Bing image extensies; drie strategieën
In tegenstelling tot wat veel Nederlandse adverteerders geloven werkt adverteren in Bing niet precies hetzelfde als adverteren via AdWords. Je bereikt enerzijds een andere doelgroep, anderzijds biedt Bing ook andere mogelijkheden om je concurrenten slim af te zijn. Een van deze mogelijkheden is het toevoegen van afbeeldingen.
Wat zijn image extensies?
Met image extensies kan je een afbeelding aan je advertentie toevoegen. Deze kunnen vervolgens vertoond worden als de advertentie op de eerste positie staat. Deze extensies doorbreken de eentonigheid van de normale advertenties en trekken erg de aandacht. Op merknaam zoektermen ligt het vertoningspercentage van de afbeelding in onze ervaring tussen de 40 en 90 procent, en bij overige zoekopdrachten tussen de 10 en 50 procent. Deze vertoningen kan je inzetten om je merk te promoten, maar ook om je CTR te verhogen. Daarom is dit als je op Bing adverteert dé extensie om mee te gaan testen.
De juiste afbeelding kiezen
Bing biedt grote vrijheid met betrekking tot de afbeelding. Hierbij is het belangrijk dat de gekozen afbeelding aansluit bij de zoekintentie en de campagnedoelstellingen. Samen met onze klanten hebben wij de afgelopen maanden de volgende afbeeldingen ingezet:
1) Logo’s
Dit is de gemakkelijkste afbeelding om toe te voegen. Het logo is vaak al in hoge kwaliteit beschikbaar en blijft over lange periodes hetzelfde, waardoor de extensie weinig updates nodig heeft. Met name bij merknaam zoekopdrachten is dit een logische keuze, want het maakt je advertentie nog herkenbaarder. Daarnaast kan je ook je logo toevoegen voor generieke zoekopdrachten, echter is het effect hierbij afhankelijk van hoe bekend je merknaam is.
2) Productafbeeldingen
Voor bedrijven gericht op de verkoop van specifieke producten kan het interessant zijn om de nieuwste modellen te showcasen in de zoekresultaten. Effectief wordt hiermee de search advertentie gekruisd met de shopping advertentie zoals we die kennen in AdWords. Aangezien veel verkopers een groot assortiment hebben kan het snel meer tijd kosten om per campagne relevante product te vertonen. Ook moet dit vaker worden bijgewerkt.
Al die extra investering is het echter zeker waard zodra er meerdere afbeeldingen worden weergegeven. Wij hebben ze in Nederland nog niet gezien, maar we zijn benieuwd!
3) Sfeerafbeeldingen
Behalve met logo’s en producten is het ook goed te testen met een kleurrijke of inspirerende afbeeldingen. Hier ligt de échte kans om de aandacht te trekken en jezelf te branden. Met name voor B2B, werving en service industrieën is dit een erg interessante optie.
Ondanks dat de getoonde afbeeldingen erg klein zijn moet de aangeleverde afbeelding tussen de 760 x 400 pixels en 1900 x 1000 pixels zijn.
Zoals altijd moeten ook de bovenstaande drie strategieën voor iedere klant en campagne getest worden om de beste resultaten te bereiken. Gezien het vertoningspercentage en de grote vrijheid verwachten wij echter dat alle Bing campagne resultaten verbeterd kunnen worden met afbeeldingsextensies. Ik kijk ernaar uit om ze vaker langs te zien komen.
*) Foto boven het artikel: GongTo / Shutterstock.com
Gerelateerde opleiding
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Lars Maat
Bing image extensies, kan dat al in Nederland dan?
Iris
Dat kan zeker! Zoek bijvoorbeeld even op Bing.nl naar een van de voorbeelden hierboven.