-

Haal het maximale uit Pinterest: vijf tips

Pinterest verschuift langzaam van inspiratieplatform naar koopkanaal. Vijf tips om je bedrijfsaccount te optimaliseren en je bereik te vergroten. 

Pinterest laat al een aantal jaar een sterke groei zien. In Nederland heeft Pinterest momenteel 3,5 miljoen actieve gebruikers. Pinterest is hét kanaal waar de consument inspiratie op doet over uiteenlopende onderwerpen. Van interieur tot kleding, recepten, sport en reizen. Je kunt het kanaal zien als een visuele zoekmachine, waar consumenten veelal op zoek zijn naar inspiratie voor een volgende aankoop. 

Over het algemeen zien we 3 pijlers die goed werken op Pinterest.

  • Inspiratie (fashion of interieurbeelden, producten of motiverende quotes)
  • Educatie (how to video’s en tips).
  • Informatie (infographics, feiten en cijfers).

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Waarom Pinterest inzetten?

Pinterest heeft in de afgelopen jaren een opvallende verschuiving doorgemaakt. Waar het kanaal vroeger vooral werd gebruikt om inspiratie op te doen, wordt het nu steeds meer gebruikt om producten ook daadwerkelijk te kopen. Maar liefst 83% van de Pinterest gebruikers geeft aan weleens iets gekocht te hebben nadat ze het op Pinterest hebben gezien. De lancering van Pinterest Shopping heeft deze verschuiving nog een extra impuls gegeven. 97% van de zoekopdrachten op Pinterest is unbranded, wat betekent dat gebruikers open staan voor nieuwe merken en producten. Dit zorgt ervoor dat er voor elk bedrijf kansen liggen om ontdekt te worden door Pinterest gebruikers. 

Tips voor het optimaliseren van je Pinterest-content

Zoals aangegeven kan Pinterest voor bedrijven een interessante tool zijn om producten te showcasen aan hun doelgroep. Daarbij is het essentieel dat je content opvalt in de zoekopdrachten. Maar hoe doe je dat? 

Tip 1: Publiceer consistent en op tijd

Plaats geleidelijk nieuwe pins, in plaats van een hele lading pins in een keer. Hoe actiever je bent op diverse tijdstippen, hoe sneller je groeit qua volgers en bereik. Pinterest biedt de mogelijkheid je pin tot 2 weken vooruit te plannen.  Seizoensgebonden of gelegenheid-gerelateerde verkoop in het vooruitzicht? Houd er rekening mee dat mensen zo’n 30 tot 45 dagen van tevoren beginnen met het zoeken naar inspiratie. Zorg er dus voor dat je op het juiste moment aanwezig bent. 

Tip 2: Zorg ervoor dat de landingspagina aansluit bij de pin

Pinterest is een van de beste kanalen om traffic naar de website te genereren. In tegenstelling tot Instagram kan ieder beeld doorlinken naar een website, webshop of blog. Belangrijk is dat je landingspagina aansluit bij de pin, het zou zonde zijn als je de potentiële consument hier kwijt raakt. Monitor de Pinterest statistieken om traffic naar de website door te meten. 

Tip 3: Geef context

Geef iedere pin een volledige beschrijving mee, van 180 tot 200 tekens. Naast dat het mensen context biedt, zorgt het ervoor dat je pins beter getoond worden in de zoekresultaten en dat de content bij de juiste personen terecht komt. Zet de belangrijkste informatie in de eerste zin, aangezien alleen deze wordt weergeven in de tijdlijn van een gebruiker. Noem daarbij ook de merknaam in de beschrijving, dit zorgt voor 2 keer meer brand awareness. Daarnaast blijkt het noemen van een prijs in de beschrijving voor 28% meer sales te zorgen. Test of dit ook voor je eigen content goed werkt! Vergeet niet om relevante zoektermen in de beschrijving te verwerken en sluit af met een call to action

Beeld

Zorg ervoor dat ook het beeld genoeg context biedt. Het beeld moet gebruikers helpen begrijpen waarom een product bij hen past, laat dus de toepassing zien. Zorg ervoor dat het merk duidelijk naar voren komt in het beeld. Gebruik dus geen abstracte afbeeldingen of lifestyle-afbeeldingen. Qua formaat adviseert Pinterest om in formaat 2:3 te publiceren en werkt het goed om subtiel een logo in het beeld te verwerken. Vermijd hierbij de rechterbenedenhoek. Deze wordt bedekt door de productpictogrammen. Tot slot werkt het goed om een tekst overlay in het beeld te plaatsen. Waarom? Het laat je pins opvallen, voegt context toe en versterkt je boodschap. Houd tekst beknopt zodat gebruikers het gemakkelijk kunnen lezen op hun telefoon. 

Tip 4: Voeg RSS feeds toe

Koppel RSS-feeds aan je account, zodat Pinterest automatische pins aanmaakt van de content op je website. Met elke RSS-feed kun je pins op een eigen bord plaatsen. Op het moment dat je de RSS-feed bijwerkt, wordt de content binnen 24 uur aan het gekoppelde bord toegevoegd. 

Tip 5: Voeg Pinterestknoppen toe aan je website

Voeg Pinterest bewaar-knoppen toe aan de producten op je website. Op deze manier kunnen potentiële kopers in de oriëntatiefase, je product gemakkelijk bewaren voor een latere aankoopbeslissing. 

Over de auteur: Anne Metzelaar is content marketeer en specialist bij SDIM Online Marketing

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond