-

Het belang van de juiste UX-professional

Het bieden van de ultieme gebruikerservaring is cruciaal geworden in bijna alle zakelijke interacties. En die ervaring moet veel meer zijn dan wat mooie visuals of een soepele digitale interactie. Gebruikers verwachten UX die intuïtief is, anticipeert en aantrekkelijk is op welk device dan ook. En de bedrijven die voldoen aan die verwachtingen en ze overtreffen, worden beloond met geld en loyaliteit.

UX-design is de ‘hot spot’ waar interactie, content, gebruiker en business samenkomen. Dat vraag om het juiste type professional met die vaardigheden die de interactie met klanten naar nieuwe hoogten tillen.

Welk type professional?
  1. Gaat het om de lancering van een gloednieuw product en is kennis over de concurrentie onontbeerlijk? Moet getoetst worden of het product daadwerkelijk een behoefte vervult? Research is de sleutel. De juiste UX-professional heeft een achtergrond in user-research en usability.
  2. De nieuwe applicatie vraagt om een geheel eigen uiterlijk en een heldere structuur van de verschillende features en functies. Dit is het domein van de UX-professional met een achtergrond in informatie-architectuur en interactie-ontwerp.
  3. Of heeft het bestaande merk een transformatie nodig, zodat het in immer beweeglijke klantengroepen overeind blijft als een sterke digitale aanwezigheid? Dat vraagt om een UX-team van getalenteerde visual ontwerpers, die de nieuwste trends kennen en de best practices.

Soms is één getalenteerd individu onvoldoende en vraagt de complexiteit of omvang van de projecten om meerdere ervaren mensen. Een senior UX-professional heeft de kennis en ervaring om een team samen te stellen en een projectstrategie te ontwikkelen. Zo’n UX-strateeg identificeert welke problemen moeten worden opgelost en wat de processen, deliverables en talenten zijn die nodig zijn om het doel te bereiken.

Huur een team

Een solide UX-team begrijpt alle aspecten van gebruikersinteractie: gebruikersresearch en –testen, informatie-architectuur, interactie-ontwerp, visueel ontwerp, content-strategie en – het belangrijkst – heeft een samenhangende strategie die de leden samenbrengt en versterkt. Het is zeldzaam om één persoon te vinden die daadwerkelijk alle elementen beheerst. Een team brengt echter alle benodigde vaardigheden samen en het voorkomt een lange en moeizame zoektocht naar dat ene unieke en begaafde individu dat alle kwaliteiten in zich heeft. Een team heeft nog een tweede voordeel: UX-ers zijn sociale beestjes, die hun beste werk doen met tenminste één collega naast zich. Hoe bekwaam of ervaren een UX-vakman ook is, hij of zij floreert met iemand om te samenwerken, te brainstormen en van te leren.

Ga het hele proces

De inzet van UX-professionals het effectiefst is wanneer zij betrokken worden bij het hele proces en niet alleen bij incidentele problemen. Gedegen begrip van de gebruikers helpt in het vaststellen van de productdefinities en bedrijfsdoelen. Iteraties in ontwerp van flow en lay-out voor de start van ontwikkeling, besparen een grote hoeveelheid tijd en geld later in het proces. De ‘look & feel’ van het product zijn consequenter en krachtiger wanneer ze onderdeel zijn van het oorspronkelijke concept en niet achteraf toegevoegd. Het continue verzamelen en integreren van feedback biedt talloze mogelijkheden voor kleine verbeteringen. Dat houdt het kosten en resources beheersbaar.

Het ontwerpen en bouwen van de optimale gebruikersinteractie vraagt dus om het juiste soort professional, die tijdig wordt ingezet in het ontwikkelproces: aan het begin. Bij complexe of meerdere projecten ligt de kracht bij een team van mensen, wiens talenten elkaar aanvullen en versterken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond