-

‘Amazoogle’ is de toekomst: waarom je niet meer kiest tussen Google óf Amazon

Voor de meeste e-commercebedrijven is Google hét uitgangspunt van vrijwel elke commerciële online marketingstrategie. Veel bedrijven lukt het niet om daarnaast de Amazon Marketplace in hun marketingstrategie te verwerken, terwijl het juist krachtig is om de platforms van zowel Google als Amazon gelijktijdig in te zetten: ‘Amazoogle’ dus. 

Relevant gevonden worden door Google is al decennialang de heilige graal. Wat je online ook wilt vermarkten of verkopen, het begint met relevante traffic genereren en dat doet Google voor je. Google heeft in de loop der tijd steeds meer internetverkeer en -diensten gecentraliseerd. Bijkomend gevolg is dat webshops op de achtergrond gebruikmaken van tal van Google-tools ter optimalisatie van hun website (zoals Google Analytics).

Die enorme focus op Google heeft geleid tot moordende concurrentie op het Google-platform. Om die concurrentiestrijd te winnen, centraliseren veel bedrijven hun marketing op Google. Dat terwijl er ook andere platforms bestaan waarop e-commercepartijen uitstekend zaken kunnen doen en dus marketinginitiatieven zouden kunnen ontplooien. Amazon Marketplace is inmiddels het belangrijkste ‘andere’ platform en groeide de afgelopen jaren zienderogen in relevantie. Zo heeft Amazon wereldwijd inmiddels 300 miljoen actieve gebruikers, die in het vierde kwartaal van 2022 samen ruim 700 miljard dollar uitgaven op het platform. Op andere veelgebruikte platforms, zoals Facebook Ads, wordt aanmerkelijk minder uitgegeven: iets minder dan 115 miljard dollar, maar dan wel in een heel jaar.

Toch maken veel bedrijven nog niet de stap naar Amazon, deels omdat ze – onterecht – denken dat ze moeten kiezen tussen ófwel Google, ófwel Amazon. In werkelijkheid zijn het twee verschillende modellen die, vanuit e-commercepartijen bezien, helemaal niet concurreren. Omdat ze zo verschillend zijn, kunnen ze, mits correct gecombineerd, juist een heel positief effect hebben op de groei van een bedrijf en de mogelijkheid om inkomstenbronnen op te schalen.

Niet mee in de concurrentie om data en zoekvolumes

Ergens zit er wel een kern van waarheid in de aanname dat Google en Amazon Marketplace concurrenten van elkaar zijn als het gaat om digitale marketing. Een consument kan zijn aankoop immers maar op één platform tegelijkertijd doen, en als dat in een willekeurige webshop gebeurt die ‘powered by Google’ is, concurreert dat met Amazon. Andersom heeft Google het nakijken als die consument rechtstreeks naar de Marketplace gaat en daar shopt.

Google en Amazon concurreren in dat opzicht dus wel degelijk met elkaar. Bijvoorbeeld voor zoekvolumes, klantdata en uiteindelijk marketingbudgetten van zakelijke partijen. Hoe hoger de zoekvolumes en hoe groter de hoeveelheden data die ze kunnen beloven, hoe meer advertentiekosten er binnenstromen. In de praktijk laten veel zakelijke partijen zich meeslepen in die concurrentiestrijd. Ze denken dat er aparte budgetten nodig zijn om via beide afzonderlijke platforms marketing te bedrijven. Sterker nog: vaak wordt aangenomen dat er een heel apart marketingteam nodig is voor Google respectievelijk Amazon Marketplace.

De online marketingstrategie van de toekomst – die bovendien nu al de meeste groeipotentie herbergt – combineert echter de mogelijkheden van Google én Amazon en laat ze samenwerken in plaats van concurreren. Dat kan alleen wanneer je erin slaagt om je klant centraal te plaatsen in je marketingstrategie, in plaats van je eigen bedrijfsvoering. Klanten kiezen niet hun hele leven tussen Amazon of Google, maar ze gaan volkomen omnichannel te werk en gebruiken het platform dat op dat moment, om welke reden dan ook, het handigst of meest voor de hand liggend voor ze is.

Twee opties om Google en Amazon te combineren in één marketingstrategie

Om het beste van Google en Amazon Marketplace te verwerken in één krachtige marketingstrategie, zijn er twee mogelijkheden:

  1. Interconnectie
    Een onderling verbonden (interconnected) strategie houdt in dat er binnen één marketingstrategie voor beide verkoopkanalen een heldere visie bestaat, met evenveel aandacht voor specifieke kenmerken voor de beide platforms. In dit geval bouw je dus vanaf het nulpunt een nieuwe marketingstrategie op, bij elk onderdeel rekening houdend met relevante kenmerken van zowel Google als de Amazon Marketplace. Voorbeelden van die onderdelen zijn het optimaal targeten van je doelgroep en het reserveren van de juiste advertentiebudgetten. Beide platforms vragen hierbij om hun eigen strategie en nuances.
  2. Integratie
    Een geïntegreerde strategie gaat één stap verder. Dit is een strategie waarbij dezelfde data, afkomstig vanuit beide platforms, ook worden toegepast om marketingactiviteiten op beide platforms te optimaliseren. Deze strategie erkent dat transacties op beide platforms afkomstig zijn van consumenten die de ene dag via Google, maar de andere dag via Amazon producten zoeken en aanschaffen.

E-commercepartijen die niet op actief zijn missen een steeds groter deel van hun mogelijke klanten, en dat aandeel groeit. Of het nu via de interconnected of de geïntegreerde route is, wie erin slaagt een strategie neer te zetten die het beste van de platforms van Google en Amazon combineert, heeft een strategie die klaar is voor de toekomst. Dergelijke strategieën worden inmiddels weleens gekscherend ‘Amazoogle’-strategieën genoemd.

Amazoogle levert drie voordelen op (zonder extra budget)

Ga je serieus aan de slag met een interconnected of geïntegreerde marketingstrategie? Dan doe je dat niet alleen om er in de toekomst de vruchten van te plukken. Amazoogle levert direct al drie concrete voordelen op:

  1. Meer efficiëntie
    Er is geen noodzaak voor een tweede marketeer of marketingteam dat met een tweede budget een tweede plan maakt om producten op een tweede plek te verkopen. In plaats daarvan is er één strategie met aandacht voor meerdere marketingkanalen.
  2. Hogere ROI en groei
    Toepassing van Amazoogle vergroot je potentiële afzetmarkt en biedt dus meer groeipotentie. Omdat je efficiënter te werk gaat, is de ROI per definitie hoger.
  3. Betere concurrentiepositie
    Wie Amazon negeert geeft zijn concurrentiepositie uit handen ten opzichte van concurrenten die dat niet doen. Dat kan op redelijk korte termijn al negatieve impact hebben op commerciële resultaten.

Google en Amazon Marketplace zijn de twee krachtigste e-commerceplatforms van vandaag en ze groeien alleen maar verder. Door dat te erkennen en te werken aan een Amazoogle-strategie, zorg je niet alleen vandaag voor betere commerciële resultaten. Je werkt aan een mooie, vruchtbare toekomst.

Over de auteur: Mikel de Juan is Head of Advertising – Marketplaces bij Incubeta.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op sociale media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond