-

App marketing: vijf tips om je app te promoten

Net zoals bij een website en andere online kanalen of tools, kun je voor apps verschillende promotie-activiteiten inzetten om je doelgroep te bereiken. Van ASO tot App Store Advertising: vijf tips. 

Maar welke marketing activiteiten kun je precies inzetten voor je (nieuwe) app en hoe zorg je uiteindelijk voor meer downloads? In deze blog vertellen we je over de mogelijkheden van app marketing. 

  1. App store optimization (ASO)

Een app promoten kan je voor een deel vergelijken met SEO: er is sprake van een zoekmachine (de desbetreffende app store) en hier wil je zo goed mogelijk vindbaar in zijn. Waar SEO onmisbaar is voor een website, is app store optimization (ASO) niet te missen in de marketingstrategie voor jouw app. 

Er zijn verschillende factoren die van invloed kunnen zijn op de vindbaarheid van je app in de App Store of Google Play. Zo kunnen de juiste zoekwoorden, titels en omschrijvingen van invloed zijn op de vindbaarheid van de applicatie. Maar ook ratings, je app icoon en het gebruik van goede screenshots hebben invloed op de ranking. 

Bepaal de juiste zoekwoorden

Net als voor je website moet je voor een app relevante zoekwoorden vinden. Verplaats je in jouw doelgroep. Op welke woorden zoeken zij? Pas deze toe in de titel/naam van je app en omschrijving. Keyword research tools zoals AppCodes, Search Man en de Keyword Planner van Google kunnen handig zijn om deze zoekwoord te bepalen. 

7-days-to-market 

Net als bij Google is het algoritme van de Apple App Store niet volledig bekend. Het is wel bekend dat zowel Apple als Android de 7-days-to-market regel hanteren. Dit wil zeggen dat het aantal downloads van de afgelopen zeven dagen van invloed is op de ranking in de toplijsten. Het aantal downloads van gisteren telt hierbij zwaarder dan het aantal downloads van vijf dagen geleden.

  1. App promotie via website en SEO

Zorg voor een relevante website waarop je de applicatie onder de aandacht kan brengen. Dat kan je huidige website zijn, of een website speciaal voor deze ontwikkelde app. Zorg in beide gevallen voor een goede landingspagina. Maak duidelijk wat de applicatie inhoudt en wat de specificaties zijn. Een duidelijke beschrijving vooraf voorkomt verkeerde verwachtingen bij de gebruikers.

Zoekmachineoptimalisatie

Besteed op je landingspagina aandacht aan SEO. Je vergroot hiermee de kans dat mensen via Google op jouw pagina terechtkomen en de app downloaden. Voor Android apps zijn er meer mogelijkheden op het gebied van SEO tracking. Met behulp van Google Play Console kan je bijvoorbeeld inzicht krijgen welke zoekwoorden tot downloads hebben geleidt via de organische resultaten van Google. iOS apps daarentegen zijn beperkt tot de data van App Store Connect. Deze tool van Apple geeft wel aan welke downloads vanuit Google (organic) komen, maar niet via welke zoekwoorden. 

One click download

Iemand die achter zijn desktop zit zal niet snel geneigd zijn om direct een app te downloaden. Hij of zij moet namelijk eerst zijn telefoon pakken en vervolgens de juiste app te zoeken en te installeren. Maar zorg er wel voor dat de applicatie op mobiele devices met één knop te downloaden is. Hoe minder handelingen iemand moet doen, hoe groter de kans dat iemand afhaakt. 

  1. App adverteren 

Naast onbetaalde mogelijkheden, kan je natuurlijk ook kiezen voor betaald promoten van je app. Dit kan via verschillende platformen, zoals Google Ads, Facebook, Instagram, maar ook kan je adverteren in de App store of Google Play zelf.

Google Ads

Google Ads heeft diverse mogelijkheden om speciale app-campagnes te maken. Hierbij genereert Google automatisch advertenties voor je op basis van je app-vermelding in de store en jouw zelf aangeleverde content (afbeelding, tekst en video). 

  • Apps promoten op pagina’s met zoekresultaten

    Dit is een goede manier om je app op basis van relevante zoektermen onder de aandacht te brengen. De app-advertenties die je maakt in Google Ads, worden getoond in het zoeknetwerk van Google, display netwerk en op YouTube. Deze advertenties linken vervolgens direct door naar jouw app in Google Play of App Store van Apple.

  • Adverteren op Google Play

    Google biedt ook de mogelijkheid om direct te adverteren in de zoekresultaten, op de homepage en het gerelateerde apps gedeelte van Google Play. De app wordt dan vertoond aan mensen die zoeken naar termen die gerelateerd zijn aan jouw app.

    Adverteren in de App Store

App Store adverteren (ASA)

Apple biedt sinds 2019 de mogelijkheid om te adverteren in de App store in Nederland. Je advertentie wordt dan bovenaan vertoond in de resultaten. Het werkt vrij simpel. Je bepaalt je eigen budget, kiest je zoekwoorden waarop je gevonden zou willen worden en Search Ads maakt automatisch een advertentie voor je.

Facebook adverteren

Facebook en Instagram biedt de mogelijkheid om advertenties te creëren die gericht zijn op app downloads. Het voordeel van dit platform is dat je jouw advertenties heel gericht kunt vertoningen bij een specifieke doelgroep. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen voor mensen die een bepaalde interesse hebben die aansluit bij jouw applicatie. 

Apps promoten door in andere apps te adverteren

Afhankelijk van je budget kan je besluiten om in andere apps advertenties plaatsen. Adverteren in een app als Nu.nl kan bijvoorbeeld enorm veel bereik opleveren. Dit kost relatief wel meer geld dan de andere betaalbare mogelijkheden. 

  1. Content marketing

Online activiteiten gaan tegenwoordig altijd gepaard met contentmarketing, dus ook de promotie van een goede app. Lanceer bijvoorbeeld een video waarin je middels storytelling je app onder de aandacht brengt. Wees hierbij creatief en origineel: dus benadruk niet alleen maar de functionaliteiten van de applicatie, maar vertel een verhaal. Benut vervolgens al je middelen die je in huis hebt om je app bekend te maken.

Voorbeelden om je app te promoten via (eigen) content kanalen zijn:

  • communiceer het via een nieuwsbrief
  • verspreid het via social media
  • Schrijf erover in blogs
  • Creëer infographics en illustraties
  1. Genereer positieve reviews

70 procent van de mensen leest of bekijkt eerst een review voordat zij een app downloaden. Een positieve beoordeling stimuleert dus het aantal downloads. Het is daarom zaak om aan reviews te komen van je gebruikers. Vraag hier om, maar doe dit ook weer niet te vaak. Dit zorgt alleen maar voor irritatie. Manieren om dit tactisch te doen zijn: 

  • Strategisch feedback vragen
    Vraag om feedback op tactische momenten in de app middels pushnotificaties. Vraag gebruikers om feedback op momenten dat de kans groot is dat zij een positieve ervaring hebben gehad. Bijvoorbeeld wanneer de gebruiker een record heeft behaald in de app of antwoord heeft gekregen op een vraag vanuit de klantenservice. 
  • Contactbutton
    Naast genereren van positieve ratings, wil je natuurlijk ook negatieve reviews vermijden. Zorg er daarom voor dat gebruikers altijd gemakkelijk contact kunnen opnemen om eventuele klachten te uiten. Doe dit door een duidelijke contactbutton in je app op te nemen die gemakkelijk te vinden is voor gebruikers. 
  1. Ontwikkel een kwalitatief goede app

Het klinkt cliché, maar het begint allemaal met het maken van een goede app. Een kwalitatieve en relevante app die goed aansluit bij je doelgroep, leidt tot positieve beoordelingen en reacties. Hiermee vergroot je de kans op mond-tot-mond reclame. Zorg er ook voor dat je vóór de livegang je app goed getest hebt op gebruikersvriendelijkheid (UX) om knelpunten te achterhalen. Doe dit zowel met professionals als met echte gebruikers.

Over de auteur: Sjoerd Schaap is co-founder van Nucleus Group

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond