More artikelen

Google: snelheid vaak cruciaal

YouTube is veel sneller gegroeid dan Google Video omdat video's bij YouTube na het uploaden vrijwel direct online staan. Dat zegt Marissa Mayer, vice president bij Google. Gebruikers van Google Video moesten voorheen vaak een aantal dagen wachten voordat een video zichbaar was. Ondertussen staan bij Google in de meeste gevallen video's direct online.

YouTube verwijdert al máánden video’s

YouTube is al maanden bezig met het verwijderen van video's die inbreuk maken op auteursrechten. Dat zegt oprichter Chad Hurley van de videosite. Hij reageert daarmee op berichten in de media dat Youtube op verzoek van een Japanse en Amerikaanse organisatie afgelopen week tienduizenden video's van de site heeft gehaald. De laatste maanden, en vooral na de overname door Google, lijken de woorden Youtube en auteursrechtschending onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Google koopt Youtube voor 1,7 miljard

Google neemt videodienst YouTube over voor 1,65 miljard dollar in aandelen en wordt in een klap de dominante speler op de videomarkt. Het zoekbedrijf gaat gesprekken aan met de tv- en muziekindustrie om claims over inbreuk op auteursrecht te voorkomen en zet daarbij een in potentie sterke technologie van YouTube in.

Muziek Warner en Sony BMG op Google Video

Platenmaatschappijen Warner Music en Sony BMG gaan gratis muziekvideo's plaatsen op Google Video. De platenmaatschappijen en Google verdelen de inkomsten uit de advertenties die bij de video's te zien zijn. Videosite YouTube maakte vorige maand al een vergelijkbaar samenwerkingsverband bekend met Warner Music.

ING strompelend op YouTube, Warner Music leert lopen

De internationale directbank op internet van ING Group, ING Direct, experimenteert met een virale campagne op YouTube. In een maand tijd werden de 4 filmpjes echter nog geen duizend keer bekeken. Platenmaatschappij Warner Music gebruikte in diezelfde periode Paris Hilton als proefkonijn en zet nu duizenden muziekvideo's online, inclusief een verdienmodel.

YouTube start met videoreclame

YouTube, de meest populaire videosite ter wereld, heeft gisteren twee nieuwe vormen van adverteren gepresenteerd. De site komt met gesponsorde kanalen en met zogenaamde 'participatory video ads'. Bij die laatste vorm kan het publiek oordelen en communiceren over de commercials.

Mentos begint YouTube-wedstrijd rondom Cola-fonteinen

De Amerikaanse vestiging van snoepjesfabrikant Mentos organiseert een videowedstrijd rondom een internethype die om de snoepjes gaat, maar buiten Van Melle om begonnen is. Mentos vraagt snoepjeskopers nu filmpjes te maken van kunstig spuitende Cola-flessen en beloont de beste inzendingen met gratis iTunes-muziek en een jaar onbeperkt snoep.