-

Acht tips voor appnotificaties die wél werken

Pushnotificaties zijn een waardevol instrument om appgebruikers te activeren. Marketeers zien tot 50 procent hogere openratio’s en klikratio’s die tot twee keer hoger liggen in vergelijking met e-mail. De acceptatie van pushnotificaties mag dan wat lager liggen dan twee jaar geleden, toch heeft gemiddeld 43 procent de notificaties nog standaard aan staan.

In zijn befaamde experimenten wist Ivan Pavlov honden al te trainen om een belletje te associëren met een nieuwe maaltijd. Het simpelweg laten rinkelen van de bel zorgde er voor dat het kwijl ze al in de mond liep. In deze mobiele tijden zorgen geluidjes, notificaties of rode ‘badges’ er voor dat we allemaal direct grijpen naar onze smartphone om te zien wat er nu weer is binnengekomen. Een pushnotificatie kan een effectieve psychologische trigger zijn die bijna niet te weerstaan is.

Maar pushnotificaties worden ook nog te vaak verkeerd en ondoordacht ingezet, wat kan leiden tot teleurstelling en uiteindelijk frustratie bij consumenten. Slimme marketeers doen daarom hun voordeel met de volgende tips en richtlijnen.

  1. Verleid tot de opt-in

We willen het liefst alle gebruikers verleiden tot de opt-in. Maar in de praktijk blijkt dat slechts de helft toestemming verleent. Daarom is het moment waarop je vraagt om de opt-in het allerbelangrijkste moment. Te vaak zien we hier een standaard popup die vraagt om toestemming. Niet echt aantrekkelijk voor de consument die vaak het waarom ook niet snapt. Beter is het om in een volledig app scherm VOOR de opt-in uit te leggen wat de voordelen zijn voor de gebruiker en waarom je graag pushnotificaties wilt sturen.

hopper-notifications

  1. Zet aan tot actie

Goede notificaties zetten aan tot actie. Slechte notificaties zijn vaag of algemeen. Relevantie is het kernwoord. Een goed voorbeeld van relevante notificaties zijn de berichten die Google stuurt op basis van de afspraken in je agenda: ‘vertrek nu om op tijd te komen’. Een ander voorbeeld van relevantie zijn de ‘breaking news’ notificaties van bijvoorbeeld Nu.nl. 

  1. Wek de nieuwsgierigheid

Je hoeft niet altijd to-the-point te zijn. De mens is nieuwsgierig aangelegd. Een beetje mysterie zal je kliks ten goede komen. Clickbait werkt op social media, dus waarom niet in een appnotificatie? Persoonlijk ben ik een groot fan van de notificatie strategie van Timehop, een app die je herinnert aan persoonlijke foto’s of gebeurtenissen van één of meerdere jaren geleden. Ze lichtten altijd een tipje van de sluier op, maar zorgen ervoor dat je zeker doorklikt.

timehop-example

  1. Kies de juiste timing

Een gemiddelde pushnotificatie kan rekenen op een klikratio van ongeveer tien procent. Maar uit onderzoek van Localytics blijkt dat je extra kliks kunt bereiken door de notificatie op het juiste tijdstip te sturen.

Het optimale tijdstip ligt tussen 10:00 en 13:00, pushnotificaties die dan verstuurd worden kunnen rekenen op een klikratio van vijftien procent. Natuurlijk zal het meespelen dat de lunchpauze in dit tijdslot ligt.  Opvallend genoeg zit er minder variatie tussen de dagen waarop een pushnotificatie wordt verstuurd. Daar liggen alle gemeten klikratio’s tussen de negen en elf procent.

  1. Optimaliseer de frequentie

Overdaad schaadt en te veel pushnotificaties zorgen er voor dat je opt-in ratio daalt of dat gebruikers de app zelfs verwijderen. Het is niet alleen wat je te melden hebt, maar ook hoe vaak je om aandacht vraagt. ‘Less is more’ als het gaat om de frequentie.

Pushnotificaties zijn bedoeld om appgebruikers te activeren. Dit hoeft niet op dagelijkse basis. Je bent al een koning als het je lukt om één keer per week relevant te zijn voor je doelgroep, maar wellicht is een maandelijkse notificatie al genoeg om leven in de brouwerij te houden.

De optimale frequentie kun je testen door te experimenteren en te meten. Verlies je gebruikers door een hogere notificatiefrequentie? Schakel wat terug. Maar kijk ook vooral naar het aantal ‘app opens’. De ideale frequentie ligt op punt waarin je nauwelijks gebruikers verliest, maar het aantal ‘app opens’ wel stijgt.

  1. Personaliseer op basis van gedrag

Notificaties op basis van persoonlijk gedrag kunnen rekenen op de beste klikratio’s. Heeft een gast vandaag gegeten in je restaurant? Vraag op het einde van de dag wat hij er van vond! Pushnotificaties die herinneren aan een afspraak of reservering zijn een inkopper. Maar wat zeker goed werkt zijn ‘triggers’ op basis van locaties die je bezocht hebt. Denk bij personalisatie ook aan aanbiedingen op basis van het achtergrond profiel van de app gebruiker.

  1. Herhaling is dodelijk

Inspiratieloze notificaties die iedere keer hetzelfde melden zijn dodelijk. Zorg voor voldoende variatie in het onderwerp en de inhoud van je berichten. Verras de gebruiker met je creativiteit.

Is je app succesvol en wil je de activiteit van je gebruikers ook in de komende maanden stimuleren? Maak dan een activatieplanning waarin je vooruit denkt. Bepaal het thema, onderwerp en de inhoud. Zet dit uit in de tijd en zorg voor voldoende variatie. Een goede app notificatie planning is zeker geen overbodige luxe.

  1. Tijdelijke aanbieding!

Robert Cialdini heeft zes universele verleidingsprincipes benoemd om personen te beïnvloeden. Een van deze tactieken is schaarste. Zet een tijdslimiet op je aanbieding als je die via een push notificatie stuurt. ‘Alleen vandaag geldig’ en ‘20% korting voor de eerste 20 klanten’ zijn voorbeelden van schaarste creëren.

Wat ook werkt zijn termen zoals aanbieding, vandaag, tijdelijk, super, beperkt en profiteer. Als het maar positief klinkt en er een tijdslimiet op zit werkt het als een commerciële magneet. En dat is nou precies de rol die app pushnotificaties kunnen vervullen als je een succesvolle app wilt bouwen!

Dit bericht is 53 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond