-

SXSW 2019: Amazon is overal

Amazon is op SXSW in Austin, Texas dit jaar niet aanwezig als retailer of techgigant, maar als contentproducer en leverancier. Er zijn geen sprekers van Amazon die vertellen over de laatste innovatie in tech of AI, Amazon heeft geen booth of event space waar het de laatste tech laat zien, zoals vele techmerken dat wel doen. Amazon is op SXSW vooral Amazon Prime. 

Tussen het Austin convention centre en Rainey Street, op een groot stuk grond dat voorheen tientallen foodtrucks huisvestte, staat dit jaar The Garden of Earthly Delights. Een enorme eventruimte voor de promotie van de nieuwe Amazon Prime-serie ‘Good Omens’ – gebaseerd op Neil Gaimans boek. Ondanks die focus gaat het in bijna elke presentatie wel over Amazon; van voorspellingen tot onderzoeken. Een recap over alles wat belangrijk is rondom Amazon.

R.I.P. Dash button

Sinds 2015 maakte Amazon gebruik van de Dash Button, een tool die het opnieuw bestellen van huishoudelijke artikelen heel makkelijk moest maken. Door op een (letterlijke) knop te drukken, wordt de bestelling geplaatst. Maar aan al het goede komt een eind, Amazon is gestopt met de handige Dash Button. Niet omdat het geen groot succes is geweest,  integendeel; Amazon heeft er miljoenen verkocht en sommige klanten hadden er wel vijfhonderd in huis. Amazon stopt ermee omdat de alternatieven zoals Alexa en andere voicegestuurde apparaten zo slim zijn dat ze zelf huishoudartikelen bestellen wanneer het nodig is.

Fysieke winkels & Food Factories

Amazon breidt zijn imperium snel uit met offline winkels in de VS met een ‘grab & go’ concept. Deze winkels zijn volledig kassaloos en werken met camera’s, de Amazon app en andere technologie om af te rekenen op basis van wat je als bezoeker mee wilt nemen. Het is de bedoeling dat er in de komende maanden zeker zeventien van dit soort winkels openen in de ‘high streets’ van onder andere New York.

Een andere vraag die rondging op SXSW is of Amazon zich gaat specialiseren in Food Factories. Amy Webb behandelde in haar talk verschillende trends in de food industrie, zoals de snelle ontwikkeling van indoor en horizontal farms. Het verpakken van voedsel en transporteren ervan laat namelijk niet alleen een grote footprint achter op het milieu, het is ook financieel niet altijd de voordeligste keuze. Daarom voorspelt Amy Webb dat bedrijven zoals Amazon over niet al te lange tijd bedrijven indoor farms zullen opzetten om productie in de buurt van de vraag te positioneren. Het opnieuw uitvinden van de productieketen zal de kosten behoorlijk verlagen. Bovendien zijn deze indoor farms efficiënter, gebruiken ze 99 procent minder water en kunnen ze op elke plek opgezet worden, bijvoorbeeld naast een distributiecentrum van Amazon. Amy voorziet daarmee dat vers voedsel gemaakt door Amazon niet ondenkbaar is.

Voorspelbaar bezorgen

Net voor SXSW losbarstte, lanceerde Amazon in de VS een nieuwe dienst voor Prime Members: Amazon Day. Daarbij kunnen leden een vaste dag in de week instellen waarop alle bestellingen die ze gedurende de week bij Amazon maken, in één keer bezorgd worden. Amazon zet normaliter in op andere bezorgingsvormen, waar snelheid vooral belangrijk is, maar deze dienst is er juist om de ervaring voorspelbaar te maken. Op deze manier kunnen met name Amerikanen, die veel boodschappen doen via Amazon, plannen wanneer ze de producten in ontvangst nemen. Gemak is overigens niet de enige reden dat Amazon Day gelanceerd is; het doel is ook om de Co2 emissies van Amazon’s bezorgingen te verlagen door pakketten en orders te bundelen in één bestelling.

Amazon connected homes

In Amerika worden er in een rap tempo fully Amazon-connected homes gebouwd. Eind 2018 heeft Amazon een partnership gesloten met Lennar – de grootste vastgoedontwikkelaar van de VS – en dat heeft inmiddels geleid tot meer dan tien locaties waar nieuwe, slimme woonwijken zijn opgerezen. In deze woonwijken zijn alle huizen volledig connected & smart. Elk huis is voorzien van slimme lampen, Alexa speakers, temperatuurregeling, Echo, Smart Lock, Video surveillance, Smart Shades, Smart Sprinkler, Smart Audio, Smart stofzuiger en ga zo maar door.

Bestellen en bezorgen is super eenvoudig gemaakt, en Amazon kan via het slimme huis alles bij je bezorgen zonder dat je thuis bent. En dat gaat verder dan een pakketje voor de deur afleveren, want je boodschappen worden zelfs in je koelkast gezet. Elk slim huis heeft een eigen Amazon-specialist die altijd klaar staat voor hulp; online of door langs te komen. Mocht je in Amerika zijn en benieuwd zijn naar dit futuristische fenomeen: er zijn veertien Amazon experience centres in de VS waar je demohuizen kunt bezoeken en ervaren.

Amazon is altijd en overal

Tijdens SXSW is het dus Amazon voor en Amazon na. Het verhaal van de retailer vertelt zichzelf, zij het in andere talks, zij het via de tamtam, omdat de trends en innovatieve ontwikkelingen zo bijzonder zijn. Eigenlijk is Amazon hard bezig om het eigen ecosysteem steeds verder uit te breiden met nieuwe producten, tools en diensten die ons leven uiteindelijk helemaal met Amazon zullen verweven. En dat gaat van iets simpels als boodschappen doen tot hele Amazon homes. Amazon is er altijd en overal. Dat is dit jaar op SXSW meer dan eens duidelijk gemaakt.

foto Ben Houdijk

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond