-

Trends in travel 2019: Google en Bohemian Birds (1)

Welke drie trends en ontwikkelingen gaan in 2019 de agenda van de reisbranche bepalen? Deze vraag stelden we aan acht Nederlandse spelers. In deze eerste aflevering van de serie: Google en Bohemian Birds over het belang van een mobiele strategie, personalisatie, startup accelerators en duurzame incentives. 

Google, Marc van der Hulst, Industry Manager Travel:

Marc van der Hulst, Google“Slechts drie op de tien bedrijven in Noord-Europa geven aan dat een mobiele site belangrijk is voor hun business.Afgelopen zomer zagen we het mobiele gebruik echter al sterk toenemen en tijdens Black Friday ging meer dan de helft van het zoekverkeer naar reiswebsites via mobiel. Consumenten verwachten op zo’n moment een frictielozemobiele ervaring en accepteren geen trage of voor desktop ontworpen pagina’s meer. In 2019 wordt het mobiele web dan ook niet langer als marketing of tech hype gezien maar als een strategisch kanaal voor ieder bedrijf.

Waarom is er nog zo weinig focus op mobiel als meer dan de helft van de consumenten een ‘winkel’ via hun mobiel bezoekt? Het kip-ei-verhaal dat er niet in mobiel geïnvesteerd wordt omdat het toch niet converteert mag snel naar het rijk der fabelen wat mij betreft.Vooral in de reisbranche waarin groei beperkt en mobiel het enige groeiende marketingkanaal is, is focus noodzakelijk. Goed nieuws is dat veel bedrijven denken dit op te lossen met een mobiele app voor trouwe bezoekers. Maar voor nieuwe bezoekers is het een extra stap om je site te bezoeken en 51 procent installeert überhaupt geen nieuwe apps. Ga zelf maar na, hoeveel apps gebruik jij regelmatig?

2018 was opnieuw het jaar van groei van mobiel ten opzichte van desktop/tablet bezoek in de reissector. Een sector die, in tegenstelling tot de financiële en telecomsector, nog niet in staat lijkt om mobiele consumenten te converteren. Waarom haken zoveel consumenten af?

Reden voor het achterblijven van conversies is een onvoldoende user experience. Een belangrijk aspect naast mobielvriendelijk design is laadsnelheid. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat een lange laadtijd evenveel stress veroorzaakt als het kijken van een horrorfilm. Logisch dat de conversies achterblijven als je bedenkt dat 75 procent van de websites langer dan 10 seconden laadtijd heeft en elke seconde tot 20 procent van de conversies kost.

Sinds dit jaar is het internet vanaf je mobiel ook in het Nederlands per stem te bedienen en innovators als KLM en Transavia hebben al aantrekkelijke ‘Actions for the Google Assistant’ontwikkeld om reizen makkelijk en aantrekkelijk te maken zoals het vinden van een vlucht. Dit soort ontwikkelingen draagt eraan bij dat consumenten op een steeds natuurlijkere manier hun mobiel gaan gebruiken. In 2019 zit de toekomst van e-commerce in de broekzak van je klant.

Een eerste stap naar een mobiele strategie hoeft niet complex te zijn:

  • Zet een cross-functioneel mobiel team op dat bestaat uit marketing én tech en dat zich verantwoordelijk voelt voor de hele mobiele customer journey.
  • Creëer in een handomdraai snelle (<1 seconde laadtijd!) landingspagina’s voor de belangrijkste SEA campagnes voor het seizoen via de open source AMP technologie.
  • Werk aan een mobile first mindset. Bijvoorbeeld: test alle nieuwe creatives en uitingen eerst op mobiel in plaats van op een groot scherm.”
Bohemian Birds, Jasper Mutsaerts, founder:

Bohemian Birds, Jasper Mutsaerts“De eerste belangrijke trend die ik zie, is personalisatie van het reisaanbod. Startups zoals The Trip Boutique bieden reizigers gepersonaliseerde reisroutes aan door middel van een slim algoritme. Voor consumenten bestaat dit proces uit vier stappen:

  • Maak reiziger profiel aan op basis van je interesses (e.g. architectuur & design, kunst & cultuur, spa & welzijn);
  • Deel details van je reis (onder andere aantal dagen, groepsgrootte);
  • Keur eerste suggestie goed en/of geef feedback;
  • Bekijk en gebruik je trip met gepersonaliseerde aanbevelingen.

Het is denkbaar dat dit soort bedrijven een gedeelte van het werk van reisagenten gaat overnemen. Artificial intelligence zal te zijner tijd beter in staat zijn om ‘tailormade reizen’ samen te stellen dan mensen.

De tweede ontwikkeling die in 2019 gaat doorzetten zijn reisbranche-specifieke acceleratorprogramma’s voor startups. Y Combinator, Rockstart en Startupbootcamp zijn gevestigde namen in de wereld van “startup accelerator programma’s”. Echter schieten de reisbranche specifieke programma’s de afgelopen jaren als paddenstoelen uit de grond. Bekende voorbeelden zijn: Booking Booster (Booking.com),Travel Impact Lab (Riksja Travel), International Startup Innovation Camp (World Tourism Forum Lucerne) en Tourism Startup Competition (UNWTO).

De programma’s van Booking.com en Riksja Travel hebben een focus op duurzaam toerisme terwijl WTFL en UNWTO zich focussen op de gehele sector. Naast inhoudelijke trainingen geeft Booking.com ook twee miljoen euro aan ‘zero-equity funding’ weg. Bekende startups die prijzengeld hebben gewonnen zijn onder andere Seabin, een prullenbak voor in het water die plastic opvangt, en Global Himalayan Expeditions die expedities door het Himalaya-gebergte organiseert om vervolgens met een solar microgrid systeem bepaalde dorpen te verlichten.

Trend drie is ‘sustrainability’, het aanbieden van incentivereizen per trein in plaats van per vliegtuig. Met de Bohemian Birds Group gaan we hier in 2019 op inzetten. We merken dat een deel van onze B2B-klanten proactief bezig is met duurzaamheid en een bedrijfsreis met de trein spreekt hen daarom ook erg aan. We zijn momenteel in gesprek met een groot Nederlands spoorwegbedrijf om te kijken of we op dit vlak kunnen samenwerken. Het leeuwendeel van ons huidige portfolio bestaat uit reizen binnen Europa. Per 2019 gaan we binnen Europa expliciet een aantal ‘sustrainable incentives’ aanbieden, te beginnen met Berlijn en Parijs.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond