Was ‘Mobilegeddon’ een storm in een glas water?
Ben je opgelucht of teleurgesteld over ‘Mobilegeddon’? Als je website niet mobielvriendelijk is, waarschijnlijk opgelucht. Want negen dagen na 21 april lijkt er nog niet veel aan de hand met de mobiele zoekresultaten. Maar kan je nu weer rustig achterover leunen?
In februari dit jaar kondigde Google voor het eerst in haar geschiedenis een belangrijke algoritme-update ruim van tevoren aan. Vanaf 21 april zou mobielvriendelijkheid een ranking factor worden.
Prima initiatief
Een prima initiatief van Google, vind ik zelf. Als je op een smartphone zoekt naar informatie, wil je die ook goed gepresenteerd krijgen.
En de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat het voor een internetbureau dat zich heeft gespecialiseerd in responsive web design ook een mooi steuntje in de rug is. Veel opdrachtgevers zijn nu eenmaal erg gevoelig voor alles wat met hun ranking in Google te maken heeft.
Duurste zoekwoorden getest
Omdat ik nieuwsgierig was naar de impact die ‘Mobilegeddon‘ zou gaan hebben, wilde ik een meting doen. Daartoe heb ik in de week voor 21 april voor de zes duurste nederlandse zoekwoorden van Google Adwords een mobiele zoekopdracht gedaan en de top 34 resultaten bewaard.
- autoverzekering online afsluiten (€ 36,55)
- snel autoverzekering afsluiten (€ 34,28)
- goedkope uitvaartverzekeringen (€ 27,13)
- letseladvocaat (€ 14,45)
- aanvragen lening (€ 13,40)
- nieuwe hypotheek afsluiten (€ 4,72)
Op 28 april, dus een week na ‘Mobilegeddon’, heb ik die zoekopdrachten herhaald om ze te kunnen vergelijken.
Ontnuchterend
De uitkomsten zijn ietwat ontnuchterend. Sterker, als Google niet vantevoren deze update had aangekondigd, was het waarschijnlijk niemand opgevallen. De verschuivingen zijn klein. Maar wel overwegend in het voordeel van mobielvriendelijke websites.
Het beeld in de screenshots hieronder is redelijk typerend voor wat ik veel heb gezien:
Trefzin ‘letselschade advocaat‘: De site van Utrechtse Schade Advocaten is geschikt voor mobiel en wisselt stuivertje met de niet mobielvriendelijke site van Dolderman Letselschade en wint zodoende twee plekken.
Mobiele landingspagina’s
Een aantal pagina’s dat bij de eerste meting nog niet mobielvriendelijk was, was dat bij de tweede meting wel. Zoals deze pagina van Independer bij de zoekzin ‘aanvragen lening‘. Opmerkelijk is dat deze pagina op dezelfde positie blijft: 9.
Independer lijkt ervoor te hebben gekozen om pagina’s met goede zoekposities alvast voor 21 april mobielvriendelijk te maken. Ze bieden de mobiele bezoekers de mogelijkheid te bellen of door te klikken naar de niet-mobielvriendelijke website.
Responsive loont wel
Vergelijkingssite GeenCentTeveel.nl wist door tijdig over te gaan op een responsive web design te stijgen van plek zeven naar plek twee op de zoekzin ‘goedkope uitvaartverzekeringen’.
Aantal sites met ‘voor mobiel’ label
Een andere indicatie van hoe groot de impact van Mobilegeddon is op de mobiele zoekresultaten is het tellen van het aantal websites met het label ‘voor mobiel’ in de top 34 voor en na 21 april. Dit is de uitslag:
- autoverzekering online afsluiten: van 16 naar 19.
- snel autoverzekering afsluiten: van 17 naar 19.
- goedkope uitvaartverzekeringen: van 14 naar 15.
- letseladvocaat: gelijk gebleven op 23.
- aanvragen lening: van 20 naar 23.
- nieuwe hypotheek afsluiten: van 15 naar 20.
Het aantal websites met het ‘voor mobiel’ label is dus in de meeste gevallen (licht) gestegen. Opvallend is toch wel hoeveel websites die niet geschikt zijn voor mobiel nog in de top 34 staan.
Kwaliteit content blijft grotere ranking factor
Niet-mobielvriendelijke pagina’s die toch hoog in Google blijven scoren lijken één ding gemeen te hebben: content van goede kwaliteit. Dit is geheel in lijn met wat Google onlangs op haar blog WebmasterCentral schreef: “zelfs als een pagina met content van een hoge kwaliteit niet mobielvriendelijk is, kan deze toch nog hoog ranken als het geweldige content heeft voor de zoekvraag.”
Dit verklaart waarom er met name in de top vijf amper verschuivingen waren. Pagina’s die voor 21 april hoog stonden zijn inhoudelijk waarschijnlijk van dusdanige kwaliteit, dat de mobielvriendelijke ranking factor minder doorslaggevend is.
Buitenland
In het buitenland lijkt er meer aan de hand te zijn dan hier in Nederland. Searchmetrics liet onlangs in een blogpost de eerste resultaten zien van Google’s mobiele update. Daaruit blijkt dat de effecten ervan al voor 21 april begonnen. Zie bijvoorbeeld deze grafiek van de mobielvriendelijke website Indeed.com:
Bron: Searchmetrics
Hier zie je dat vanaf begin april de mobiele vindbaarheid (groene lijn) van deze site sterk toeneemt, terwijl de desktop vindbaarheid (blauwe lijn) ongeveer gelijk blijft.
Dit in schril contrast met de niet mobielvriendelijke website onlinekosten.de die de mobiele vindbaarheid vanaf 19 april sterk ziet dalen.
Bron: Yoast
Daarmee verliest deze website veel ten opzichte van hun grootste concurrent check24.de, die wel een mobielvriendelijke site heeft:
Bron: Yoast
Dat er wel degelijk wat aan de hand is, blijkt ook uit de fluctuaties in de zoekresultaten van Google in de aanloop naar en rondom 21 april. Die namen flink toe. In de grafiek hieronder zie je dit mooi gebeuren. Groen betekent weinig fluctuaties. Geel staat voor matige fluctuaties en rood voor flinke fluctuaties.
Bron: AWR Cloud Google Algorithm Changes
Mobiel al langer ranking factor
Deze cijfers lijken mijn vermoeden te bevestigen dat mobielvriendelijkheid al wat langer meetelt als ranking factor voor Google. Dat de zoekspecialisten in Mountain View het mobielvriendelijke algoritme al enige tijd stapsgewijs doorvoeren.
Je mag dan ook verwachten dat de komende weken en maanden het aantal mobielvriendelijke websites in de top 34 van de mobiele zoekresultaten verder zal stijgen. Ik ga dit in ieder geval in de gaten houden en ik zal deze pagina voorlopig blijven updaten. Dus bookmark hem nu gelijk voor later.
Conclusie
Is ‘Mobilegeddon’ een storm in een glas water? Ik denk het niet. Maar de term lijkt wel wat ongelukkig gekozen. Er is zeker geen sprake van een drastische verandering binnen één week. De veranderingen zijn vooralsnog bescheiden. Maar duidelijk wel in het voordeel van mobielvriendelijke websites.
De kwaliteit van de content blijft een grotere ranking factor. Dat merk je vooral bovenin de zoekresultaten. Daar zijn de veranderingen het kleinst. Hoe lager in de lijst, hoe groter de impact van de update.
Als jouw website nog niet geschikt is voor smartphones, is het goede nieuws dat je niet in één keer al je mobiele verkeer kwijt bent. Maar de kans is groot dat je dit verkeer de komende weken en maanden steeds verder zult zien afnemen.
Omdat dit niet zo snel gaat als verwacht, kan je iets meer de tijd nemen om een goede responsive website te realiseren. Tot die tijd kan het geen kwaad om het voorbeeld van Independer te volgen door je belangrijkste pagina’s alvast mobielvriendelijk te maken.
Uiteindelijk moet het natuurlijk niet alleen de vindbaarheid in Google zijn die je motiveert om je website mobielvriendelijk te maken. Je klanten zijn namelijk al grotendeels mobiel. Eind vorig jaar haalde mobiel dataverkeer dat van desktops en laptops in. En de hoeveelheid tijd die je klanten op hun smartphones doorbrengen is de laatste vier jaar met 394% gestegen.
Gerelateerde opleiding
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Erik
Hallo Eric,
Goed verhaal.
Klopt het dat het tweede resultaat bij “Responsive loont wel” van na 21 april geen titel meer heeft? Of is hier iets mis gegaan met het maken van de screenshot?
Groet,
Erik
Eric van Hall
Hi Erik. Goed opgemerkt. Ik denk dat er iets fout is gegaan met de screen capture. GeenCenteveel.nl zou dan op 3 moeten staan. Ik heb net weer even gekeken en nu staat ie op 6. De resultaten veranderen momenteel snel. Er is zeker het een en ander gaande. Overigens zullen de resultaten ook behoorlijk kunnen verschillen op basis van je eigen profiel wanneer je ingelogd zoekt.