Met 4Suites wordt elke seconde van de dag ergens een deur geopend

“Niet in de rij bij de receptie, eenvoudig roomservice bestellen, direct betalen en informatie over de omgeving van je hotel opzoeken. Het kan allemaal met onze app”, zegt Lennart de Haan, oprichter van 4Suites. Zijn startup verhoogt het gevoel van welkom zijn bij gasten en biedt meer gemak en veiligheid.

Lennart, hoe zou je 4Suites in één tweet omschrijven?
“4Suites is gespecialiseerd in mobiele toegang. Onze app ontsluit ruimtes en stelt daarbij de beleving van de gebruiker centraal.”

Wat versta je onder ‘mobiele toegang’?
“We hebben software ontwikkeld waarmee we via de smartphone ieder elektronisch en mechanisch slot mobiel toegankelijk kunnen maken, niet alleen in hotels maar ook in vakantieparken, op vastgoedlocaties en in appartementencomplexen. De benodigde hardware en de oplossing hiervoor is een chip ter grootte van een vijftig cent-muntstuk. De chip wordt in een elektronisch slot geïmplementeerd en staat rechtstreeks in contact met onze cloud, via een gateway. Die zorgt voor de informatie-uitwisseling tussen de cloud en het slot, zodat je een kamer kunt betreden, kunt chatten met de receptie of een reservering maakt in het restaurant.”

Wat heb je nodig om 4Suites te gebruiken?

“Als de klant een hotel is, dan heeft de hotelgast de 4Suites-app nodig, we bieden die aan voor de smartphone én als widget voor smartwatches. Deze app kunnen we naar wens van de klant branded of in een standaard-4Suites-jasje aanleveren. Verder heeft een hotel één gateway nodig en voor elk slot de chip .”

Is dit allemaal niet heel prijzig?

“Ons product is zeer laagdrempelig. Per deur heb je één chip nodig, die gemiddeld € 100,– kost. Als je een hotel runt met twintig kamers dan investeer je inclusief de gateway ongeveer € 2500,– voor de gehele accommodatie. Wij zien 4Suites als een softwarebedrijf en daarom is alle hardware tegen inkoopprijs. Om onze software te gebruiken, sluit je een abonnement af. Dat is ons verdienmodel.”

Met welke andere bedrijven moeten jullie rekening houden?

“De bluetoothsloten van concurrenten, zoals Assa Abloy, werken met een directe sleuteluitwisseling tussen smartphone en het slot zelf. Wanneer de smartphone voor het slot wordt gehouden, gaat het open. De kosten hiervoor zijn rond de 1500 euro per slot. Om de bluetoothsloten te plaatsen, moet het gehele slot worden vervangen. 4Suites regelt dit allemaal via de cloud. Als over een paar jaar bluetooth niet meer de standaard is, kunnen wij onze hardware updaten naar een ander protocol. Je hoeft dus geen dure hardware-investering te doen.”

Wat maakt 4Suites uniek?

“Naast het voordeel van het niet hoeven vervangen van de hardware is het zo dat onze software een add-on is voor de bestaande hardware en blijven bestaande sleutels of keycards werkend. Je kunt statische toegangsregels instellen, waarmee je bijvoorbeeld de schoonmaak toegang geeft tot bepaalde ruimtes. Of juist dynamische toegangsregels, wat inhoudt dat je voor een bepaalde tijd deuren kunt openen. Met maar één klik op de knop is dit in te stellen en zo’n regel treedt per direct in werking. Bij de bestaande mogelijkheden duurt zoiets een paar uur.”

Voor wie is 4Suites een passende oplossing?

“Voor kleine en grote bedrijven. Zo hebben we recent een boetiekhotel voorzien van ons product. 4Suites kun je netjes wegwerken, zodat het hotel de authentieke sfeer behoudt. Ook zijn we in gesprek met diverse grote hotelketens en internationale partners. Als alles volgens plan verloopt, gaan er tegen het einde van het jaar een aantal over op 4Suites. Dagelijks zijn er twaalfhonderd gebruikers actief en iedere seconde wordt er wel ergens een deur geopend met onze app.”

Hoe is dit idee ontstaan?

“4Suites is opgericht door mijn vader, Ivo Elshof, Sander Geels en mij. Mijn vader en ik hebben een achtergrond in het vastgoed. IT’ers Ivo en Sander huurden kantoorruimte bij ons. Het idee is ontstaan doordat het tijdrovend was om onze flexibele huurders een sleutel te geven. Nu geven we ze op basis van hun reservering toegang tot ons pand met hun eigen smartphone. Anderhalf jaar geleden hebben we 4Suites officieel opgericht. Voor die tijd gebruikten we het alleen voor onze eigen locaties, maar we zagen mogelijkheden voor andere bedrijven en de app was inmiddels volledig werkend door ons eigen gebruik.”

Wat heeft momenteel je volle aandacht?

“Recent hebben we voor 440.000 dollar aan particuliere investeringen binnengehaald. Dit geld gebruiken we om ons concept verder uit te rollen in Europa. We zijn op zoek naar partners die onze oplossing en app willen integreren in hun systeem of hardware willen aansturen met onze cloudbased software. Tot op heden hebben we dat nauwelijks gedaan en lag de focus op de ontwikkeling van het product. Daarnaast zijn we op zoek naar internationale distributeurs en strategische partners. Zo stonden we eind september op Hotel Tech Live in Londen.”

Wat heeft de toekomst in petto?

“Het is een schaalbaar product. Uiteindelijk willen we globaal uitbreiden naar alle continenten. Op dit moment zijn we actief in de Benelux, de Duitssprekende landen en Spanje, en we breiden uit naar het VK. Dat is een bewuste keuze, het land kan als springplank dienen naar de Verenigde Staten en andere Engelstalige landen.”

Wanneer is jullie deelname aan de Accenture Innovation Awards geslaagd?

“Een programma als de Innovation Awards zorgt voor goede referenties van juryleden en andere betrokkenen. Met onze deelname willen we bekendheid genereren voor het alternatief dat wij bieden. De markt waar ons product zich op bevindt, wordt gedomineerd door een aantal grote traditionele bedrijven. Potentiële klanten weten niet beter en investeren hierdoor in compleet nieuwe traditionele sloten. Het zou mooi zijn als we één of twee strategische partners vinden naar aanleiding van de AIA.”


*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards (AIA) dat ik schreef in samenwerking met Eline van Vliet. 4Suites is finalist in het thema Delightful Consumer Experience.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug