-

Trends in travel 2019: Neckermann Reizen en Meetings.com (2)

Het nieuwe jaar staat op de stoep. Waarmee gaan de belangrijkste Nederlandse reisspelers zich bezig houden? In het tweede deel van de serie: Neckermann Reizen en Meetings.com over Instagrammable hotels, ontbundelde pakketreizen, de API-economie en de digitalisering van de meetings & events-branche.

Neckermann Reizen, Rianne van Baarsen en Hanita van der Meer, PR & Communicatie:

“Zoals inmiddels bekend is de plek waar men verblijft minstens zo belangrijk als de reis zelf. Het draait allemaal om een lokale en unieke ervaring. Met de concepten Casa Cook en Cook’s Club bereiken we ook die groep reizigers die niet direct aan Neckermann denkt. Casa Cook is gericht op mensen die een bohemian lifestyle met luxe zeer waarderen. Vaak zijn dit fijnproevers die de lokale keuken willen uitproberen maar liever in hun designhotel willen blijven. Cook’s Club richt zich meer op de millennials die al deze zaken ook belangrijk vinden maar daarnaast willen ‘bonden’ met andere millennials op de tonen van de juiste muziek. Deze hotels zijn ‘Instagrammable’, ze zorgen voor de juiste ‘selfie’ achtergrond en de foodies gaan los met foto’s van alle lokale gerechten die geserveerd worden. Aankomend jaar openen we drie nieuwe Casa Cook hotels en acht Cook’s Clubs op geliefde zonvakantiebestemmingen in Turkije, Griekenland, Egypte en Spanje (Ibiza).

Een andere trend die steeds zichtbaarder wordt is het ontbundelen van de pakketreis. Mensen verwachten steeds meer flexibiliteit en willen zelf kiezen wat ze wel en niet toevoegen bij het samenstellen van hun vakantie. Zo zijn de transfer- en ruimbagage niet meer automatisch inbegrepen in de pakketreis en kiest men graag voorafgaand aan de vakantie voor verschillende services. Zo hebben we het afgelopen jaar het fenomeen ‘Kies je Kamer’ en ‘Kies je Ligbed’ gelanceerd waardoor mensen vooraf hun kamer en het ligbed aan het zwembad kunnen reserveren. Dit is zo succesvol gebleken dat we het gaan uitbreiden met de early check-in service, waardoor je direct bij aankomst gegarandeerd in je kamer kunt. Naast deze nieuwe services blijft het toevoegen van allerlei extra’s aan de vakantie, zoals bijvoorbeeld een huurauto, enorm populair. Met het personaliseren van de reis, geeft de vakantieganger er letterlijk en figuurlijk een eigen waarde aan.

De laatste trend die opvalt is het kiezen van een korte, tweede of derde vakantie, waarbij stedentrips het meest geliefd zijn. Met Neckermann spelen we hier sinds kort op in door de uitbreiding van ons aanbod met maar liefst 120.000 hotels van Expedia. Nu kan de reiziger vrijwel iedere soort vakantie wereldwijd bij ons boeken. Dat zorgt voor vertrouwen, maar ook voor loyaliteit.”

Meetings.com, Bas Lemmens, CEO:

“Wat op mijn vakgebied een interessante ontwikkeling gaat zijn, is dat het registratie- en boekingsproces voor evenementen – van vergaderruimten, tot vluchten en overnachtingen –  eindelijk wordt geautomatiseerd. Samen met excursies in de leisure branche is dit het laatste bastion waar handwerk nog domineert. Dit komt doordat de technologie niet goed genoeg was en doordat de organisatie van evenementen bij grote bedrijven behoorlijk traditioneel gebeurde. Doordat we gewend zijn om alles online te regelen, is er nu een kentering gaande in de meetings & events-industrie. De organisatoren kunnen zich op hun core business richten en alles wat met boekingen te maken heeft wordt door de software afgehandeld. Als aanbieder van zo’n boekingssysteem is dat natuurlijk heel gunstig voor Meetings.com.

Tweede trend is dat Azië nu echt aan het reizen slaat. Ik weet dat we dat elk jaar horen, maar bij partners als Ctrip zie ik hoe gemakkelijk er wordt gereisd van Azië naar Europa. Zij zoeken gemak en snelheid als het gaat om het regelen van die reis. Als je de customer journey niet op orde hebt, krijg je het dan ook moeilijk in de reisbranche. Overigens gaat niet elke bestemming profiteren van deze toestroom van toeristen en zakenreizigers. Onrust zoals de aanslagen in Straatsburg, protesten van gele hesjes en de Brexit hebben een negatief effect op het toerisme naar Frankrijk en Groot-Brittannië. Al biedt de Brexit ook weer een kans, doordat het de koers van de pond verzwakt ten opzichte van de euro.

De derde trend die ik zie is dat de API-economie een vlucht neemt. Consumenten willen boeken op platformen die ze toch al gebruiken. Dat zie je in China met WeChat en dat gaat in Europa niet anders zijn. Je moet er als reisbedrijf dus voor zorgen dat je API’s hebt die je kunt inpluggen op dergelijke platformen. Het product aanbieden waar er vraag naar is, daar draait het om bij de API-economie.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond