Starten als online ZZP’er? Deze 2 zaken moet je regelen
De drempel om te starten als zelfstandig professional in online marketing, contentcreatie of een aanverwant vakgebied is laag. Met een inschrijving bij de Kamer van Koophandel en een bedrijfsnaam ben je in feite al ondernemer. Een website is handig, maar niet direct noodzakelijk. Steeds meer professionals kiezen ervoor om naast hun baan als zelfstandige aan de slag te gaan. Een tweede carrière als ondernemer biedt flexibiliteit en ruimte om expertise te ontwikkelen. Toch vraagt ondernemen meer dan alleen een goed idee en een KvK-inschrijving.
Wie professioneel wil starten en later geen onnodige obstakels wil tegenkomen, doet er goed aan een aantal essentiële zaken direct goed te regelen. Denk bijvoorbeeld aan je juridische structuur, administratie, verzekeringen, belastingaangifte en algemene voorwaarden. Ook het afbakenen van je diensten en het scherp formuleren van je propositie zijn cruciaal voor een solide start. In dit artikel beschrijven we welke zaken je écht geregeld moet hebben.
1. Goed verzekerd
Wanneer je start als ondernemer zul je opdrachten van klanten ontvangen . Opdrachten die je naar eer en geweten gaat uitvoeren. Maar een opdracht kan ook wel eens mislopen. Dit kan helemaal zonder schuld of opzet gebeuren, maar kan er wel voor zorgen dat je aansprakelijk bent. Goed verzekerd zijn is dan een fijne gedachte, sluit dan ook een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering zzp af. Hier kun je de schade op verhalen en zo zul je snel tot een oplossing komen met gedupeerde klanten. De kosten vallen maandelijks mee, helemaal wanneer je het afzet tegen eventuele potentiële schade. Wellicht lijkt de kans dat dit gebeurt klein, maar elk beroep kent risico’s en zeker onvoorziene situaties. Dus gok er niet op dat alles goed blijft gaan, maar ga voor zekerheid en sluit een verzekering af. Hetzelfde geldt voor een rechtsbijstandsverzekering, juridisch advies is duur en deze kosten komen vaak ook nog eens op momenten dat het niet uitkomt. Een verzekering waar je vroeg of laat ook zeer blij mee bent.
2. Aftrekposten
Je maakt in het begin als ondernemer kosten, of het nu vervoerskosten naar klanten zijn of investeringen in een betere laptop. Het is dan ook slim om deze vanaf het begin bij te houden in bijvoorbeeld een (boekhoud)app. Je zult namelijk aan het einde van het jaar wel aangifte bij de fiscus moeten doen. Dan je kosten in kaart hebben en opbrengen als aftrekpost kan veel schelen. Het is goed om je vooraf goed te informeren over de regels van de belastingdienst. Er zijn bijvoorbeeld uitzonderingen voor startende ondernemers zoals de kleine ondernemersregeling en andere soortgelijke opties. Iets wat ervoor kan zorgen dat je in de eerste jaren maximaal winst kan behalen, wat extra fijn wanneer je je bedrijf effectief en snel wilt laten groeien.
Kortom, starten als zelfstandige is tegenwoordig eenvoudig en kan een leuke extra verdienste zijn. Die verdienste kan al snel zodanig groeien dat je er van kan gaan leven. Een heerlijk vrij idee. Toch zijn er een aantal zaken die je in de gaten moet houden, bovenstaande zaken kunnen ervoor zorgen dat latere problemen voorkomen kunnen worden.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond