Meer Artikelen

Google koopt Youtube voor 1,7 miljard

Google neemt videodienst YouTube over voor 1,65 miljard dollar in aandelen en wordt in een klap de dominante speler op de videomarkt. Het zoekbedrijf gaat gesprekken aan met de tv- en muziekindustrie om claims over inbreuk op auteursrecht te voorkomen en zet daarbij een in potentie sterke technologie van YouTube in.

Muziek Warner en Sony BMG op Google Video

Platenmaatschappijen Warner Music en Sony BMG gaan gratis muziekvideo's plaatsen op Google Video. De platenmaatschappijen en Google verdelen de inkomsten uit de advertenties die bij de video's te zien zijn. Videosite YouTube maakte vorige maand al een vergelijkbaar samenwerkingsverband bekend met Warner Music.

Premium

Google Maps Nederland: ‘De fietspaden ontbreken nog’

Google lanceert een Nederlandse versie van landkaartensite Maps. De dienst is te gebruiken via het web en mobiele telefoons en is en passant een gratis online concurrent van TomTom-achtige navigatiesystemen. Een overzicht van Nederlandse fietspaden ontbreekt nog, maar staat op het wensenlijstje van marketingdirecteur Sidney Mock.

Groningen wil uitgebreid op Google Earth

De gemeente Groningen onderzoekt hoe ze zich uitgebreid kan profileren op Google Earth. Enkele weken geleden beklaagde een prominente lokale VVD´er zich erover dat de stad niet haarscherp op de digitale wereldbol stond. Nu bekijken de noordelingen of ze risicokaarten, weerinformatie en evenementen op het Google-product kunnen plotten.

Google News verliest van Belgische uitgevers

Google News mag in België voortaan geen links en samenvattingen van nieuwsartikelen in zijn index opnemen van Frans- en Duitstalige kranten en tijdschriften. Dat heeft een Belgische rechter besloten. Google moet een boete van een miljoen euro per dag betalen als ze zich niet aan de uitspraak houdt. Het is voor het eerst dat in Europa dagbladuitgevers zo'n grote zaak winnen, zegt internetadvocaat Christiaan Alberdingk Thijm.

Google begint mobiele versie AdWords

Google is, na proeven in Japan, begonnen met de mobiele versie van advertentiedienst AdWords. Mobiele bellers die de zoekmachine in hun telefoon gebruiken, zien zoekresultaten met daarboven een tekstadvertentie. Mobiele zoekers klikken door naar een mobiele webpagina of kunnen zich telefonisch door laten verbinden. De dienst wordt internationaal uitgerold.

Vraag- en antwoorddiensten zijn ‘booming’

Met de introductie van Windows Live Q&A deze week lijkt ook Microsoft in te zien dat vraag- en antwoorddiensten grote potentie hebben. Het bewijs van de interesse in Q&A diensten is geleverd door Yahoo. De dienst Yahoo Answers trok in juni volgens Comscore 12,3 miljoen unieke bezoekers. Ter vergelijking: de populaire videodienst YouTube trok in diezelfde maand 13,4 miljoen bezoekers.

Nederlandse twijfels over vervlechting Skype en GTalk

eBay en Google gaan internationaal nauw samenwerken met advertenties en internettelefonie. Ze onderzoeken ook interoperabiliteit tussen Skype en Google Talk. Of de beldiensten in Nederland aan zullen slaan, valt te bezien. Advertentiesites met 'Bel Mij'-knoppen zien dat ruim 50 procent van de internetters afhaakt, de adverteerder niet spreekt. Skype nog minder.

Premium

Google: “cijfers klikfraude zwaar overdreven”

“Niet realistisch en marktverstorend”, zegt Google over de cijfers die verscheidene organisaties in de afgelopen maanden gaven om de problemen van klikfraude inzichtelijk te maken. Het bedrijf geeft nochtans geen cijfers over hoeveel kliks wél frauduleus zijn. Google gaat analytici helpen bij het opstellen van correcte fraudemeetinstrumenten.

Premium

MySpace kiest Google voor advertenties, MSN treurt

MSN grijpt weer naast een grote prijs op de Amerikaanse advertentiemarkt. De Microsoft-afdeling weet maar geen voet tussen de deur te krijgen bij portaalsites om daar de exploitatie van tekstadvertenties te verzorgen. Een grote vis gaat aan Microsofts neus voorbij nu Google een overeenkomst sluit met Fox Interactive. Het zoekbedrijf betaalt minstens 900 miljoen dollar om de advertenties op profielensite MySpace te mogen plaatsen.

eBay automatiseert verkoop tv-advertentieruimte

Vijftig miljoen dollar geven vijf grote Amerikaanse adverteerders uit aan een proef waarbij veilingtechnologie van eBay wordt gebruikt om de reclameruimte op digitale televisie per opbod te verkopen. Ook de tv-advertentiemarkt lijkt, na tekst- en rubrieksadvertenties, naar het internet te verschuiven.

Premium

Eerste stap branchebrede duidelijkheid over klikfraude

Het IAB, een mondiale club internetadvertentiebedrijven, slaat de handen ineen met bedrijven als Ask.com, Google, Yahoo en Microsoft om klikfraude inzichtelijk te maken en adverteerders geijkte cijfers te kunnen geven over de effectiviteit van tekstadvertenties. De miljarddollarvraag die IAB zich met de advertentiebranche stelt is: wat is een klik en hoe geldig is die?

Premium

Google maakt klikfraude inzichtelijk

Zoek- en advertentiebedrijf Google gaat AdWords-gebruikers, adverteerders of hun internetbureaus, informeren over klikfraude die plaatsvindt rondom hun AdWords-accounts. Het bedrijf speelt hiermee in op de groeiende zorgen onder adverteerders over het in de goot verdwijnen van hun reclamegeld door frauduleuze, niet-effectieve kliks. Een onafhankelijke professor kwalificeerde Googles fraudebestrijding bij een rechtzaak onlangs als 'redelijk'.

Premium

Maanden vertraging start Yahoo’s AdWords-kloon

De lancering van Yahoo's slimme advertentiedienst, een die moet concurreren met Googles AdWords, loopt minstens een kwartaal vertraging op. Pas in de eerste helft van 2007 zal de dienst volledig operationeel zijn in Amerika. Het zoekbedrijf voerde net een update aan zijn zoektechnologie door en blijkt strengere advertentie-eisen te stellen dan Google.

‘Veertien procent tekstadvertentiekliks is frauduleus’

Adverteerders wereldwijd verliezen jaarlijks honderden miljoenen dollars aan frauduleuze kliks op advertenties uit programma´s onder meer Google en Yahoo. Veertien procent van alle kliks is volgens onafhankelijke metingen illegaal. De eerste computervirussen die dit soort kliks in opdracht genereren, leveren criminele ontwikkelaars tientallen miljoenen dollars per jaar op.