-

SXSW 2024 – Diana Janssen (BNO): ‘Nederlanders profileren zich zelden als Nederlander’

Tijdens SXSW was onze interesse gericht op ‘immersive experiences’ en de Nederlandse connecties. Deze keer een gesprek met Diana Janssen, directeur van de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers.

Diana Janssen is directeur van de BNO, een beroepsorganisatie voor ontwerpers en, zo zegt de organisatie over zichzelf, “de grootste community van ontwerpers en ontwerpbureaus in Nederland en een professioneel team dat ontwerpers en hun vak op allerlei manieren ondersteunt en promoot”. Op de website van de BNO schreef ze na zelf een uitgebreid verslag van haar ervaringen, maar we spraken haar ook ter plaatse al met onze vragen.

Diana, we komen hier natuurlijk om wat op te pikken, maar wat nam je zelf mee naar Austin?

“Een open blik. Ik heb een achtergrond in data en technologie en wilde me graag voeden met feiten en ideeën over hoe de huidige ontwikkelingen ontwerpers en het ontwerpproces beïnvloeden. Technologische ontwikkelingen spelen daarbij een grote rol.”

SXSW gaat in feite over de, min of meer nabije, toekomst. Wat was wat dat betreft je persoonlijke hoogtepunt?

“Het hoogtepunt was vooral de breedte van het programma en het feit dat je, door je helemaal onder te dompelen in alle informatie, lijnen kunt leggen tussen verschillende onderwerpen en ontwikkelingen. Specifieke hoogtepunten waren Dr. Joy Buolamwini, oprichter van de Algorithmic Justice League en haar spoken-word-gedicht AI, ain’t I a woman. En van Alvin Wang Graylin Bracing for the Coming AI-Powered Metaverse. Monique van Dusseldorp had ook een mooi programma samengesteld voor de Nederlandse missie.”

De Nederlandse creatieve industrie profileert zich in Texas op Extended Reality en publieke waarden: wat is volgens jou de belangrijkste ontwikkeling op dat gebied?

“De focus is goed gekozen door de Nederlandse missie. Binnen XR komt veel samen waar Nederland sterk in is: ontwerp, toegepast en experimenteel. En zoals we tijdens SXSW regelmatig hoorden, kijken veel mensen naar Europa als richtinggevend voor ethiek en regelgeving in AI en XR.”

Waar zouden we als Nederlandse creatieve industrie meer over moeten weten? Waar zouden we wat dat betreft specifiek op in moeten zetten?

“Als ik zie hoeveel kapitaal en menskracht in de Verenigde Staten en Azië wordt geïnvesteerd in technologische innovatie, dan moeten we in Europa veel meer de krachten bundelen. In Austin zag je de Nederlandse missie, de Oostenrijkse missie, de Duitse missie, etc. Ieder voor zich veroorzaken we een rimpeling, maar alleen samen kunnen we een verschil maken.”

Hoe denk je dat men ons hier in Austin ziet?

“Ik sprak hierover onder andere met een Fransman uit de muziekindustrie. Volgens hem zijn Nederlanders in de internationale creatieve industrie zelden als zodanig zichtbaar. Ze zijn creatief en technisch goed onderlegd. Ze werken verspreid over de hele wereld en zijn goede teamspelers. Maar ze profileren zich zelden als Nederlander.”

Ik vroeg je al wat je meenam naar Austin, maar wat neem je mee terug? Wat zijn je belangrijkste take-aways?

“Eén: probeer niet met AI bestaande werkwijzen efficiënter te maken, maar gebruik de implementatie van AI om alle functies en werkprocessen tegen het licht te houden. Twee: de wereld verandert en dat biedt ook nieuwe kansen. Verdiep je in de mogelijkheden én in de beperkingen van innovaties. Als je al niet begonnen bent, begin vandaag. Drie: houd een open oog voor bias in data en voor uitsluiting. En als vierde: Gen AI is de eerste stap. Een opmaat naar Multimodal AI en Artificial General Intelligence of ‘sterke AI’, machines die bewustzijn kunnen ervaren.”

Wat is jouw meest ‘immersive’ of XR-ervaring ooit?

“Als ik de V heel letterlijk neem: een keer VR-gamen in Amsterdam-Noord. Een zwaar gevecht tegen hordes zombies.”

Tot slot, als je op een zeepkist moeten gaan staan met een stuk karton en een korte tekst daarop – wat zou daarop staan?

“De wereld verandert. Leer hoe.”

Over de auteur: Nils Adriaans is onder andere Content director bij CreativeNL. Fotografie: Ben Houdijk

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond