-

De voordelen van Headless Platforms: efficiency, consistentie en AVG-compliance

Voor een grote onderneming als Perfetti van Melle die veel verschillende merken voert en dus nog meer websites en kanalen moet onderhouden, is digitaliseren en innoveren een tijdrovende bezigheid. Neem bijvoorbeeld e-commerce: elke website biedt andere producten aan en verwijst naar landspecifieke winkelketens. Gelukkig hoefde Perfetti van Melle de e-commerce koppeling maar één keer te maken voor al hun landen en merken door gebruik te maken van een headless platform.  

Een headless platform is een databron waarin alle informatie van een onderneming is opgeslagen. Digitale bronnen, bijvoorbeeld apps en websites, vragen informatie op bij het platform middels een API. Een aanpassing binnen het platform werkt daarom automatisch door naar alle verschillende kanalen, websites en technologieën. Zo zorgen headless platforms voor efficiëntie, consistentie en flexibiliteit.

Voordelen: centraal onderhoud, consistentie en efficiency

Perfetti van Melle heeft zo’n platform ontwikkeld, waar alle informatie voor de verschillende merken wordt opgeslagen. De websites van onder andere de merken Chupa Chups en Mentos maken gebruik van dit platform, maar vragen uiteraard alleen informatie op die relevant is voor hun merk, locatie en kanalen. Door deze centralisatie van content hoeven functionaliteiten en modules maar één keer ontwikkeld en centraal onderhouden te worden.

Zo is er in het platform een koppeling gemaakt met winkels als Albert Heijn, Amazon en Tesco waar alle websites gebruik van kunnen maken door simpelweg een vinkje aan te vinken. Daarnaast zorgt het platform voor consistentie binnen de mogelijk honderden websites, apps en online campagnes, omdat de lay-out centraal is opgeslagen. Een aanpassing van een logo werkt niet alleen door op de websites, maar bijvoorbeeld ook op de reclamebanners. Door dit via één platform te regelen mis je geen kanalen of media maar loopt alles vanzelf door.

Dit geldt ook voor nieuwe media en kanalen. De manier waarop consumenten informatie tot zich nemen, verandert constant. Het beeldscherm is allang niet meer het enige vertrekpunt van nieuwe technologieën, kijk maar naar virtual assistants zoals Alexa en Google Home. De oplossing hiervoor hoeft maar één keer uitgevonden en doorgevoerd worden. Zo kunnen ondernemingen met headless platforms met gemak de technologische vooruitgang bijhouden en zelfs een leidende rol innemen.

De uitdagingen van een platform

Naast al deze voordelen brengt een headless platform ook uitdagingen met zich mee. Dat zijn ten eerste praktische zaken, omdat het aanspreken van een mondiaal publiek een behoorlijke klus is. Denk hierbij niet alleen aan de look & feel, maar ook aan praktische dingen. Je moet bijvoorbeeld rekening houden met verschillende leesrichtingen en ook Chinese en Russische karakters moeten goed weergegeven worden.

Ten tweede heeft het invoeren van een headless platform een grote organisatorische impact. Zo kunnen lokale brand managers zich ‘overruled’ voelen door een centraal platform bij het hoofdkantoor. Het is daarom belangrijk om door middel van een onboarding programma hen en andere stakeholders bij het platform te betrekken en onderdeel te maken van het proces. Het doel is iedereen volledig te informeren en begrip te kweken voor het idee achter het platform.

Hiervoor gebruiken wij een onboarding programma dat bestaat uit een kick-off (met een uitleg over het platform), een visual guide en een handleiding voor de functionaliteiten en mogelijkheden. Om medewerkers er verder bij te betrekken wordt om hun feedback gevraagd. Door het opzetten van een internationale servicedesk kunnen alle lokale brand managers hun problemen en vragen kwijt en worden marketeers op internationaal niveau ontzorgd. Zo is ook sneller te zien of een probleem lokaal of op platformniveau speelt.

Headless platforms en de AVG

Het centraal opslaan van alle informatie is niet alleen interessant voor ondernemingen die met meerdere merken in meerdere landen actief zijn. Ook om te kunnen voldoen aan de vereisten van de AVG biedt een headless platform uitkomst. Het faciliteren van het recht om vergeten te worden, het recht op inzage, het verplicht vernietigen van data na bepaalde tijd, zijn alleen haalbaar met een single point of truth. Door alle informatie op een centrale plek op te slaan kan een onderneming eenvoudig zulke verzoeken inwilligen. Een headless platform maakt ondernemingen dus efficiënt, consistent en flexibel, nu én in de toekomst.

Dit bericht is 8 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond