-

De beste WordPress plugins voor blogs volgens de experts

Heb je een WordPress site en schrijf je regelmatig blogs? Of misschien beheer je een website, maar weet je niet goed hoe je de site sneller maakt en voor Google optimaliseert? Met de juiste WordPress plugins krijg je het zonder technische kennis allemaal snel en goed voor elkaar.

Er zijn plugins voor SEO, content, security en snelheid, nieuwsbrieven, het verrijken van je content en nog veel meer. Inmiddels bestaan er bijna 60.000 WordPress plugins. Al deze WordPress plugins voegen een stuk functionaliteit toe aan je website.

Welke plugins uit die enorme lijst mag je niet missen? Welke plugins bieden echt meerwaarde? Reden genoeg om 9 WordPress specialisten en bloggers te vragen naar hun ervaringen met WordPress en vooral: welke plugins moet je echt hebben? Het resultaat is een lijst van 29 WordPress plugins waar je echt wat aan hebt. Doe er je voordeel mee!

Frans Jan Boon (Add to Friends), Simon Vreeman (VanMoof), Jorg van de Ven (SEO Specialist), Jarik Oosting (SmartRanking), Jasja ter Horst (SEO Review Tools), Joost Zengers (The Content Case), Jeroen Postma (Hulc), Kyrill Poelmans (Textmetrics), Bas van Petten (Bambuu) en Nils van der Knaap (Sky Internet Marketing) delen hun tips met ons.

Om het geheel overzichtelijk te houden, heb ik de lijst voor het gemak onder verdeeld in een aantal categorieën:

De beste front-end WordPress plugins

Ik begin de lijst met de plugins waarmee je op je site direct resultaat ziet. Het installeren van deze plugins verrijkt je content, maakt je blogs of posts beter leesbaar, mooier of voegt extra functionaliteiten toe.

Plugin #1: Table of Contents Plus

Jorg van de Ven zweert bij de plugin ‘Table of Contents Plus’: “Het is een handige plugin, die automatisch een klikbare inhoudsopgave voor je blogs genereert. Dat is vooral handig voor als je regelmatig langere blogs schrijft. De inhoudsopgave is klikbaar, dus je lezers springen direct naar een specifiek onderwerp. En een extra pluspunt van deze plugin: je inhoudsopgave gaat ook ‘ranken’ in Google. Zo springen lezers al direct vanuit de zoekresultaten naar het onderwerp op je pagina.”

Ook Nils van der Knaap gebruikt deze plugin graag: “Het maakt het toevoegen van een inhoudsopgave kinderlijk eenvoudig, want de plugin linkt automatisch naar de kopteksten die in je blog of pagina staan. Bovendien pas je het uiterlijk van de inhoudsopgave helemaal aan je eigen wensen aan. Ook is het mogelijk om bestaande bestanden te importeren. Dat scheelt veel tijd!”

https://wordpress.org/plugins/easy-table-of-contents/

Plugin #2: Redirection

Het komt vaker voor dan je denkt: soms gebruik je een pagina niet meer, is een blog niet relevant meer of wil je simpelweg een keer je blog opschonen.

Joost Zengers heeft hiervoor de oplossing: “Ik gebruik dan meestal de plugin Redirection. Daarmee zorg je ervoor dat mensen die bijvoorbeeld via een referral link nog op die pagina zouden landen, automatisch op een andere relevante pagina terechtkomen. Uiteraard is het mooi meegenomen dat ‘linkjuice’ op die manier ook niet verloren gaat.”

Ook Kyrill Poelmans herkent het probleem: “Je past weleens wat aan in je blogs en soms ontkom je er niet aan de titel aan te passen. Met de Redirection-plugin maak je makkelijk de juiste redirects aan, zodat je bezoekers niet op een 404 eindigen.”

https://nl.wordpress.org/plugins/redirection/

Plugin #3: WP Forms

Wil je een contactformulier toevoegen aan je WordPress site? Joost Zengers gebruikte hiervoor de populaire plugin Contact Form 7, maar is inmiddels overgestapt op WP Forms: “Ik gebruik WP Forms, omdat ik helaas wat problemen en conflicten had met Contact Form 7. Normaal gesproken is dat de meest gangbare plugin voor contactformulieren.

Heb je ook conflicten of problemen met Contact Form 7? Dan is WP Forms dus een gemakkelijk en intuïtief werkend alternatief voor Contact Form 7.”

https://nl.wordpress.org/plugins/wpforms-lite/

Plugin #4: ActiveCampaign

Bas van Petten noemt nog een andere favoriete plugin voor het toevoegen van formulieren: “Bij Bambuu gebruiken we de plugin ActiveCampaign veel. We zetten hem voornamelijk in om formulieren toe te kunnen voegen aan de content. De shortcode zorgt ervoor dat we dit op elke gewenste plaats in de content kunnen doen. Op deze manier genereren we leads, direct vanuit het blog en zonder tussenkomst van een pagina. Het mooie van ActiveCampaign, is dat je deze leads direct met automation flows kunt opvolgen.

Maar er is nog meer, want daarnaast staat ook site tracking direct goed ingesteld. Dit zetten we in om profielen op basis van websitebezoek te verrijken. Een bezoeker die veel vegetarische recepten bekijkt krijgt bijvoorbeeld het label ‘interesse in vegetarisch’. Ideaal!”

https://wordpress.org/plugins/activecampaign-subscription-forms/

Plugin #5: TablePress

Vind je het maken van tabellen in WordPress ook lastig? Nils van der Knaap tipt hiervoor de plugin TablePress: “Het maken van tabellen kan best lastig zijn. Met TablePress doe je dat eenvoudig en voeg je die vervolgens als shortcode toe aan je blog of pagina. Op deze manier toon je data overzichtelijk en kun je er zelfs op sorteren, filteren of pagineren. Net als een spreadsheet. Met verschillende (gratis en betaalde) extensies breid je de functionaliteiten nog verder uit. Denk aan ‘responsive tables’, waardoor de tabel zich altijd automatisch aanpast aan het scherm van de gebruiker.”

https://nl.wordpress.org/plugins/tablepress/

Plugin #6: Mailchimp for WordPress

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Verstuur je regelmatig een nieuwsbrief naar je abonnees en gebruik je daarvoor het populaire Mailchimp? Jasja ter Horst wijst ons erop dat Mailchimp speciaal voor WordPress een plugin heeft ontwikkeld:

Jasja ter Horst: “Deze plugin maakt het voor je bezoekers makkelijk om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief. Creëer eenvoudig een inschrijfformulier voor je nieuwsbrief en gebruik Mailchimp als platform voor het versturen van je nieuwsbrief (gratis tot 2000 e-mailadressen). Mailchimp komt met veel functies om processen te optimaliseren, zoals het geautomatiseerd versturen van je nieuwsbrief op basis van de RSS-feed van je blog.

Ook Kyrill Poelmans gebruikt de plugin met veel plezier: “Bij je goed geschreven blogs plaats je natuurlijk een call to action, bijvoorbeeld om je aan te melden voor je nieuwsbrief. De Mailchimp plugin maakt dat snel en simpel.”

https://wordpress.org/plugins/mailchimp-for-wp/

Plugin #7: OneSignal – Web Push Notifications

Jasja ter Horst tipt ‘OneSignal – Web Push Notifications’: “Deze plugin geeft je bezoekers de mogelijkheid om zich te abonneren op blog-updates via push-notifications. Bij het publiceren van een nieuw artikel kun je deze plugin ook gebruiken om volledig geautomatiseerd een pushnotificatie naar al je abonnees te versturen. De plugin is gratis tot maar liefst 30.000 gebruikers. Voor het gebruik van deze plugin heb je wel een OneSignal account nodig.

https://wordpress.org/plugins/onesignal-free-web-push-notifications/

Plugin #8: Gutenberg Editor

Joost Zengers is erg tevreden over de Gutenberg Editor. Tot WordPress versie 5 uitkwam, moest je deze plugin handmatig installeren. Tegenwoordig zit de Gutenberg Editor standaard bij WordPress en is het de default editor:

Joost Zengers: “Bijna iedereen die blogt via WordPress gebruikt hem. Ik werk al vele jaren met WordPress en ik vind Gutenberg een mooie toevoeging aan de standaard WordPress installatie. Het is een uitgebreide editor met veel mogelijkheden, waar je toch voorheen altijd een beetje onhandig met (short)codes bezig was. Het werkt ook lekker intuïtief.”

https://nl.wordpress.org/plugins/gutenberg/

Plugin #9: De Classic Editor

Of toch liever niet? De Gutenberg Editor: je vindt hem geweldig, of totaal niet mee te werken. Hoewel Joost Zengers er erg enthousiast over is, zijn de meningen in WordPress-land er nogal over verdeeld. Vind je de klassieke editor stiekem prettiger werken? Installeer dan de ‘Classic Editor’ plugin en je werkt weer als vanouds met shortcodes en HTML in de teksteditor. Gewoon zoals je in de oudere WordPress versies 4.XX gewend was.

https://wordpress.org/plugins/classic-editor/

De beste SEO WordPress plugins

Waarschijnlijk wil je zoveel mogelijk bezoekers op je website. Met de onderstaande SEO plugins voor zoekmachineoptimalisatie maak je je site beter vindbaar in Google. Met een beetje moeite en geluk kom je hoger in de lijst met zoekresultaten.

Plugin #10: Yoast SEO

Op nummer één in de lijst met SEO plugins staat Yoast SEO, die door meer dan de helft van de experts wordt genoemd.

Nils van der Knaap: “Yoast SEO geeft je alle tools om je pagina’s beter terug te laten komen in zoekmachines. In de praktijk gebruik je het vooral om de title tag en meta description tag in te vullen, waardoor je meer controle hebt over hoe de pagina in de zoekresultaten weergegeven wordt. Daarnaast biedt Yoast SEO een hulpmiddel om te controleren of je de tekst geoptimaliseerd hebt voor een bepaalde zoekterm. Achter de schermen worden allerlei technische SEO-zaken geregeld, zoals het maken van een XML-sitemap om de indexering te vereenvoudigen.”

Ook Joost Zengers is fervent gebruiker van Yoast SEO: “Ik gebruik de plugin vooral om een meta title en description aan een pagina toe te voegen. Tijdens het publiceren van blogs geeft Yoast SEO ook erg handige tips over de opbouw en leesbaarheid van je tekst. Denk aan te veel passief taalgebruik, te lange zinnen of te grote blokken tekst. Vaak kijk ik dan toch even nog mijn tekst na, totdat Yoast met een groen bolletje aangeeft dat de tekst in orde is.”

Bas van Petten omschrijft Yoast SEO als een inkoppertje en gebruikt zelfs de premium versie van de plugin: “In mijn ogen is Yoast onmisbaar voor elke blog waarmee je goed wilt scoren. In de basis biedt de plugin goede functionaliteiten voor het instellen van de metagegevens, gestructureerde data en het genereren van de XML-sitemap. Ook de premium functionaliteiten (waaronder het instellen van redirects, de suggesties voor interne links) worden door veel van onze marketeers erg gewaardeerd.”

Frans Jan Boon gebruikt Yoast SEO ook graag, maar voegt wel een kritische kanttekening toe: “De plugin maakt het toevoegen van SEO-elementen aan je content een stuk makkelijker. Maar het is wel een plugin die uitnodigt tot slaafs volgen, dus blijf vooral logisch en kritisch nadenken over focus keywords, meta titles en descriptions, content lengte en meer.”

Jasja ter Horst: “Ik denk dat iedereen deze plugin en de mogelijkheden ervan inmiddels wel kent. Zoek je een goed alternatief? Dan raad ik de WordPress plugin ‘Rank Math’ aan.”

https://wordpress.org/plugins/wordpress-seo/

Plugin #11: Rank Math

Jarik Oosting omschrijft Rank Math als een echte Yoast-killer: “Yoast mist veel functies, is qua design enigszins verouderd en belangrijke functies vind je alleen in de premium variant. Rank Math is uitgebreid, modern en gratis. Rank Math biedt je als marketeer heel veel mogelijkheden, ook op het gebied van structured data. Daarom ben ik een absolute fan van deze snelgroeiende plugin en raad hem bij iedereen aan. De gratis variant heeft talloze functies, waardoor het een enorm complete én fijne SEO plugin is.”

Ook Jorg van de Ven is overtuigd en overgestapt: “Rank Math is een zeer gemakkelijke SEO plugin. Ik heb jarenlang Yoast SEO gebruikt (ook een goede SEO plugin), maar ik ben erg gecharmeerd van de Structured Data die je via Rank Math gemakkelijk instelt. Daarnaast biedt het ook al mogelijkheden om te optimaliseren voor het nieuwe Google Stories. Ze zijn dus goed up-to-date en spelen in op nieuwe ontwikkelingen!”

https://wordpress.org/plugins/seo-by-rank-math/

Plugin #12: WP SEO Structured Data Schema

Voor structured data raadt Frans Jan Boon de plugin ‘WP SEO Structured Data Schema’ aan: “Net als bij Yoast voeg je met deze plugin op een gemakkelijke manier SEO-elementen toe aan je website, in dit geval structured data. Met deze plugin selecteer je op zowel organisatie-, site- als paginaniveau het juiste structured data schema. Je vult het gemakkelijk in.

Toegegeven, sommige van die schema’s zijn wat vergezocht, maar andere gebruik je vaak. Denk hierbij aan organisatie, nieuws, blogs, events, producten, diensten, ratings en reviews. De Pro-versie biedt ook een autofill-functie. Dat scheelt veel tijd, want de schema’s worden dan deels automatisch ingevuld op basis van je content.”

https://nl.wordpress.org/plugins/wp-seo-structured-data-schema/

Plugin #13: Bing Webmaster Url Submission

Hoewel Google al jaren marktleider is, vergeten we vaak dat zoekmachine Bing in Nederland toch nog een marktaandeel van zo’n 5% heeft. In de Verenigde Staten is het marktaandeel zelfs 13,45% (cijfers augustus 2020). Hoewel relatief klein, is dat zeker niet te verwaarlozen.

Simon Vreeman: “Bing Webmaster Url Submission is een simpele plugin om je laatste berichten automatisch naar de indexing API van Bing te sturen.”

https://wordpress.org/plugins/bing-webmaster-tools/

Plugin #14: AMP for WP

Bas van Petten merkt op dat de websitesnelheid vandaag de dag een steeds belangrijkere rol speelt: “Niet alleen op het gebied van gebruikerservaring, maar ook op het gebied van organische resultaten zien we hogere posities naarmate de snelheid toeneemt. Accelerated Mobile Pages zorgen ervoor dat blogpagina’s supersnel laden op mobiele apparaten. Met de plugin ‘AMP for WP’ voeg je in een handomdraai een AMP-variant van je site toe.”

https://wordpress.org/plugins/accelerated-mobile-pages/

Plugin #15: Textmetrics

Kyrill Poelmans raadt voor SEO de plugin Textmetrics (voorheen webtexttool) aan: “Met deze plugin krijg je direct feedback en suggesties hoe je tekst op het gebied van SEO, vindbaarheid en tekstkwaliteit verbetert. Denk aan leesbaarheid en sentiment. De plugin let zelfs op gender bias. Ook voer je snel een zoekwoordanalyse uit. Daarnaast heb je de mogelijkheid om Google for Jobs structured data eenvoudig toe te voegen. Al met al een zeer complete plugin.”

https://nl.wordpress.org/plugins/webtexttool/

Plugin #16: Structured Content

Hoewel structured data heel technisch klinkt, is het toevoegen van JSON-LD microdata met de plugin Structured Content erg eenvoudig. Nils van der Knaap: “Laat je als niet-technisch mens zeker niet afschrikken. Met deze code laat je bijvoorbeeld veelgestelde vragen terugkomen in de zoekresultaten van Google. De zoekmachine ziet de opmaak voor vraag en antwoord en zet dit onder je resultaat. Hierdoor valt je resultaat dus meer op. Ook de opmaak voor vacatures, events, cursussen en personen zijn via deze plugin ook voor niet-technische mensen simpel in te stellen. Een aanrader!”

https://nl.wordpress.org/plugins/structured-content/

Een ander onderdeel van SEO is ervoor zorgen dat je site zo snel mogelijk laadt. Een quick win op dat gebied is het formaat van je afbeeldingen. Het comprimeren of verkleinen van foto’s en andere beelden, leidt vaak tot een drastische snelheidsverbetering.

Jasja ter Horst en Joost Zengers tippen ons twee goede plugins om je afbeeldingen automatisch te optimaliseren en je site te versnellen.

Plugin #17: Smush

Jasja ter Horst: “Smush is ontwikkeld door het WPMU DEV-team (een online dienst die allerlei tools aanbiedt om je website te managen, te verbeteren en uit te breiden). Deze plugin optimaliseert de afbeeldingen die je voor je blog gebruikt helemaal automatisch voor online publicatie. Dat wil zeggen dat de afbeeldingen worden gecomprimeerd en daardoor sneller op het scherm van je bezoekers verschijnen.”

https://wordpress.org/plugins/wp-smushit/

Plugin #18: Imagify

Ook Joost Zengers let er altijd op dat afbeeldingen in een blog niet te groot zijn en gebruikt hiervoor de plugin ‘Imagify’: “Ik gebruik eigenlijk altijd afbeeldingen in een blog. Bij voorkeur gebruik ik hierbij nooit afbeeldingen die groter zijn dan 100 kB. Dat schiet er nog weleens bij in, zeker als meerdere mensen op één platform publiceren. Imagify verkleint de afbeeldingen dan alsnog, wat ten goede komt aan de pagespeed en daarmee de gebruikerservaring.”

https://nl.wordpress.org/plugins/imagify/

Plugin #19: Native LazyLoad

Voor het lazyloaden van afbeeldingen heeft Simon Vreeman nog een goede tip voor ons: “Met de WordPress plugin ‘Native LazyLoad’, laat je afbeeldingen op de native manier lazyloaden. Steeds meer browsers ondersteunen het. Er is dus geen noodzaak meer om JavaScript te gebruiken. Dat kan je site weer versnellen.”

Wat is lazy loading precies?

Lazy loading betekent dat afbeeldingen, reacties of video’s pas worden geladen op het moment dat je er als bezoeker bijna bent, of naartoe scrollt. Dat zorgt ervoor dat een site niet in één keer in zijn geheel hoeft te worden geladen. Dat scheelt data en op die manier is de site vaak veel sneller in beeld.”

https://nl.wordpress.org/plugins/native-lazyload/

Plugin #20: Keyword Research Tool

Jasja ter Horst heeft zelf een officiële WordPress plugin ontwikkeld, zodat je tijdens het schrijven eenvoudig een lijst van keyword suggesties opvraagt op basis van de Google autocomplete functie:

Jasja ter Horst: “Vul je zoekwoord in, selecteer de juiste landinstelling en genereer een lijst van zoekwoordsuggesties die je kunt gebruiken. Zo laat je je artikel nog beter aansluiten bij de zoekintentie van je doelgroep.”

https://wordpress.org/plugins/keyword-research-tool/

De beste back-end WordPress plugins

Misschien niet het meest spannende onderdeel van je site, maar wel enorm belangrijk om te scoren. Met deze plugins houd je namelijk de achterliggende techniek van je site op orde, of zorg je voor een betere performance.

Plugin #21: Google Tag Manager for WordPress

Frans Jan Boon is web- en data-analist. Zijn lijst met favoriete plugins begint daarom met de Google Tag Manager for WordPress plugin van Thomas Geiger: “Deze plugin maakt het heel makkelijk om de container code snippet van Google Tag Manager op verschillende manieren aan je website toe te voegen. Ook maak je gebruik van data layers, kun je events meten en scroll tracking toepassen. Zo zijn er nog meer handige functionaliteiten die het meten en optimaliseren van je website heel gemakkelijk maken.

Ook integreert Google Tag Manager for WordPress eenvoudig met andere plugins, zoals Contact Form 7, WooCommerce en met Google’s A/B test tool Google Optimize. Dat laatste is weer heel nuttig bij conversieoptimalisatie.”

https://nl.wordpress.org/plugins/duracelltomi-google-tag-manager/

Plugin #22: Autoptimize

Om de performance van je site te optimaliseren, raadt Simon Vreeman de plugin Autoptimize aan: “Ideaal, onder andere voor het automatisch minimaliseren van scripts, HTML en het bundelen van JS & CSS-bestanden. Ook caching is via Autoptimize in te stellen.”

https://nl.wordpress.org/plugins/autoptimize/

Plugin #23: Cloudflare

Maak je gebruik van Cloudflare? Dan is de WordPress plugin om Cloudflare met je website te connecten volgens Simon Vreeman onmisbaar: “Naast het maken van de verbinding, zorgt de plugin automatisch voor de juiste instellingen in Cloudflare, die optimaal zijn voor je WordPress installatie.”

https://nl.wordpress.org/plugins/cloudflare/

Plugin #24: Site Kit by Google

Standaard kun je in WordPress niet je Google Analytics script kwijt. Simon Vreeman heeft daar een eenvoudige oplossing voor: “Installeer de plugin Site Kit by Google. Het is meteen een handige en simpele plugin voor als je de statistieken van o.a. Google Analytics direct in je dashboard wilt zien.”

https://nl.wordpress.org/plugins/google-site-kit/

Security & caching WordPress plugins
Plugin #25: W3 Total Cache

Jorg van de Ven raadt W3 Total Cache aan: “Dit is echt een hele goede en uitgebreide caching- en sitespeed plugin. Installeer deze plugin en verminder de laadtijd van je website direct met twee tot drie seconden. Door te gaan testen met de eindeloze opties die W3 Total Cache biedt kun je het resultaat nog verder verbeteren.”

Jorg van de Ven: “Pas wel op, door te veel aanpassingen in deze plugin kan je site kapot gaan. Ik adviseer dit alleen te doen als je echt weet wat je doet!

https://nl.wordpress.org/plugins/w3-total-cache/

Joost Zengers gebruikt meerdere plugins voor caching en beveiliging, omdat hij het belangrijk vindt dat zijn website niet alleen snel, maar ook veilig is: “Zelf heb ik hier echter weinig verstand van, waardoor ik dit meestal aan een echte developer of specialist overlaat. Deze plugins worden hiervoor momenteel op onze website gebruikt:

Plugin #28: WP Rocket

Ook Jeroen Postma maakt gebruik van de door Joost Zengers genoemde plugin ‘WP Rocket’: “Met WP Rocket zorgen we ervoor dat de website snel en geoptimaliseerd blijft.”

https://wp-rocket.me/

Plugin #29: WP-Optimize

Tot slot gebruikt Simon Vreeman de plugin WP-Optimize: “Hiermee optimaliseer je de database, comprimeer je afbeeldingen en regel je de caching van je site.” Dat klinkt als een mooie totaaloplossing dus.

https://nl.wordpress.org/plugins/wp-optimize/

Mis je zelf een plugin die absoluut in de lijst zou moeten staan? Laat het ons en de lezers weten in een reactie hieronder.

Deel dit bericht

4 Reacties

Mark Bemmel

Ik zou enorm oppassen met veel plugins in deze lijst. Een groot deel ervan vertraagt je site aanzienlijk. Zonder dat ze veel functionaliteit toevoegen. Een simpele tabel kan je ook in html maken bijvoorbeeld. Daar moet je geen plugin voor installeren. De vuistregel bij WordPress blijft om zo min mogelijk plugins te gebruiken. Dat zou iedere WP gebruiker zich moeten realiseren. Voor veiligheid, performance en algehele hygiene.

Autoptimize is een draak van een ding. In veel gevallen doet ie meer kwaad dan goed. Dat geldt voor veel meer van die optimalisatie en minify plugins. Deze plugins veranderen code en dit kan ten koste gaan van core-functionaliteit. Je moet deze plugins echt met een soort disclaimer benaderen.

Ik raad dit leesvoer aan: https://servebolt.com/articles/these-plugins-slow-down-your-wordpress/. Die jongens hebben verstand van zaken.

Frans Eldering - New Fountain

Een bericht over WordPress plug-ins geschreven door marketing en SEO experts? Dat is net zoiets als aan foodbloggers vragen hoe je een restaurant runt. Dit artikel kan je veel beter laten schrijven door webdevelopers! Zij zijn de kennishouders op dit gebied.

Als je zoals wij dagelijks bezig bent met de ontwikkeling van (maatwerk) WordPress websites, heb je veel beter inzicht in de toegevoegde waarde van de genoemde plug-ins. Zijn ze echt nodig?welke nadelen kleven eraan? Zijn er betere oplossingen? Die inzichten hebben marketing experts niet, en WordPress experts wel.

Bij het volgende artikel denken we graag met jullie mee.

Frans Jan Boon - Add to Friends

Naamgenoot, ik ben het met je eens dat de technische invalshoek in dit artikel ontbreekt. Maar de opzet van de auteur is juist om een overzicht te geven van plugins die de lezers van Emerce (veelal marketeers) verder helpen.

De experts die hieraan hun steentje hebben bijgedragen gebruiken de plugins uit dit artikel voor hun marketing of die van hun klanten (zoals ik als het gaat om data analyse, web analyse en CRO) en beoordelen deze plugins dus ook op de bijdrage die zij hieraan leveren.

Frans Eldering - New Fountain

@frans jan: de insteek is duidelijk, zo heb ik het artikel ook gelezen. De titel doet vermoeden dat het artikel andere inhoud heeft. Die zou beter geschreven mogen worden door Emerce. Mark Bemmel heeft ook een goed punt: sommige van deze plug-ins vertragen de site onnodig. Dat komt de vindbaarheid van je blog niet ten goede. Een meer technisch onderbouwd verhaal zou het artikel completer en beter maken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond