-

The Best is Yet to Come: Google over de toekomst van AI en Search

Woensdag 8 Februari hield Google via Youtube een livestream evenement: Live in Paris. Hierin deelden ze hun visie op de toekomst van Search. Heb je de livestream gemist? Dan delen we hieronder de hoofdpunten, en onze reactie op de stream.

Multisearch in Search

Google verwerkt het gebruik van je mobiele camera al steeds meer in hun zoekmachine, door middel van de inzet van Google Lens, maar in de nabije toekomst ook met multisearch.

Multisearch laat je naast het beeld van je camera of een foto ook een tekst schrijven bij je zoekopdracht. Zie je bijvoorbeeld een stoel, maar wil je die in een andere kleur? Dan zet je de nieuwe kleur erbij en geeft Google je resultaten van de stoel in die kleur terug.

Daarnaast zal multisearch je ook gaan verwijzen naar bedrijven in de buurt als je bijvoorbeeld bij een foto van een croissant de tekst “near me” toevoegt. Deze functies rollen eerst uit in Amerika en later in de rest van de wereld. Interessant is hierbij dat Google het in eerste instantie heeft over een uitrol op Android apparaten. iOS en Windows zijn niet genoemd.

Google Translate

Google geeft aan dat het ernaar streeft om taalbarrières bij zoekopdrachten en in het echte leven weg te nemen en is hard aan het werk om Translate steeds verder uit te breiden. Offline komen er in de aankomende tijd 33 talen bij in Google Translate, waaronder Latijns en Jiddisch.

Daarnaast gaat Google bij het vertalen van tekst in beelden niet meer een blok over de vertalen tekst heen plakken, maar de tekst met behulp van AI vertaalt en al terugplaatsen in de context.

Zero-shot machine translation

Google maakt in Translate ook gebruik van zero-shot machine translation. Dit is een techniek waarbij een vertaalmachine woorden tussen twee talen kan vertalen zonder op dat talenpaar getraind te zijn. Dit kan door middel van het gebruik van andere talenparen die samen tot de eerste taal komen. Een voorbeeld: om van Duits naar Spaans te komen kan de machine gebruik maken van de talenparen Duits-Engels en Engels-Spaans.

Google Bard

Google benadrukte in ‘Live in Paris’ wederom zijn ambitie om AI verantwoord naar de wereld te brengen. Hierbij werden de AI principes van het bedrijf wederom genoemd. De mogelijkheden van Google Bard werden in beperkte maten tentoongesteld, waarbij de nadruk werd gelegd op het doorlopende gesprek dat met Bard gehouden kan worden.

Het doel van Bard wordt genoemd als het verwijderen van de verschillende blokkades die men kan ondervinden bij het vergaren van informatie. Hieronder vallen bijvoorbeeld de taal waarin de informatie geschreven is, maar ook het benodigde kennisniveau.

Google Maps

In Google Maps gaan de komende tijd steeds meer functies uitrollen met zowel AI als AR. Zo is Search with Live View een functie om met je camera verschillende bedrijven in je buurt te zien, ook als ze niet in je directe blikveld te zien zijn. Daarbij kan je gelijk doorklikken voor reviews en om te kijken hoe druk het is.

Google gaat ook navigaties voor routes met AR over je camera beeld heen leggen, zodat je in een oogopslag kunt zien waar je heen moet.

Naast deze functies voegt Google ook voor steeds meer (bekende) locaties een 3D Immersive View toe. Hierdoor kan je bijvoorbeeld het Rijksmuseum van alle kanten bekijken, waarbij je ook een time slider kan gebruiken om te zien hoe het er op andere momenten van de dag uitziet. Daarbij krijg je ook te zien wanneer het druk is, en wat voor weer het op dat moment zal zijn.

Deze Immersive View zal ook op verscheidene grote locaties, zoals vliegvelden, ingezet worden om binnen het pand je weg te vinden.

Als laatst noemde Google kort de duurzaamheid idealen waarnaar ze streven binnen Maps. Zo geeft Maps je in Europa al de meest energie-efficiënte route, waarbij rekening gehouden wordt met je brandstoftype. De komende tijd komen hier steeds meer features bij voor elektrische voertuigen, zoals de mogelijkheid een laadstop toe te voegen aan je route, en een kaart van (snel)laadstations in de buurt.

Google probeert met het meten van vervuiling in de lucht en het analyseren van fietsroutes in steden een helpende hand te bieden aan overheden en stadsplanners.

Google Arts & Culture

Als laatste belichte Google enkele culturele AI projecten onder de banner Google Arts & Culture. Zo heeft Google een AI geleerd opera te zingen in het project Blob Opera. Met behulp van een Art Selfie met AI je dubbelganger in kunst vinden, wat je ook voor je huisdieren kan doen. Met AR en taal app Woolaroo wordt de wereld om je heen samen met AI vertaald naar bedreigde talen.

Google is bezig met een project om de rol van vrouwen in de geschiedenis van de wetenschap duidelijker zichtbaar te maken. Onafhankelijke culturele instellingen kunnen in samenwerking met Google bepaalde objecten beschikbaar maken in een gedetailleerde 360 graden beeld. Dit beeld kan dan ook met behulp van AR in de woonkamers van gebruikers gezet worden.

The Best is Yet to Come

Google noemt Search als zijn moonshot. In de toekomst zullen zoekopdrachten niet gehinderd worden door talen, woorden, of door maar één manier van zoeken.

Google is dan wel 25 jaar verder met Search, maar “our story has just begun […] the best is yet to come”.

Onze observaties

Opmerkelijk aan de livestream is hoe weinig tijd er eigenlijk is besteed aan Google Bard, en hoeveel van de dingen die Google hier deelde al langer bekend zijn. We missen een blik op het “killer product” van Google. In plaats daarvan krijgen we sterk het idee dat Google zich onder druk van de mogelijke concurrentie van Microsoft met ChatGPT gedwongen voelt hun product overhaast op de markt te brengen.

Daarnaast heeft Google woensdag een flinke klap gekregen op de beurs nadat bleek dat het eerste voorbeeld van Bard dat Google op Twitter deelde een flinke fout bevat in het antwoord (hier een Reuters artikel daarover). Tijdens de livestream ging de presentatie ook even niet zo soepel toen voor een demo een telefoon niet gevonden worden, waardoor de demo maar overgeslagen werd.

Het geheel voelde als een overhaaste en last-minute samengestelde presentatie, waarin geprobeerd werd om zoveel mogelijk van de ontwikkelingen met AI te delen om als bedrijf relevant te blijven. De tijd zal aantonen of Google zijn concurrentie nog voor weet te blijven en hun ambitieuze idealen waar kan maken of toch achterblijft in de ontwikkelingen.

Doordat de livestream maar weinig nieuwe informatie bood over de applicatie van AI in de zoekresultaten is er nog moeilijk te zeggen wat de invloed voor bijvoorbeeld SEO gaat zijn. Bard zal vragen direct beantwoorden, maar lijkt hierbij wel te linken naar de oorspronkelijke bronnen (achter “check it” en “read more”). Doordat het antwoord al gegeven is, is de kans wel groot dat veel verkeer verloren zal gaan.

Google geeft wel aan dat het ieder jaar meer verkeer doorstuurt dan het jaar ervoor en dat ze er ook met Bard naar zullen streven dit voort te zetten. Hoe dit in de praktijk gaat werken kunnen we op dit moment alleen maar afwachten.

Over de auteur: Catherine Mastebroek is SEO-consultant bij OrangeValley.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op sociale media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond