Titanenstrijd
De slag tussen Microsoft, Google, Yahoo, eBay en Amazon
De slag tussen Microsoft, Google, Yahoo, eBay en Amazon
Globetrotter Google Earth ontwikkelt zich tot alternatieve interface
Klikfraude met tekstadvertenties bij zoekmachines is vooralsnog geen financiële strop voor Nederlandse adverteerders. In de VS circuleren schattingen dat 14 procent van alle advertentiekliks frauduleus is. Google noemt die cijfers belachelijk, maar geeft geen concreet weerwoord. Uit een rondvraag van Emerce blijkt dat het percentage fraudekliks in Nederland tussen de 3 en 5 procent ligt.
Google neemt videodienst YouTube over voor 1,65 miljard dollar in aandelen en wordt in een klap de dominante speler op de videomarkt. Het zoekbedrijf gaat gesprekken aan met de tv- en muziekindustrie om claims over inbreuk op auteursrecht te voorkomen en zet daarbij een in potentie sterke technologie van YouTube in.
Platenmaatschappijen Warner Music en Sony BMG gaan gratis muziekvideo's plaatsen op Google Video. De platenmaatschappijen en Google verdelen de inkomsten uit de advertenties die bij de video's te zien zijn. Videosite YouTube maakte vorige maand al een vergelijkbaar samenwerkingsverband bekend met Warner Music.
Google lanceert een Nederlandse versie van landkaartensite Maps. De dienst is te gebruiken via het web en mobiele telefoons en is en passant een gratis online concurrent van TomTom-achtige navigatiesystemen. Een overzicht van Nederlandse fietspaden ontbreekt nog, maar staat op het wensenlijstje van marketingdirecteur Sidney Mock.
De gemeente Groningen onderzoekt hoe ze zich uitgebreid kan profileren op Google Earth. Enkele weken geleden beklaagde een prominente lokale VVD´er zich erover dat de stad niet haarscherp op de digitale wereldbol stond. Nu bekijken de noordelingen of ze risicokaarten, weerinformatie en evenementen op het Google-product kunnen plotten.
Google News mag in België voortaan geen links en samenvattingen van nieuwsartikelen in zijn index opnemen van Frans- en Duitstalige kranten en tijdschriften. Dat heeft een Belgische rechter besloten. Google moet een boete van een miljoen euro per dag betalen als ze zich niet aan de uitspraak houdt. Het is voor het eerst dat in Europa dagbladuitgevers zo'n grote zaak winnen, zegt internetadvocaat Christiaan Alberdingk Thijm.
Google is, na proeven in Japan, begonnen met de mobiele versie van advertentiedienst AdWords. Mobiele bellers die de zoekmachine in hun telefoon gebruiken, zien zoekresultaten met daarboven een tekstadvertentie. Mobiele zoekers klikken door naar een mobiele webpagina of kunnen zich telefonisch door laten verbinden. De dienst wordt internationaal uitgerold.
Met de introductie van Windows Live Q&A deze week lijkt ook Microsoft in te zien dat vraag- en antwoorddiensten grote potentie hebben. Het bewijs van de interesse in Q&A diensten is geleverd door Yahoo. De dienst Yahoo Answers trok in juni volgens Comscore 12,3 miljoen unieke bezoekers. Ter vergelijking: de populaire videodienst YouTube trok in diezelfde maand 13,4 miljoen bezoekers.
eBay en Google gaan internationaal nauw samenwerken met advertenties en internettelefonie. Ze onderzoeken ook interoperabiliteit tussen Skype en Google Talk. Of de beldiensten in Nederland aan zullen slaan, valt te bezien. Advertentiesites met 'Bel Mij'-knoppen zien dat ruim 50 procent van de internetters afhaakt, de adverteerder niet spreekt. Skype nog minder.
“Niet realistisch en marktverstorend”, zegt Google over de cijfers die verscheidene organisaties in de afgelopen maanden gaven om de problemen van klikfraude inzichtelijk te maken. Het bedrijf geeft nochtans geen cijfers over hoeveel kliks wél frauduleus zijn. Google gaat analytici helpen bij het opstellen van correcte fraudemeetinstrumenten.
MSN grijpt weer naast een grote prijs op de Amerikaanse advertentiemarkt. De Microsoft-afdeling weet maar geen voet tussen de deur te krijgen bij portaalsites om daar de exploitatie van tekstadvertenties te verzorgen. Een grote vis gaat aan Microsofts neus voorbij nu Google een overeenkomst sluit met Fox Interactive. Het zoekbedrijf betaalt minstens 900 miljoen dollar om de advertenties op profielensite MySpace te mogen plaatsen.
Vijftig miljoen dollar geven vijf grote Amerikaanse adverteerders uit aan een proef waarbij veilingtechnologie van eBay wordt gebruikt om de reclameruimte op digitale televisie per opbod te verkopen. Ook de tv-advertentiemarkt lijkt, na tekst- en rubrieksadvertenties, naar het internet te verschuiven.
Het IAB, een mondiale club internetadvertentiebedrijven, slaat de handen ineen met bedrijven als Ask.com, Google, Yahoo en Microsoft om klikfraude inzichtelijk te maken en adverteerders geijkte cijfers te kunnen geven over de effectiviteit van tekstadvertenties. De miljarddollarvraag die IAB zich met de advertentiebranche stelt is: wat is een klik en hoe geldig is die?