Zo springen marketeers in op de toename van e-commerce rond de feestdagen
De feestdagenperiode vormt al jaren een hoogtepunt voor winkeliers in West-Europa, maar sinds fenomenen als Black Friday en Cyber Monday over zijn komen waaien uit de Verenigde Staten, is de piek nóg groter. Het is dé kans voor marketeers hun e-commerce-omzetten een boost te geven. Maar toenemende drukte brengt ook valkuilen met zich mee.
Het veranderende shopseizoen rondom de feestdagen heeft grote gevolgen voor retailers. Sinds 2018 worden Black Friday en Cyber Monday in november massaal omarmd door consumenten en retailers. Sommige merken investeren tegenwoordig 25 procent van hun jaarlijkse advertentiebudget speciaal aan Cyber Monday.
Volgens Karel Dörner, senior partner bij McKinsey & Company is Black Friday inmiddels op elke Europese markt een relevant shopping event. “Je zou zelfs kunnen zeggen dat in Duitsland Black Friday de traditionele seizoensuitverkopen vervangen heeft.” Het is dan ook niet verrassend dat ook consumenten de trends snel hebben opgepikt. Volgens een global report van Picodi uit 2018 kende meer dan 90 procent van de Europese consumenten het begrip Black Friday.
In de Verenigde Staten wordt verwacht dat detailhandelsverkoop tijdens Black Friday met 3,8 procent stijgt naar 1,008 biljoen dollar. Daarmee zou het feestdagenseizoen van 2019 het eerste zijn dat meer dan 10 miljard omzet bereikt, stelt eMarketer. De verkoop van detailhandel in e-commerce in de grootste vijf Europese markten (Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en Groot-Brittannië) zal naar verwachting dit jaar de 325 miljard dollar passeren. Voor 2022 voorspelt eMarketer zelfs dat het de vierhonderd miljard dollar overschrijdt.
Wat betekent dit voor merken?
De meeste merken kunnen profiteren van deze seizoensgebonden verkoopperiodes. En dat geldt niet alleen voor de meest voor de hand liggende categorieën zoals fashion en elektronica. Outbrain deed een consumentenonderzoek en vroeg daarbij 900 Europese respondenten (uit Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland) hoe waarschijnlijk het was dat zij een product uit diverse categorieën zouden kopen na het zien van een advertentie voor een online aanbieding (bijvoorbeeld rondom Black Friday, Kerstmis, uitverkoop of een flash-verkoop). In bijna alle categorieën gaven respondenten aan waarschijnlijk een aankoop te doen.
Om hiervan te profiteren, is het belangrijk om relevant te zijn voor de consument en je content te personaliseren op basis van de verkoopperiode.
Start op tijd en ben de drukte voor
De interesse voor online shopping voor het feestdagenseizoen begint vroeg. Volgens eMarketer begint 25 procent van de mensen medio november al met winkelen voor de feestdagen. Onze eigen data, die afgeleid is uit het Outbrain-global media network en die werden geanalyseerd om het gedrag van consumenten rondom content te doorgronden, laten zien dat consumenten al half november interesse beginnen te tonen in Black Friday. De interesse voor aanbiedingen rondom de feestdagen begint eind november al. Wij raden merken daarom altijd aan om vroeg te beginnen met hun feestdagencampagne, zodat ze de tijd hebben om op te schalen en concurrerend te zijn.
Tests, tests en nog meer tests
Het testen van je marketingcontent is altijd belangrijk. Als marketeers vertrouwen we te veel op aannames in plaats van op feiten. Maar we leven in een tijd waarin we toegang hebben tot een schat aan data… en die moeten we dan ook gebruiken.
Marketeers betalen tijdens periodes zoals Black Friday veel meer per klik dan op andere dagen. Voorbereiding is daarom essentieel. Test de belangrijkste campagne-elementen van tevoren en ontdek al vroeg welke foto’s, koppen en ontwerpen van landingspagina’s het meest effectief zijn voor je doelgroep. We weten bijvoorbeeld dat koppen en foto’s een significant effect hebben op de klikfrequentie en dus de kosten. Zorg daarom dat je op tijd bekend bent met het kanaal dat je kiest voor je campagne. Elk kanaal kan een andere aanpak vereisen.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond