-

Digitale transformatie gaat door met IoT en smart apps

In 2020 zal Internet of Things (IoT) een business van een slordige 250 miljard euro zijn, is de verwachting van analisten. Simpelweg een product maken is dan in veel gevallen niet meer genoeg om te kunnen concurreren – er zal waarde moeten worden toegevoegd in de vorm van smart apps.

De ontwikkeling van apps staat aan de vooravond van een grote omwenteling. De snelle groei van slimme devices die zijn uitgerust met sensoren en de enorme hoeveelheid data vanuit e-commerce transacties, social media interacties, foto’s, et cetera bieden bedrijven fantastische mogelijkheden om de klantbeleving te verbeteren. Maar dan moeten zij wel in staat zijn om IoT, big data, analytics en machine-learning op de juiste manier te combineren zodat het waarde toevoegt aan het product of de dienstverlening. Oftewel: niet alleen devices, maar ook apps moeten ‘smart’ worden. Dit betekent dat de digitale transformatie nog lang niet is afgelopen: bedrijven zijn genoodzaakt om opnieuw na te denken over de technologieën die ze gebruiken en de manier waarop deze worden ondersteund door mensen en processen.

IoT staat nog in de kinderschoenen maar er zijn nu al mooie voorbeelden van hoe slimme devices gecombineerd met smart apps tot een betere klantbeleving leiden. Zo heeft een grote dienstverlener het facilitair management van het bedrijfspand ondergebracht in een multi-device app die aangeeft waar service moet worden verleend. Data van duizenden sensoren op koffiemachines, zeeppompjes en muizenvallen worden verzameld en de facilitaire medewerkers krijgen een seintje wanneer onderhoud of vervanging nodig is. Het is een efficiënte manier van werken en de tevredenheid van de gebruikers stijgt, want die zitten zelden zonder zeep of koffie.

Een andere mooie toepassing is die van een evenementenorganisatie. Bij gratis evenementen wordt een maximumaantal bezoekers vastgesteld vanwege de veiligheid. Daarna worden mensen weggestuurd. Maar niet iedereen woont het hele evenement bij. Door de data van de in- en uitgang te analyseren verkrijgt de organisatie een real-time beeld van de bezoekersstromen en kunnen ze de capaciteit optimaliseren, zodat er niet onnodig mensen worden teleurgesteld omdat ze het terrein niet op mogen.

Drie kenmerken van succesvolle smart apps

Uit deze voorbeelden kun je afleiden dat geslaagde smart apps drie eigenschappen hebben: ze zijn intelligent, contextueel en proactief.

Intelligent

Smart apps gebruiken analytics, machine-learning en AI om aanbevelingen en voorspellingen te doen die gebruikers en voorwerpen helpen om de volgende beste stap te zetten.

Contextueel

Door persoonlijke, sensor- en locatiedata te gebruiken maken smart apps onderdeel uit van het dagelijks leven van de gebruiker. Van belang is daarbij dat ze omni-device en omni-channel beschikbaar zijn.

Proactief

Smart apps gaan naar de gebruiker toe in plaats van andersom. Ze sturen notificaties en via chatbots en messaging kunnen ze proactief met gebruikers communiceren, bijvoorbeeld door slimme aanbevelingen te geven over wat ze wanneer kunnen doen.

Fitter is zo’n intelligente, contextuele, proactieve app. Via stappentellers, smartwatches en draadloze weegschalen (context) houdt Fitter de levensstijl van de gebruiker nauwlettend in de gaten (intelligent) en geeft op het juiste moment een kleine motivatie om het juiste te doen (proactief). Een voorbeeld: het is droog en de gebruiker is nog niet met de fiets naar kantoor gegaan deze week. Fitter stuurt ’s ochtends een motiverende boodschap om de fiets te pakken. Of stimuleert de gebruiker om ’s avonds na het eten nog even een wandeling te maken.

De mogelijkheden zijn eindeloos, van het digitaliseren van interne processen en de klantbeleving tot het bedenken van nieuwe digitale producten en businessmodellen. De uitdaging is dat het bouwen van intelligente apps verschillende technologieën, platforms, back-end systemen en data vereist, om nog maar te zwijgen over de specialistische kennis die nodig is. Het gebrek aan gekwalificeerd personeel leidt ertoe dat de time-to-market te lang is. Hoe kun je ervoor zorgen dat de ontwikkeling van smart apps gestroomlijnd verloopt? Een paar tips:

Werk samen met de business

Er zijn twee redenen waarom IT en de business met elkaar samen moeten werken. Ten eerste kunnen nieuwe ideeën zo sneller worden getest, wat tijd en geld scheelt. Ten tweede is enige onduidelijkheid over de gewenste functionaliteiten niet ongebruikelijk bij projecten rond digitale innovatie. Die krijg je helder door continu in contact te staan met de business en feedback te ontvangen. Wij gebruiken daarom een low-code platform, Mendix, waarop de business en IT dezelfde taal spreken zodat er geen ruis meer op de lijn zit. Je kunt er sneller, goedkoper en efficiënter smart apps mee bouwen.

Begin klein

Grootscheepse veranderingen lopen vaak stuk op de bedrijfscultuur – medewerkers ervaren het niet als een innovatie maar als een verstoring. Bovendien zijn er grotere investeringen gemoeid met een ‘big bang’ terwijl het succes niet bij voorbaat is bewezen en de toegevoegde waarde niet direct zichtbaar is voor de medewerkers. Begin daarom klein en creëer draagvlak voor je digitale transformatie door de resultaten daarvan te tonen.

Ga voor ‘best-of-breed’

Smart apps combineren de mogelijkheden van meerdere tools in plaats van gebruik te maken van een vendor met een one-size-fits-all-model. Afhankelijk van de functie zoek je de juiste clouddienst, bijvoorbeeld een engine om afbeeldingen te herkennen. Die bouw je niet zelf, maar je maakt een koppeling met de beste webservice. Vervolgens gebruik je de resultaten in je eigen smart app of analyseer je die in een andere tool. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden en hooggekwalificeerd personeel kan worden ingezet voor de echt lastige vraagstukken in plaats van dat ze een herhalingsoefening in programmeren moeten doen.

Maak gebruik van de cloud

Cloud-technologie betekent dat je als organisatie klein kunt beginnen, maar ook snel kunt testen en nieuwe ideeën doorvoeren. Bij gebleken succes kun je in de cloud bovendien snel opschalen.

Mobile-first

Smart apps hebben context nodig en die vind je op de smartphone van gebruikers dankzij locatie-informatie. Daarnaast vergemakkelijkt het mobiele kanaal de interactie. Je kunt immers push notificaties verzenden en chatbots en messaging apps gebruiken.

Conclusie

Smart apps zijn de verbindende factor tussen IoT en innovatie. Bij de ontwikkeling ervan is snelheid en wendbaarheid belangrijk, zodat je in hoog tempo kunt testen en leren en de time-to-market zo kort mogelijk is. Door klein te beginnen en gaandeweg functionaliteiten uit te breiden en te actualiseren, blijft je smart product relevant voor de gebruiker. Standaardisatie zorgt ervoor dat je efficiënt kunt omgaan met het aanwezige programmeertalent terwijl het gelaagde model flexibiliteit garandeert. High-end applicaties in low-code ontwikkelen – dat is de basis van het succes van IoT.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond