-

Haal het maximale uit LinkedIn: 8 tips voor meer impact

Wil je meer halen uit je LinkedIn? Tips en advies om het maximale uit je LinkedIn bedrijfsaccount te halen. Zo maak je snel meer impact met je posts! 

Voordat we doorgaan naar de tips, is het eerst belangrijk om te begrijpen hoe het LinkedIn algoritme werkt. Het algoritme van LinkedIn is gebaseerd op gebruikersgedrag en laat de gebruiker zien wat hij of zij interessant vindt. Hierbij is het volgende belangrijk: 

  1. Engagement: Het algoritme van LinkedIn peilt hoe je post presteert op basis van likes, comments en deelacties.
  1. Dwell time: Sinds 2020 kijkt LinkedIn ook naar de zogeheten dwell time, wat neerkomt op de tijd die gebruikers op een post blijven hangen voordat ze door scrollen.
  1. De relatie tussen gebruiker en een LinkedIn account:De gebruiker krijgt te zien waarvan het algoritme denkt dat diegene het interessant vindt. Reageren ze vaak? Dan zien ze vaker je content. Naast engagement is consistent posten ook essentieel.
  1. Relevantie van de posts: Op basis van de engagement en dwell time, wordt je bericht aan gebruikers getoond. De eerste 1 tot 2 uur na het publiceren van je post zijn hierbij cruciaal. Hoe meer betrokkenheid in de eerste twee uur, hoe groter het bereik van je post.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

8 tips voor meer impact van LinkedIn posts

Tip 1: Bedenk wat je wilt bereiken en wie je wilt bereiken.

Zijn je LinkedIn doelstellingen helemaal helder? Wil je bijvoorbeeld meer naamsbekendheid of nieuwe klanten aantrekken via het platform? Zorg ervoor dat je van tevoren weet wat je met je LinkedIn profiel wil bereiken. Bedenk ook wie de doelgroep is. Hier pas je de content niet alleen inhoudelijk op aan, maar de doelgroep geeft ook richting aan de tone of voice. 

Tip 2: Kies de juiste content en trigger engagement.

LinkedIn biedt verschillende content formats die je kunt kiezen.

Foto’s en video’s 

Laad zoveel mogelijk een afbeelding of video op bij een post. Door de statistieken van posts in de gaten te houden, ontdek je wat de doelgroep het liefste heeft. Wanneer je kiest voor een foto of afbeelding, gebruik er dan wel een die echt iets toevoegt en goed opvalt. Gebruikers kijken namelijk altijd eerst naar de afbeelding en lezen dan pas de tekst. Wanneer je een link plaatst, dan maakt LinkedIn het mogelijk om hier een afbeelding bij te voegen die klikbaar wordt. Dit zorgt voor verhoging in websiteverkeer. Daarnaast zien we dat carrousels – meerdere foto’s in 1 post – engagement triggeren, wat veelal zorgt voor meer bereik. Plaats je een video? Verwijs dan niet door naar een YouTube video vanuit LinkedIn. Dit komt het bereik niet ten goede, aangezien LinkedIn gebruikers het liefst op hun platform houdt. 

Polls 

Polls zijn erg geschikt om de interactie met de doelgroep aan te gaan. De drempel van reageren op een poll is laag en de uitslag van de poll wordt pas zichtbaar nadat er een stem is uitgebracht. Hierdoor triggeren polls engagement en scoren ze daardoor vaak ook goed qua bereik. 

Documenten integreren

Content die binnen het platform blijft, krijgt een hoger bereik toegewezen. Ga hiervoor aan de slag met whitepapers en infographics over interessante topics.

Vacatures

LinkedIn is hét kanaal om in contact te komen met nieuwe medewerkers. Naast het verspreiden van vacatures via het vacatureplatform, kunnen vacatures eveneens eenvoudig worden gedeeld via social posts.

Zoals aangegeven is engagement erg belangrijk voor het algoritme van LinkedIn. Hoe meer reacties onder je post, hoe groter het bereik. Trigger gebruikers om een reactie achter te laten. Stel een vraag of geef aan dat ze een comment moeten achterlaten om bepaalde hero content te ontvangen. 

Tip 3: Maak gebruik van relevante hashtags.

Het toevoegen van hashtags aan een post vergroot het bereik. Kies hashtags die passen bij je branche, doelgroep of het onderwerp van de post. LinkedIn geeft zelf ook een suggestie voor relevante hashtags die passen bij de content. Ga niet over de top met het gebruik van hashtags; maximaal 3 hashtags onder een post is voldoende. Wanneer je meer dan drie hashtags gebruikt, kan het algoritme tegen je gaan werken. Download de Chrome-extensie ‘LinkedIn Hashtags’ en zie tijdens het schrijven hoeveel gebruikers de hashtag volgen op LinkedIn.

Tip 4: Kies een duidelijke call-to-action

Wat wil je dat de doelgroep doet? Moeten ze een video bekijken, op een link klikken of een comment achterlaten? Maak duidelijk wat je van de lezer verwacht. Voor interactie met de doelgroep is deze duidelijkheid nodig. 

Tip 5: Blijf actief 

Regelmatig posten heeft een positieve invloed op je zichtbaarheid op LinkedIn. Vind je het lastig om regelmatig berichten te plaatsen? Maak dan een contentplanning en bepaal van tevoren wanneer je wat publiceert. Let erop dat je niet te veel berichten achter elkaar plaatst. Een LinkedIn post is gemiddeld na 48-72 uur uitgewerkt, dus wacht een paar dagen voordat je een nieuwe post online zet. Het algoritme van LinkedIn kan anders het bereik van de post vroegtijdig afkappen. 

Tip 6: Taggen 

Tag zoveel mogelijk relevante personen en organisaties in je post. Dit helpt het bereik van je bericht te vergroten. Je kunt een persoon of organisatie taggen door een apenstaartje te typen, gevolgd door de naam van de persoon of organisatie. LinkedIn geeft automatisch opties voor personen of organisaties die bij de naam aansluiten. 

Tip 7: Stel medewerkers op de hoogte  

LinkedIn biedt de mogelijkheid om de optie ‘medewerkers op de hoogte stellen’ te gebruiken bij een post. Op die manier krijgen medewerkers van je bedrijf een notificatie van de post en kunnen ze de post liken of delen via hun eigen LinkedIn profiel. 

Tip 8: Nodig connecties uit je bedrijfspagina te volgen  

LinkedIn heeft een feature waarbij het mogelijk is om eigen connecties uit te nodigen om een bedrijfspagina te volgen. Dit is een van de beste manieren om een kwalitatieve en sterke volgersbase op te bouwen. Door te klikken op ‘connecties uitnodigen om te volgen’ (aan de rechterkant van je bedrijfspagina) kun je mensen uit je netwerk uitnodigen om een bedrijfspagina te volgen. Maandelijks krijgt een organisatie 100 tegoedpunten. Indien een persoon de uitnodiging accepteert, krijg je het tegoedpunt weer terug. Een beheerder kan maximaal 50 uitnodigen per dag versturen. Ons advies is om ook medewerkers te vragen dit te doen. Zo krijgt je bedrijfspagina snel meer volgers!

Over de auteur: Anne Metzelaar is content marketeer bij SDIM.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond