Meer Artikelen

Premium

Google lanceert Nederlandse videozoekmachine

Google opent een Nederlandse versie van Google Video, een dienst waar consumenten en tv-producenten gratis video's naar kunnen uploaden om ze vervolgens uit te zenden. Google sloot samenwerkingsverbanden met verscheidene lokale videoproducenten en -eigenaren. Zij zetten delen van hun videoarchieven online. Op een later moment kunnen consumenten en professionals hun video's ook gaan verkopen, met Google als kassa.

Durfkapitalist: ‘veel ruimte voor concurrentie Google’

De zoekmarkt staat nog maar in de kinderschoenen en er is veel ruimte voor concurrentie voor de zwaargewichten Google, Microsoft en Yahoo. De huidige dominante spelers bedienen hun gebruiker niet met gebruiksvriendelijke zoekresultaten en internetters met specialistische zoekvragen kunnen geen kant op.

Premium

Google introduceert internetkassa

Zoekbedrijf Google probeert webwinkels nauwer aan zich te binden met de introductie van een internetkassa, een die consumenten beschermt tegen fraude en spam. Google Checkout is gebaseerd op kredietkaartbetalingen en is nauw verweven met de diensten AdWords en Analytics. Hoewel de dienst ook in Europa geïntroduceerd wordt, is het de vraag of Nederlandse webwinkeliers er voor warm zullen lopen.

Google-geld ingezet voor wifi-offensief

Met miljoenen aan durfkapitaal van Google en Skype opent het Spaanse Fon.com een internationaal wifi-offensief door 1 miljoen wifi-modems voor 5 euro per stuk in omloop te brengen. In Nederland zijn er reeds meer Fon-modems operationeel dan KPN Hotspots. Van een revolutie is echter geen sprake, omdat het bedrijf tegen praktische problemen oploopt.

Premium

Forse groei wifi-gebruik bij T-Mobile

De Nederlandse eindgebruiker maakt aarzelend gebruik van commerciële wifi-hotspots. Het zijn vooral zakelijke gebruikers die betalen om in te loggen op de 725 T-Mobile hotspots. Consumenten niet. Het aantal wifi-sessies in Nederland verviervoudigde in een jaar. Internationaal steeg het aantal wifi-minuten met een factor 6 in een jaar tijd.

‘Google Earth experimenteert met advertenties’

Google lanceerde deze week de nieuwste versie van het populaire satellietbeeldenprogramma Google Earth. Emerce sprak met Chikai Ohazama, product manager van Google Earth, over het programma. “We experimenteren met allerlei vormen van adverteren.”

‘Explosieve’ Mentos-snoepjes plotselinge internethype

Tweehonderd liter Cola Light en ruim 500 Mentos-snoepjes in colaflessen leveren snoepjesfabriek Mentos in Amerika een ongevraagd reclameoffensief ter waarde van 10 miljoen dollar. Twee Amerikanen filmden hoe ze tientallen flessen cola als klassieke fontijnen elegant laten spuiten. En passant strijden ze tegen videodiensten als YouTube en Google Video.

eBay lanceert advertentieprogramma, AdSense-kloon

Veilingbedrijf eBay begint een affiliatedienst waarmee site-eigenaren advertenties op hun site kunnen plaatsen die inhoudelijk aan de inhoud zijn verwant. Google biedt met AdSense al lang zo'n dienst, eBay verwijst vooralsnog enkel naar de eigen handelssite. Simpeler marketingtechieken leveren mogelijk meer op, aldus een Nederlandse veelverkoper die een e-boek publiceert met verkooptips.

Premium

Ixquick: hernieuwde belangstelling metazoekmachines

Metazoekmachine Ixquick merkt gestaag groeiende belangstelling voor zijn zoekdiensten, mede omdat marktleider Google verder vervuild raakt door commerciële manipulaties. Dit soort spam drijft gebruikers in laag tempo weg.

Half miljoen downloads Nederlandse open source 3D-film

Elephants Dream, een 3D-film die in Nederland louter met open source software is gemaakt, werd in een kleine maand ruim een half miljoen keer gedownload. Google subsidieert de doorontwikkeling van de filmsoftware en filmstudio's in Argentinië China en voormalig Oostbloklanden downloaden en kopen de filmproductiesoftware om zelf animatiefilms te maken.

Google begint met video-advertenties

Adverteerders kunnen binnenkort via Googles advertentienetwerk AdWords behalve tekst- ook video-advertenties gaan plaatsen. Nederlandse adverteerders moeten duidelijk nog wennen aan de mogelijkheid met video´s online te adverteren, al blijken eerste proeven goed voor branding-doeleinden.

Premium

Een derde internetreclamebudgetten naar sponsoring

Dertig procent van de uitgaven aan internetreclame gingen in de eerste drie maanden van 2006 naar sponsoring en andere vormen van ´contentintegratie´. De totale reclamebestedingen kwamen in die periode uit op 29 miljoen euro. Ook nu weer laten Google en Yahoo Search Marketing verstek gaan en doen niet mee aan het onderzoek dat IAB ieder kwartaal uit laat voeren.

Reed Business lanceert zakelijke zoekmachine

Reed Business Information introduceert vandaag zijn zakelijke zoekmachine Zibbsearch.nl. In 2008 moet twintig procent van alle zakelijke zoekvragen in Nederland via Zibbsearch lopen. De zakelijke searchengine is “waanzinnig interessant” voor Google, zegt Paul Verhoeff, directeur internet van RBI Nederland, tegen Emerce.

Fon.com wil plek op de Nederlandse winkelschappen

Wifi-bedrijf Fon, waar onder meer Google en Skype miljoenen in investeerden, wil via landelijk opererende elektronicaketens in Nederland haar zelfgemaakte wifi-modems gaan verkopen. De winkelketens, en belangstellende providers, nemen de modems tegen kostprijs af en verkopen die met een kleine winstmarge. Duizend Nederlanders registreerden zichzelf reeds om hun persoonlijke wifi-signaal gratis of tegen betaling te delen met de buitenwereld.

Nederlands advertentienetwerk voor blogs van start

Nederlandse webloggers hebben vanaf volgende week een alternatief voor Google Adsense. Marco Derksen en Jeroen Bertrams lanceren een onafhankelijke intermediair waarmee bloggers hun site kunnen exploiteren, pageviews om kunnen zetten in klinkende euro's Blogo Media is de eerste uitgever die zich aansluit bij het initiatief.