Meer Artikelen

Premium

Google: “cijfers klikfraude zwaar overdreven”

“Niet realistisch en marktverstorend”, zegt Google over de cijfers die verscheidene organisaties in de afgelopen maanden gaven om de problemen van klikfraude inzichtelijk te maken. Het bedrijf geeft nochtans geen cijfers over hoeveel kliks wél frauduleus zijn. Google gaat analytici helpen bij het opstellen van correcte fraudemeetinstrumenten.

Premium

MySpace kiest Google voor advertenties, MSN treurt

MSN grijpt weer naast een grote prijs op de Amerikaanse advertentiemarkt. De Microsoft-afdeling weet maar geen voet tussen de deur te krijgen bij portaalsites om daar de exploitatie van tekstadvertenties te verzorgen. Een grote vis gaat aan Microsofts neus voorbij nu Google een overeenkomst sluit met Fox Interactive. Het zoekbedrijf betaalt minstens 900 miljoen dollar om de advertenties op profielensite MySpace te mogen plaatsen.

eBay automatiseert verkoop tv-advertentieruimte

Vijftig miljoen dollar geven vijf grote Amerikaanse adverteerders uit aan een proef waarbij veilingtechnologie van eBay wordt gebruikt om de reclameruimte op digitale televisie per opbod te verkopen. Ook de tv-advertentiemarkt lijkt, na tekst- en rubrieksadvertenties, naar het internet te verschuiven.

Premium

Eerste stap branchebrede duidelijkheid over klikfraude

Het IAB, een mondiale club internetadvertentiebedrijven, slaat de handen ineen met bedrijven als Ask.com, Google, Yahoo en Microsoft om klikfraude inzichtelijk te maken en adverteerders geijkte cijfers te kunnen geven over de effectiviteit van tekstadvertenties. De miljarddollarvraag die IAB zich met de advertentiebranche stelt is: wat is een klik en hoe geldig is die?

Premium

Google maakt klikfraude inzichtelijk

Zoek- en advertentiebedrijf Google gaat AdWords-gebruikers, adverteerders of hun internetbureaus, informeren over klikfraude die plaatsvindt rondom hun AdWords-accounts. Het bedrijf speelt hiermee in op de groeiende zorgen onder adverteerders over het in de goot verdwijnen van hun reclamegeld door frauduleuze, niet-effectieve kliks. Een onafhankelijke professor kwalificeerde Googles fraudebestrijding bij een rechtzaak onlangs als 'redelijk'.

Premium

Maanden vertraging start Yahoo’s AdWords-kloon

De lancering van Yahoo's slimme advertentiedienst, een die moet concurreren met Googles AdWords, loopt minstens een kwartaal vertraging op. Pas in de eerste helft van 2007 zal de dienst volledig operationeel zijn in Amerika. Het zoekbedrijf voerde net een update aan zijn zoektechnologie door en blijkt strengere advertentie-eisen te stellen dan Google.

‘Veertien procent tekstadvertentiekliks is frauduleus’

Adverteerders wereldwijd verliezen jaarlijks honderden miljoenen dollars aan frauduleuze kliks op advertenties uit programma´s onder meer Google en Yahoo. Veertien procent van alle kliks is volgens onafhankelijke metingen illegaal. De eerste computervirussen die dit soort kliks in opdracht genereren, leveren criminele ontwikkelaars tientallen miljoenen dollars per jaar op.

Premium

Google lanceert Nederlandse videozoekmachine

Google opent een Nederlandse versie van Google Video, een dienst waar consumenten en tv-producenten gratis video's naar kunnen uploaden om ze vervolgens uit te zenden. Google sloot samenwerkingsverbanden met verscheidene lokale videoproducenten en -eigenaren. Zij zetten delen van hun videoarchieven online. Op een later moment kunnen consumenten en professionals hun video's ook gaan verkopen, met Google als kassa.

Durfkapitalist: ‘veel ruimte voor concurrentie Google’

De zoekmarkt staat nog maar in de kinderschoenen en er is veel ruimte voor concurrentie voor de zwaargewichten Google, Microsoft en Yahoo. De huidige dominante spelers bedienen hun gebruiker niet met gebruiksvriendelijke zoekresultaten en internetters met specialistische zoekvragen kunnen geen kant op.

Premium

Google introduceert internetkassa

Zoekbedrijf Google probeert webwinkels nauwer aan zich te binden met de introductie van een internetkassa, een die consumenten beschermt tegen fraude en spam. Google Checkout is gebaseerd op kredietkaartbetalingen en is nauw verweven met de diensten AdWords en Analytics. Hoewel de dienst ook in Europa geïntroduceerd wordt, is het de vraag of Nederlandse webwinkeliers er voor warm zullen lopen.

Google-geld ingezet voor wifi-offensief

Met miljoenen aan durfkapitaal van Google en Skype opent het Spaanse Fon.com een internationaal wifi-offensief door 1 miljoen wifi-modems voor 5 euro per stuk in omloop te brengen. In Nederland zijn er reeds meer Fon-modems operationeel dan KPN Hotspots. Van een revolutie is echter geen sprake, omdat het bedrijf tegen praktische problemen oploopt.

Premium

Forse groei wifi-gebruik bij T-Mobile

De Nederlandse eindgebruiker maakt aarzelend gebruik van commerciële wifi-hotspots. Het zijn vooral zakelijke gebruikers die betalen om in te loggen op de 725 T-Mobile hotspots. Consumenten niet. Het aantal wifi-sessies in Nederland verviervoudigde in een jaar. Internationaal steeg het aantal wifi-minuten met een factor 6 in een jaar tijd.

‘Google Earth experimenteert met advertenties’

Google lanceerde deze week de nieuwste versie van het populaire satellietbeeldenprogramma Google Earth. Emerce sprak met Chikai Ohazama, product manager van Google Earth, over het programma. “We experimenteren met allerlei vormen van adverteren.”

eBay lanceert advertentieprogramma, AdSense-kloon

Veilingbedrijf eBay begint een affiliatedienst waarmee site-eigenaren advertenties op hun site kunnen plaatsen die inhoudelijk aan de inhoud zijn verwant. Google biedt met AdSense al lang zo'n dienst, eBay verwijst vooralsnog enkel naar de eigen handelssite. Simpeler marketingtechieken leveren mogelijk meer op, aldus een Nederlandse veelverkoper die een e-boek publiceert met verkooptips.

‘Explosieve’ Mentos-snoepjes plotselinge internethype

Tweehonderd liter Cola Light en ruim 500 Mentos-snoepjes in colaflessen leveren snoepjesfabriek Mentos in Amerika een ongevraagd reclameoffensief ter waarde van 10 miljoen dollar. Twee Amerikanen filmden hoe ze tientallen flessen cola als klassieke fontijnen elegant laten spuiten. En passant strijden ze tegen videodiensten als YouTube en Google Video.