slimme technieken in bij de tools die je al voor handen hebt. Ben je nog niet in het bezit van een headless contentmanagementsysteem (CMS)? Dan raden we je aan om dit eens te overwegen. Headless CMS-systemen maken het namelijk mogelijk om, in tegenstelling tot traditionele CMS-systemen, content één keer te produceren en vervolgens te verspreiden over verschillende kanalen en devices. Kanalen verzamelen op hun beurt 360-graden klantdata die worden gebruikt voor personalisatie: op het juiste moment relevante content aanbieden.

Op die manier werk je een stuk efficiënter en kun je voor elke fase in de klantreis steeds specifieke en relevante content aanbieden. Van onderzoek naar aankoopoverweging tot daadwerkelijke koop. Je bundelt allerlei content in een contentpool, tagt en organiseert de boel en je headless CMS-systeem zorgt ervoor dat passende content op het juiste moment en het juiste device aan de klant wordt getoond.

Gepersonaliseerde content aanbieden doe je zo

Het draait uiteindelijk allemaal om het verhogen van klantbetrokkenheid. Als klanten langer op je site blijven, hebben ze daadwerkelijk meer aan je content en kopen ze uiteindelijk meer. Hoe doe je dat? Als eerste is het van belang dat je als marketeer klantbehoeften afbakent op basis van geografische, demografische of gedragskenmerken. Je kunt je bijvoorbeeld richten op verkennende bezoekers, nieuwe bezoekers en terugkerende bezoekers.

Vervolgens breng je per type bezoeker de bezoekersintentie, het marketingdoel en het gewenste gedrag of de gewenste conversie in kaart. Voor een verkennende bezoeker kan de intentie bijvoorbeeld zijn om zo veel mogelijk over jouw producten te weten te komen. Het marketingdoel dat daarbij hoort is om de bezoeker zo begrijpelijk en snel mogelijk relevante informatie te geven, om vervolgens aan te sturen op een nieuwsbriefaanmelding.

Wil je je echt onderscheiden, dan is een mailtje waarin je je klant persoonlijk aanspreekt niet meer genoeg. Content moet op elk moment van de customer journey gepersonaliseerd en relevant zijn. Baken dus klantbehoeften af, verzamel zoveel mogelijk data en laat je headless CMS-systeem de rest doen. Dan geniet je al snel van meer klanttevredenheid én meer aankopen.

Over de auteur: Sebastian Stang is General manager EMEA bij Magnolia.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond