-

Contentstrategie: de analysefase

Een contentstrategie omvat een strategie voor alle online kanalen en media die je als bedrijf inzet. Zomaar lukraak gaan schrijven is niet slim. Het is van belang om de juiste informatie in te winnen, die je helpt strategische beslissingen voor je contentstrategie te maken.

Doelstelling en KPI’s

Wat wil je bereiken met je contentinspanningen? Meer naamsbekendheid, leads of conversies? Of ligt de focus op het loyaler maken van je huidige klantenbestand? Formuleer korte en lange termijn doelstellingen en koppel de daarbij behorende KPI’s. Als je niet bepaalt wanneer je succesvol bent, kun je ook niet bewijzen dat je succesvol bent.

De doelgroepanalyse

Door de content beter aan te laten sluiten op de doelgroep, worden er betere resultaten geboekt. Een belangrijke stap in het bepalen van de contentmarketingstrategie is, op basis van de beschikbare data, de doelgroep te analyseren en te visualiseren. De doelgroepanalyse bestaat uit een kwantitatief en een kwalitatief gedeelte.

Kwantitatieve doelgroepanalyse
In de kwantitatieve analyse duik je in de beschikbare online data van je organisatie. Dit doe je via Google Analytics, social media statistieken, CRM systemen etcetera. Analyseer demografische gegevens zoals geslacht en leeftijd, geografische gegevens zoals taal en woonplaats. Bekijk wat voor apparaat zij gebruiken, wanneer ze online zijn, via welke kanalen zij binnenkomen op de website en hoe ze zich daar gedragen. Middels de beschikbare online data creëer je een profiel van de bestaande doelgroep.

Kwalitatieve doelgroepanalyse
In de kwalitatieve analysefase schetsen we – vaak door middel van interviews – een beeld van de belangrijkste doelen, wensen, problemen en achterliggende behoeften van de doelgroep bij je product of dienst. Het uitwerken van één of meerdere persona’s – een gedetailleerde beschrijving van de ideale klant – maakt de doelgroepanalysefase compleet.

De trendanalyse

Een trendanalyse brengt de impact van belangrijke trends en ontwikkelingen op je organisatie in kaart. De trendanalyse creëert overzicht en inzicht in zekerheden en onzekerheden voor de toekomst. Het is belangrijk om hier rekening mee te houden bij het maken van strategische beslissingen.

De merkboodschap

Bij contentcreatie is het van groot belang de merkboodschap in acht te houden. Waar sta je als organisatie wel of niet achter? Waarom zou iemand iets bij je organisatie kopen in plaats van bij de concurrent die iets vergelijkbaars verkoopt? In het hoofdstuk Merkboodschap formuleer je de missie, de visie, USP’s en kernwaarden van je organisatie.

De contentscan

Wanneer je als organisatie al een aantal (social media) kanalen actief inzet, is het raadzaam om een contentscan uit te voeren. Een contentscan geeft een overzicht van de prestaties van de huidige content. Zet hiervoor eerst op een rij welke contentrubrieken je momenteel inzet en analyseer per rubriek een x aantal posts. Tel de resultaten van de posts die onder dezelfde rubriek vallen bij elkaar op. Denk hierbij aan bereik, engagement en aankopen naar aanleiding van een post. Hierdoor zie je welke rubrieken aanslaan bij de huidige volgers en welke rubrieken je misschien beter achterwege kunt laten.

De concurrentieanalyse

Voor het creëren van meer bereik, betrokkenheid of aankopen moet je je als bedrijf onderscheiden van de rest. Door middel van een concurrentieanalyse bekijk je de huidige positie van je organisatie in de markt en analyseer je de content van de belangrijkste concurrenten. Wat doen zij goed, wat doen zij minder goed en hoe zorg je ervoor dat je je van hen onderscheidt en middels content een eigen stem uitdraagt? Een concurrentieanalyse geeft inzicht.

Over de auteur: Anne Metzelaar is content marketeer bij SDIM.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond