-

26 e-commerce trends voor ‘het nieuwe normaal’ van 2021 [VOLGENS 21 EXPERTS]

Sinds de uitbraak van het coronavirus is de wereld razendsnel veranderd. Wie had vorig jaar durven denken dat we inmiddels massaal onze boodschappen online doen en zoveel mogelijk thuiswerken?

Dat producten zoals toiletpapier, broodbakmachines, fitnessapparatuur en mondkapjes nog steeds niet aan te slepen zijn? Een tijd waarin tal van fysieke winkels en de horeca hun deuren sluiten? En je die vliegvakantie naar je favoriete bestemming maar even minimaal een jaar uit moet stellen?

Corona heeft een enorme invloed op ons dagelijks leven. Ook de manier waarop we online shoppen ontkomt er niet aan. E-commerce zit juist in een stroomversnelling en tegelijkertijd worstelen veel bedrijven met inspelen op de snel veranderende verwachtingen van de consument.

Het afgelopen jaar was in ieder geval een jaar vol transformatie. Voor veel ondernemers zelfs een kwestie van erop of eronder.

Hoe overleef je post-corona als de steunmaatregelen eenmaal zijn afgebouwd? Waar liggen de kansen? Wat verwachten consumenten in het nieuwe normaal van e-commerce? Ben je als post-corona ondernemer zonder webshop ten dode opgeschreven, of zal het zo’n vaart niet lopen? Hoe onderscheid je jezelf tussen alle nieuwe online concurrentie?

Veel vragen, met gelukkig ook veel antwoorden. In deze expert roundup delen maar liefst 21 e-commerce-experts hun tips en verwachtingen voor het e-commerce landschap in 2021. Nathan Veenstra (Optimus Online), Mike Segveld (De Websmid), Dries de Gelder (eCommerce Café), Dennis Pettinga (Daar-Om), Laurenze Meskers (Bambuu), Vincent Velema (Snakeware), Frans Jan Boon (Add to Friends), Jorg van de Ven (Jorgvandeven.nl), Nathan Vennekens (Bleeb.com), Mathijs Kok (mathijskok.com), Patrick Heijmans (Webwinkelcommunity), Yvonne Bierings (The Content Case), Jarik Oosting (Smartranking), Joep Franssen (WebNexus), Dian Mastenbroek (Team Nijhuis), Nick Seitzinger (Centralpoint),  Amanj Hamid (eSavvy), Marc de Groot (DGOC Online Marketing), Martin van Kranenburg (Onlinebeinvloeden.nl), Wilco Verdoold en Arjen Koedam (Arjenkoedam.com) benoemen 26 belangrijke post-corona e-commerce trends.

Kortom, welke trends en ontwikkelingen kunnen we het komende jaar op dit gebied verwachten? Doe er je voordeel mee!

Trend #1: Kritische consumenten

Volgens Nathan Veenstra moeten we er rekening mee houden dat consumenten steeds kritischer worden: “Dat komt voor een deel ook door de vele dropshipping webshops en ontwikkelingen rondom de externe partijen die bijvoorbeeld via bol.com verkopen.

De klachten hierover stapelen zich op. Het aantal kritische online shoppers neemt hierdoor toe. Als webshop heb je tegenwoordig echt wat te bewijzen.”

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Trend #2: Meer transparantie

Nathan Veenstra vervolgt: “Kritische consumenten zorgen er wel voor dat zaken die in e-commerce bijdragen aan transparantie veel belangrijker worden. Denk aan keurmerken en de identiteit van de ondernemer.”

Wees duidelijk en volledig in de communicatie

Mike Segveld voegt daaraan toe: “Het is vooral belangrijk om volledig en duidelijk te communiceren. Zo doe je dat:

  • Communiceer je waarden en zorg voor een duidelijk onderscheid met de (toenemende) concurrentie;
  • Maak duidelijk wanneer mensen hun bestelling kunnen verwachten. Hierbij geldt: hoe specifieker, hoe beter;
  • Communiceer ook de verzendkosten, retourvoorwaarden en alle andere relevante zaken;
  • Geef mensen een veilig gevoel: is alles coronaproof?
  • Zorg dat alle informatie over een product of dienst gemakkelijk toegankelijk is. De hele customer journey vindt namelijk steeds meer online plaats.”
Trend #3: Prominentere rol voor marketplaces

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Dries de Gelder: “Een online marketplace is een platform dat de diensten of producten van meerdere derde partijen aanbiedt. De marketplace-trend is al een paar jaar bekend, maar wordt steeds belangrijker.“

Volgens Dennis Pettinga komt dat doordat steeds meer bedrijven de stap naar e-commerce maken, vooral sinds de uitbraak van corona: “Dat effect wordt verder versterkt doordat het maken en onderhouden van een eigen webshop een dure hobby is. Daarom spelen marketplaces een steeds prominentere rol in de mix. Al is het wel de vraag of dit voor de consument de meest ideale situatie is.”

“De groei van marketplaces wordt versterkt doordat het maken en onderhouden van een eigen webshop een dure hobby is.” – Dennis Pettinga

Laurenze Meskers denkt in tegenstelling tot Dennis Pettinga dat het daarmee wel goed zit: “Veel consumenten hebben juist de voorkeur om via een marketplace te shoppen. Dat geeft namelijk duidelijkheid en vertrouwen. Ik verwacht dat deze trend dus doorzet.

Wel zie ik dat de prijzen en marges door de hoge commissies onder druk komen te staan. Adverteerders verhogen kunstmatig hun prijzen voor het aanbod op het desbetreffende platform.”

Social Commerce en Google Shopping

Vincent Velema ziet de opmars van marktplaatsen en Social Commerce ook als een belangrijke ontwikkeling: “De gebruikelijke spelers zoals Amazon en bol.com kennen we. Het succes van deze spelers is Google en Facebook niet ontgaan.

Google heeft nu ‘Buy on Google’ gelanceerd. Daarbij vindt de aanschaf vanuit de Google Shopping-zoekresultaten volledig binnen het Google-domein plaats. Facebook ontwikkelt dezelfde functionaliteit op Instagram en TikTok is een samenwerking met Shopify aangegaan.

Data driven content

Frans Jan Boon: “De toenemende invloed van deze marktplaatsen is inderdaad een trend. Het wordt voor e-commercespelers steeds belangrijker om hier op de juiste manier gebruik van te maken. Volgens mij niet door ze te negeren, niet door er volledig in op te gaan, maar bepaal data driven welke artikelen je waar en tegen welke prijs en voorwaarden aanbiedt.”

Frans Jan Boon vervolgt: “We hebben al jaren de mond vol over personalisatie en kunstmatige intelligentie (AI). Machine learning wordt binnen e-commerce al gebruikt bij onder andere productaanbevelingen, maar met de huidige ontwikkelingen op het gebied van ‘no code’-AI komen ook andere toepassingen steeds dichter binnen handbereik voor ook de kleinere e-commercespelers.

Denk bijvoorbeeld aan het geautomatiseerd aanbieden van producten via de juiste kanalen voor de juiste prijs op het juiste moment (dynamic pricing). Of het doen van specifieke aanbiedingen aan bezoekers met een bepaald profiel of gedrag.”

Leestip: Het belang van marketplacespecifieke content

Dynamic pricing

Dries de Gelder: “Consumenten hebben steeds meer keuze. Fijn voor de consument, maar vervelend voor de webwinkeleigenaar. Als webwinkeleigenaar moet je rekening houden met de prijzen van je concurrenten.

Doe je dat niet, dan lopen je klanten naar je buurman. Om dit te voorkomen kun je prijsoptimalisatiesoftware gebruiken. Die berekent de beste prijs voor jouw product.”

Trend #4: Data worden ‘gedemocratiseerd’

Ook Jorg van de Ven denkt, net zoals Frans Jan Boon, dat de rol van data in het algemeen steeds belangrijker wordt: “Denk daarbij niet alleen aan de analyses van het verlaten winkelwagentje en herhaalaankopen, maar ook het opbouwen van kenmerken van bepaalde bezoekers. Dit bestaat natuurlijk al een tijdje, maar ik zie dat deze trend inmiddels ook de mkb’er en de kleinere webshops heeft bereikt. Het is dus niet alleen voor de allergrootsten!”

Structured data en data feeds

Vincent Velema merkt daarbij op dat naast een gebruiksvriendelijke en effectieve interface, achter de schermen structured data en data feeds steeds belangrijker worden: “Structured data markup was al essentieel om ‘rich snippets’ in de zoekresultaten weer te geven. Je ziet dan bij een zoekresultaat een waardering met sterren, prijs en zelfs de voorraadsituatie. Dat zorgt voor een hogere kans op een klik.

Sinds kort kun je structured data en de shopping feed ook gebruiken om Paid en Organic shopping results in de Google zoekresultaten te krijgen.

Ook Facebook en Pinterest maken steeds meer gebruik van de gestandaardiseerde Structured Data. Geen webshop kan dus meer zonder.”

Leestip: Het belang van feedmanagement: breng je webshop naar een hoger niveau

Trend #5: Meer kunstmatige intelligentie en augmented reality

Dries de Gelder is van mening dat de rol van kunstmatige intelligentie snel toeneemt: “Kunstmatige intelligentie biedt de koper persoonlijke begeleiding. Stel het je eigenlijk voor als een extra ‘medewerker’. Zo houdt kunstmatige intelligentie de aankoopgeschiedenis bij en biedt het op basis van de vorige aankopen de meest vergelijkbare producten aan.”

Ook ziet Dries de Gelder het belang van augmented reality snel groter worden: “Augmented reality helpt klanten je product echt te ervaren. Denk bijvoorbeeld aan een online kledingwinkel. Een kledingstuk is niet direct te passen. Augmented reality biedt op zo’n moment echt een uitkomst en geeft een goede impressie van hoe de kleding je zal staan.”

Trend #6: Direct kopen via social media en voice

Zowel Nathan Vennekens als Mathijs Kok denken dat de rechtstreekse verkoop via socialmediakanalen een enorme vlucht zal nemen: “Verkopen via Facebook, Instagram en alle andere socials zonder het platform te verlaten, dus. En wat dacht je van gewoon tegen je Google Assistant of Alexa roepen wat je wilt hebben? Daarom is je merk ook zo belangrijk.”

Voice commerce

Dries de Gelder: “Steeds meer mensen vertrouwen hun dagelijkse activiteiten toe aan spraakassistenten, zoals de beroemde Alexa van Amazon of de Google Assistant van Google Home. Ik verwacht dat het aantal verkochte spraakassistenten de komende twee jaar met zo’n 18 procent zal stijgen. Naar verwachting zal de waarde van de globale smart speakers markt in 2024 op maar liefst 30 miljard dollar staan.

De meeste zoekopdrachten bevatten de woorden ‘hoe’, ‘wat’, en ‘beste’, zo blijkt uit onderzoek van QuoraCreative. Hoe bereid je je hier als ondernemer op voor? Een aantal tips:

  • Optimaliseer je inhoud;
  • Bied op je website spraakgestuurde navigatie aan;
  • Zorg ervoor dat je producten of diensten met spraakbediening kunnen worden gekocht.”
Trend #7: Meer personalisatie en contact

Patrick Heijmans benadrukt het nog maar eens, zoals hij al eerder bij de SEO-trends deed: “Personalisatie en contact is nu nog belangrijker dan ooit! Door de coronasituatie shoppen inderdaad steeds meer mensen online, maar wat ik bij de meeste organisaties eigenlijk nog steeds mis is het persoonlijke contact. Dus bel, skype of app de klant even. Die persoonlijke kaart bij een bestelling, of even dat belletje is in deze tijd belangrijker dan ooit!”

“Vooral in het vierde kwartaal van 2020 komt er vanwege de feestdagen en de gevolgen van de coronamaatregelen een enorme boost in online aankopen.” – Yvonne Bierings

Trend #8: Alles (en meer dan ooit) online

Laurenze Meskers verwacht dat het ROPO-effect (Research Online, Purchase Offline) in het nieuwe normaal minder van toepassing zal zijn: “De coronamaatregelen bemoeilijken het funshoppen in fysieke winkels. Doordat steeds meer consumenten het gemak van online shoppen ervaren, verwacht ik dat dit een blijvertje is. Naar verwachting zullen consumenten steeds vaker (en ook meer) online bestellen. Alleen voor belevingsproducten blijft een fysieke winkel nog wel een belangrijke rol in het aankoopproces spelen.”

Ook Yvonne Bierings ziet de rol van verkoop via internet steeds belangrijker worden: “Zeker nu we steeds meer wennen aan afstand houden en thuisblijven. Zelfs de mensen die voorheen graag in real life gingen winkelen, doen nu sneller online aankopen – al is het soms noodgedwongen. Dit maakt het mogelijk om nieuwe doelgroepen aan te boren. Kweek vertrouwen bij de consument en richt het aankoopproces zo gemakkelijk mogelijk in.”

Vooral in het vierde kwartaal van 2020 komt er vanwege de feestdagen en de gevolgen van de coronamaatregelen een enorme boost in online aankopen.”

Wilco Verdoold: “Ooit beweerden de experts dat kleding nooit online gekocht zou worden. Je kan het immers niet passen. But times are changing. En corona gaf online shopping nog een extra boost. We kopen meer en meer online.

Natuurlijk gaan we na corona weer meer naar buiten, fysiek winkelen en genieten van de gezelligheid, maar nog nooit waren er zoveel mensen die hun boodschappen voortaan wekelijks laten bezorgen of die een mooi nieuw setje bij de Hunkemöller bestellen.”

Wilco Verdoold vervolgt: “Doordat mensen veel meer thuis zijn, hebben ze ook meer tijd om alles echt te bekijken, lezen en/of luisteren. En ja, ze zijn – soms letterlijk – moe van het turen naar Zoom of het zoveelste webinar, maar ze kopen meer dan ooit online.”

Trend #9: Snelle levertijd belangrijker

Laurenze Meskers verwacht dat de ‘P’ van prijs niet de belangrijkste trigger blijft: “Mensen kijken vandaag de dag steeds meer naar de levertijdbelofte. Sinds de eerste coronagolf zie je duidelijk dat het aantal dropshippers is toegenomen.

Alleen regent het bij deze partijen vaak klachten over de levertijd. Bij consumenten ontstaat daardoor steeds meer het bewustzijn dat ‘vandaag besteld, morgen in huis’ lang niet altijd de standaard is. Onderscheid je daarom met een snelle levertijd.”

Ook Jarik Oosting sluit zich daarbij aan: “Het snel uitleveren van producten is essentieel, maar vergeet ook betere productomschrijvingen en het leveren van een nog betere service niet.”

Trend #10: Nieuwe betalingsmogelijkheden

Dries de Gelder merkt dat de betalingsopties bij de keuze voor een specifiek merk of webshop een steeds grotere rol spelen: “Bied je niet de gewenste betalingsoptie aan je doelgroep aan? Dan loop je heel wat potentiële klanten mis. Tegenwoordig bieden steeds meer e-commerce bedrijven verschillende betalingsopties aan zoals iDEAL, maar ook PayPal of Apple Pay.

Nieuw: betalen in termijnen

De nieuwste betalingsopties zijn In3 en CreditClick, waarin je klanten in termijnen betalen. In3 biedt consumenten de optie om in drie termijnen zonder rente te betalen. CreditClick biedt consumenten na registratie de mogelijkheid om een groot bedrag in 6 tot maar liefst 48 termijnen te betalen.

Daarnaast worden betalingen in cryptovaluta steeds populairder. Vooral Bitcoin is erg geliefd. Ik denk daarom dat Bitcoin binnenkort ook een reguliere betalingsoptie in webwinkels wordt.”

Ook Frans Jan Boon verwacht dat het aanbod betaalmethoden verder groeit: “Vooral wanneer we in het nieuwe normaal weer wat vaker winkels durven bezoeken. Ik verwacht veel van mobiele en location based betaalmethoden, zoals de e-wallets Apple Pay en later ook Google Pay.

De inmiddels oude vertrouwde QR-code zal vaker worden ingezet. Je hoeft er namelijk geen aparte app meer voor je op je telefoon te zetten.

Daarnaast verwacht ik dat er onder de nieuwe PSD2-betaalrichtlijn de komende tijd meer nieuwe (mobiele) betaalmethoden worden ontwikkeld.”

Trend #11: Multichannel shopping steeds breder en belangrijker

Volgens Vincent Velema wordt multichannel in het nieuwe normaal steeds belangrijker, maar ook breder: “Het gaat niet alleen om de fysieke winkel en een flitsende webshop. Veel meer kanalen gaan een rol spelen.”

Trend #12: Omnichannel shopping

Dries de Gelder ziet vooral een belangrijke rol voor omnichannel shopping: “Het zorgt er in feite voor dat jouw klant een soepele communicatie met jouw fysieke of online shop ervaart. Je biedt als het ware de meest geschikte producten aan jouw specifieke doelgroep aan.

Het kost meestal best wat moeite om op te zetten, maar omnichannel shopping loont op verschillende manieren. Het bespaart je namelijk tijd en je bouwt een diepere connectie met je klanten op. De statistieken laten zien dat bedrijven met een omnichannel strategie bijna 90% van hun klanten behouden (Muras, z.d.).”

Ook Mike Segveld vindt een goede omnichannel strategie heel belangrijk: “Bij winkels die ook de verschuiving naar online (moeten) maken, is het onmisbaar. Bestaande klanten willen bijvoorbeeld online hun koopgeschiedenis kunnen zien. Ook hun kortingspunten moeten zijn overgenomen.

Anderzijds willen de klanten zelf bepalen of ze hun bestelling thuis laten bezorgen, of in de winkel ophalen. Hetzelfde geldt voor het retourneren; dit moet zowel via de winkel als via online mogelijk zijn.”

Wat is het verschil tussen multichannel en omnichannel?

Hoewel de termen multichannel en omnichannel regelmatig genoemd worden, is het verschil niet voor iedereen duidelijk.

Multichannel

Multichannel geeft de koper de mogelijkheid om via meerdere verkoopkanalen met het product of de dienst in aanraking te komen. Bijvoorbeeld thuis via de laptop kopen, of liever in een fysieke winkel. De beleving, prijs en informatie kan per kanaal verschillen. De kanalen zijn niet echt op elkaar afgestemd.

Omnichannel

Bij omnichannel gebruikt de consument de verkoopkanalen door elkaar, maar de beleving, prijs en informatie blijven altijd hetzelfde. Bij omnichannel lopen de verschillende kanalen moeiteloos in elkaar over. De kanalen zijn perfect op elkaar afgestemd.

Trend #13: Duurzaamheid

Duurzaamheid is de laatste jaren iets wat heel erg belangrijk is geworden. Volgens Dries de Gelder wordt dit de komende jaren alleen nog maar belangrijker: “Steeds meer mensen zijn zich bewust van hun eigen voetafdruk en zoeken daarom ijverig naar milieuvriendelijke producten.

Ook een duurzame productie speelt daarbij een rol. Ik denk dat milieuvriendelijke bedrijven in de nabije toekomst de markt zullen domineren. Zo heeft Amazon een plan gemaakt om in 30 jaar tijd hun koolstofemissie naar tot nul te reduceren.”

Maar hoe kun je als ondernemer milieuvriendelijker te werk gaan?

Dries de Gelder vervolgt: “Stuur bijvoorbeeld je facturen of bonnetjes alleen per mail op, schakel apparaten uit als je ze niet gebruikt en gebruik milieuvriendelijke verpakkingen voor je producten.”

Frans Jan Boon voegt daaraan toe: “Als we dan toch sustainabilitytrends aanhalen, dan verwacht ik dat de ‘last mile’ binnen de bezorgketen ook duurzamer wordt. Vooral het samenvoegen (consolideren) van bestellingen neemt een vlucht.

Niet dat e-commercespelers, fullfilmentbedrijven en vervoerders dat nou zo graag willen, maar omdat de binnensteden na corona weer dicht zullen slibben. Bovendien is de concurrentie op bezorgkosten nog steeds erg hoog. Misschien kunnen we trouwens meteen iets aan de verpakkingsafvalberg doen.”

Wilco Verdoold hoopt op het gebied van post-corona duurzaamheid dat retouren op hun retour zijn: “Wellicht is dat meer wishful thinking dan een trend, maar zullen we als kritische consument meer verantwoord omgaan met retouren? Niet langer vier setjes in drie maten bestellen en er dan 11 terugsturen, omdat je nog twijfelde aan je maat en kleur? Let’s hope so.”

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Trend #14: Introductie nieuwe webshops

Dian Mastenbroek: “Met de uitbraak van COVID-19 zagen de bedrijven in de recreatiesector de bui al snel hangen. De bezoekersaantallen namen niet alleen af, er kwamen ook steeds meer beperkingen. Eerst een maximaal aantal bezoekers van 500, toen 200, 100, 30… Dat resulteerde uiteindelijk in het sluiten van het bedrijf.

Dat betekende dat bedrijven zoals restaurants, cafés en theaters geen inkomsten meer hadden. Ze moesten dus snel met een oplossing komen. Voor velen kwam die er ook in de vorm van webshops: restaurants verkochten hun beroemde maaltijden online via een (nieuwe) webshop, cafés deden hetzelfde met hun speciaalbiertjes en ook het theater verkocht voorstellingen die men online kon bijwonen. Stuk voor stuk voorbeelden van een nieuwe e-commerce trend.”

Trend #15: Stijging online verkopen in bepaalde sectoren

Het is gelukkig niet alleen maar kommer en kwel, zo meldt Dian Mastenbroek: “Waar bedrijven in de recreatieve sector voornamelijk worstelen met de negatieve gevolgen van de coronacrisis, zijn er ook talloze bedrijven waar de omzet nog nooit zo hoog is geweest.”

Ook Nick Seitzinger ervaart dat mensen hun prioriteiten verleggen: “Mensen hechten steeds meer waarde aan een comfortabele leefruimte, zoals een tuin of groter huis bijvoorbeeld. Vaker thuiswerken wordt de norm, dus hebben mensen extra kamer(s) nodig als thuiskantoor. Buitenruimte is zeer waardevol.

Mocht er weer een pandemie komen, dan haal je veilig in je eigen tuin een frisse neus. Speel hierop in als je een webwinkel met relevante artikelen hebt. Denk aan spullen voor in de tuin, kantoormeubelen en interieuraccessoires.”

Dian Mastenbroek vervolgt: “Bedrijven in de tuinbranche verkopen meer tuinhuisjes, schuttingen en veranda’s dan ooit. Mensen houden ‘staycations’ en spenderen hun tijd in eigen tuin. Ook de verkoop van zorggerelateerde producten en medisch verpakkingsmateriaal piekt enorm. De zeepdispensers en desinfectiemiddelen vliegen nog steeds over de (online) toonbank.”

Hoewel deze flinke stijging in verkopen op het eerste oog heel positief lijkt, hebben ook deze bedrijven te kampen met problemen. Denk aan de beschikbaarheid van de voorraad en leveringsproblemen. De voorraden raken op, de bezorgdiensten maken overuren en hebben capaciteitsproblemen. Ik verwacht dat deze problemen zich ook in 2021 voordoen. De vraag is er wel, maar de producten niet.”

Leestip: Product niet leverbaar, maar toch een aankoop?

Trend #16: Groter belang van online aanwezigheid

Daarnaast wijst Dian Mastenbroek op het grotere belang om online aanwezig te zijn: “Veel bedrijven hebben nu geleerd dat het online aanwezig zijn met je merk ontzettend belangrijk is. Zie je mogelijkheden om een webshop aan je bedrijf te koppelen? Dan is dat heel verstandig. Uit onderzoek van Salesforce Research blijkt namelijk dat 36% van de consumenten niet naar een fysieke winkel gaat, totdat er een vaccin beschikbaar is.

Wil je geen klanten verliezen? Grijp alle online middelen aan die jou en je bedrijf kunnen helpen om alsnog inkomsten te genereren.”

Tip: bekijk deze lijst met meest verkochte producten tijdens de pandemie, met onder andere toiletpapier, wegwerphandschoenen, vriezers, broodmachines, verf, kleurboeken, luchtreinigers, loopbanden, yogamatten en kettlebells.

Trend #17: Doorbraak online kopen bij voorheen terughoudende doelgroep

Marc de Groot ziet vooral kansen bij een voorheen terughoudende doelgroep: “Nood breekt wet. Thuiswinkel.org noteerde maar liefst 800.000 nieuwe e-shoppers toen mensen tijdens de eerste lockdown zoveel mogelijk moesten thuisblijven. Niet alleen waren er veel meer online kopers, ook het bestede bedrag per koper steeg aanzienlijk.

“De terughoudende doelgroep heeft dankzij corona het online winkelen echt ontdekt. Minimaal de helft blijft hangen.” – Marc de Groot

Ik denk dat dit een blijvende stijging en trend is. De terughoudende doelgroep heeft dankzij corona het online winkelen echt ontdekt. Minimaal de helft blijft hangen.”

Trend #18: Passief verdienmodel en terugkerende inkomsten

Joep Franssen ervaart dat bedrijven zich sinds de coronacrisis veel bewuster richten op terugkerende inkomsten: “Bedrijven ervaren nu hoe belangrijk een passief of terugkerend inkomen is. De e-commerce- en techbedrijven die het beste tegen een crisis zoals corona gewapend zijn, zijn de bedrijven met abonnementsconstructies of passieve inkomsten. Bedrijven zoals Microsoft en Apple werken bijvoorbeeld met jaarlicenties.”

Trend #19: Meer aandacht voor lokale ondernemers

Frans Jan Boon merkt op dat er juist ook veel meer aandacht is voor lokale ondernemers: “Het is een trend waarvan ik hoop en verwacht dat die ook na de coronacrisis beklijft. De ‘support your locals’ is misschien meer een sentiment dan een trend, maar biedt wel weerwoord aan de grote invloed van populaire marketplaces zoals bol.com, Amazon en AliExpress.”

Trend #20: Recommerce

Frans Jan Boon: “Een andere trend is ‘recommerce’; oftewel de verkoop van gebruikte producten via webshops en online marktplaatsen. Natuurlijk hebben we Marktplaats al voor wat we op zolder of in de schuur hebben staan, bol.com met tweedehands boeken en Vinted voor met name kleding, maar hier liggen nog veel meer kansen. Ik denk dat deze trend zich doorzet.”

Trend #21: Logistiek wordt nog belangrijker

Zoals Marc de Groot aangeeft, bestellen steeds meer mensen post-corona via het web. “Een groot deel van deze mensen blijft online actiever dan ze voor corona waren.”

Mike Segveld licht verder toe: “Dat betekent dat ze online meer producten gaan bestellen. Producten waar ze voorheen voor naar de fysieke winkel gingen. Dit geldt ook voor producten die mensen snel nodig hebben. Ze verwachten deze snelle levering bij webshops.

Zorg dus voor een goede cut-off time en maak deze waar. Goed voorraadbeheer speelt hierin een sleutelrol. Bied mensen daarnaast de optie om te kiezen wanneer en waar zij hun bestelling geleverd willen hebben.”

Leestip: Je webshop is het topje van de ijsberg

Trend #22: Meer Progressieve Web Applicaties (PWA)

PWA staat voor Progressive Web App. Zie het als een normale website, met de functionaliteiten van een app. Een PWA biedt veel voordelen ten opzichte van gewone apps, omdat ze bijna geen ruimte innemen om te installeren en gebruik je ze voor een groot deel ook offline.

Volgens Dries de Gelder zijn PWA’s de volgende grote e-commerce trend: “Een Progressive Web App zorgt voor een native-achtige ervaring op mobiele apparaten op het web. Daarnaast verbeteren de prestaties en kwaliteit aanzienlijk. Een PWA kan ook door Google worden geïndexeerd. Dat levert ten opzichte van reguliere applicaties een voordeel op voor je zichtbaarheid op het web.”

Leestip: App, mobiele site of responsive website?

Trend #23: Meer strijd om de consument

Mike Segveld denkt dat er in het nieuwe normaal veel meer concurrentie zal zijn: “Door corona zijn steeds meer bedrijven online actief. Voor sommige bedrijven is dit een noodzaak, andere (nieuwe) bedrijven willen zelf een stukje van de steeds groter wordende taart.

De online omzet is immers flink gegroeid. Na het tweede kwartaal van 2020 zijn er zo’n 6.500 webshops bijgekomen ten opzichte van 2019. Dat is een stijging van 13%.

De strijd om de consument wordt intensiever. Daardoor wordt het belangrijker om op alle juiste momenten in de customer journey aanwezig te zijn.”

“De strijd om de consument wordt intensiever. Daardoor wordt het belangrijker om op alle juiste momenten in de customer journey aanwezig te zijn.” – Mike Segveld

Trend #24: Focus op conversieoptimalisatie

Volgens Martin van Kranenburg ligt post-corona de focus op het meer uit bestaande klanten en bezoekers te halen: “De conversie verhogen dus. We kunnen meestal niet meer even weer wat budget in adverteren (SEA) stoppen, om zo de resultaten te verbeteren. Corona heeft het belang van conversie extra onder de aandacht gebracht.”

Leestip: Conversie webshop verhogen: effectieve beïnvloeding volgens Cialdini

Trend #25: Groeipijnen

De grote verschuiving van offline naar online is volgens Arjen Koedam de belangrijkste invloed die corona op e-commerce heeft: “Je ziet dit duidelijk terug in de trends bij het zoeken. Google Trends laat in maart een zeer duidelijke stijging zien in de online vraag naar bijvoorbeeld ‘boodschappen’ en ‘wc-papier’. Deels is dit ook af te leiden aan de toegenomen beurswaarde van online retailers, zoals Amazon.”

De groei in vraag en omzet heeft bij veel online retailers tot logistieke uitdagingen geleid. Zowel aan de inkoop- als de verkoopkant.

Verhoogde druk bij bezorgingen en verkoop

Arjen Koedam: “Tijdens de coronacrisis is online bestellen een gemakkelijke en vooral veilige manier om producten in huis te halen. De hoeveelheid pakketten en brievenbuspakjes is daarom enorm toegenomen. De bezorging komt voor veel mensen later dan ze gewend zijn. Deze verhoogde druk ervaren de retailers ook in hun eigen distributiecentra.”

Meer druk op bevoorrading en inkoop

Arjen Koedam vervolgt: “De onverwachte piek in omzet leidt in veel gevallen tot tekorten in de voorraad. Er ontstaat druk bij de toeleveranciers. Deze druk kunnen zij lang niet altijd aan. Veel retailers hebben nog steeds te maken met back orders en out of stock producten.

Meer druk op klantenservice

De vertraging in de bezorging en extra lange levertijden leiden op hun beurt tot druk bij de klantenservice. Sommige retailers hadden ‘het geluk’ dat ze werknemers uit de offline retail tijdelijk naar de klantenservice konden halen. Toch kon dat niet voorkomen dat de meeste retailers de wachttijden voor consumenten zagen toenemen.”

Wat is hieruit de grote les voor e-commerce?

Arjen Koedam: “De grote les voor e-commerce is dat je wendbaar moet zijn. Als je niet snel kan opschalen in distributie en klantenservice, dan kun je niet meesurfen op de coronagolf. Ook met een log inkoop- of productieproces red je het niet in deze snel veranderende tijden.”

Trend #26: Tijd om ‘all-in’ te gaan met e-commerce!

Amanj Hamid omschrijft het kort maar krachtig: “Ga all-in met e-commerce! Voor de coronatijd deed e-commerce het al goed, maar tijdens de pandemie zagen we een enorme boost van e-commerce in bepaalde branches. Was je als bedrijf online nog niet actief? Dan had je een serieus probleem met je omzet.

Bedrijven die al een tijdje bezig waren met e-commerce zagen wel groei, maar de echte winnaars zijn de bedrijven met de juiste infrastructuur, systeem en mensen om deze flinke groei aan te kunnen.”

Dus, wat te doen?

Amanj Hamid vervolgt: “Nu is de tijd om jouw producten en diensten online aan te bieden, voor zover je dat nog niet hebt gedaan. Besef dat de pandemie enorme kansen biedt voor B2B e-commerce. Als B2B-bedrijf is dit echt het ideale moment om ermee aan de slag te gaan. In het nieuwe normaal wordt e-commerce binnen bepaalde branches beter geaccepteerd.

“De echte winnaars zijn de bedrijven met de juiste infrastructuur, systeem en mensen om flinke groei aan te kunnen.” – Amanj Hamid

En heb je al een e-commercekanaal? Dan adviseer ik je om een strategie te bedenken waarmee je jouw groei boost en meer marktaandeel pakt.”

Nog een trend?

Mis jij een trend in dit overzicht? Is er op het gebied van post corona e-commerce iets waar je deze lijst mee wilt aanvullen? Laat het ons weten in de reacties hieronder, we zijn benieuwd!

Ben je bezig met contentmarketing of besteed je wel eens schrijfwerk uit aan een externe partij? Doe mee aan ons onderzoek! 

Over de auteur: Eric van Hall is oprichter en eigenaar van CopyRobin

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond