-

Drie mythes over Google AdSense ontkracht

Wie het aandurft om met minder voor de hand liggende Google AdSense-implementaties te experimenteren, kan vele malen meer verdienen. Door te begrijpen wat en voornamelijk hoe je test kun je je AdSense-opbrengsten tot een hoger niveau brengen.

Geen publisher zou er níet voor tekenen: met zo min mogelijk inspanningen zoveel mogelijk geld uit je online advertenties halen. Voor klanten van Google kan dit relatief eenvoudig door de advertenties van Google AdSense te optimaliseren. Over AdSense-implementaties bestaat een aantal mythes. Zo wordt gedacht dat AdSense voor search altijd de beste oplossing is voor je zoekresultatenpagina’s. Ook is er de mythe dat kleine advertentienetwerken voor grote publishers te weinig opleveren. En dan is er ook nog het verhaal dat advertenties below the fold minder opleveren. Onderstaande drie inzichten ontkrachten deze mythes, en laten zien dat verder kijken loont.

1. Testen met search en content
Google werkt onder andere met de producten AdSense voor search en AdSense voor content. Het meest logisch is om op zoekresultatenpagina’s AdSense voor search te plaatsen. Daar is het tenslotte voor bedoeld, en daarom wordt het ook meestal gebruikt. Een test van Harvest op een groot Scandinavisch classifieds platform (50+ miljoen impressies per maand) laat zien dat juist de andere variant soms een stuk meer kan opleveren. Door te testen met AdSense voor content boven en onder de zoekresultaten stegen de inkomsten met 300 procent. Dit is te verklaren doordat er landen zijn waar adverteerders happiger zijn om te adverteren op het contentnetwerk van Google dan op het zoeknetwerk (buiten Google’s eigen zoekresultaten). Hierdoor stijgen de Costs per Click (CPC) van deze advertenties boven de CPC van het zoeknetwerk.

Wanneer je je targeting op de website op orde brengt en daarnaast de tekstadvertenties mooi kunt vormgeven met JavaScript, kun je de doorklikratio’s (CTR) ook op niveau houden, waardoor de Revenues per Mille (RPM) een stuk hoger komen te liggen dan voorheen. Het omgekeerde komt overigens ook voor, dat AdSense voor search betere resultaten geeft op bepaalde content pagina’s dan AdSense voor content. Goed testen met advertentievarianten dus wanneer je je AdSense opbrengsten wilt vergroten.

2. Kleinere advertentienetwerken
Voor de middelgrote en grote publishers die het zich niet kunnen veroorloven, of die simpelweg geen gebruikmaken van een ad optimiser, is het nog steeds mogelijk om te testen met kleinere advertentienetwerken naast Google AdSense tekstadvertenties. Zeker wanneer pagina’s niet genoeg (relevante) content hebben waar AdSense op kan targeten kunnen de kleinere advertentienetwerken uitkomst bieden. Door het ‘plaatje + tekst’ karakter van de advertentie kunnen deze advertenties een betere CTR behalen, terwijl ze nog steeds dienst doen als tekstadvertentie. Deze ‘kleinere’ advertentienetwerken vertonen over het algemeen wel een fluctuerende RPM door de dag heen bij grote volumes. Dit betekent dat aan het begin van de dag de hoge CPC campagnes langskomen, maar dat naarmate de dag vordert de mindere CPC campagnes geserveerd worden waardoor de prestatie onder de Google AdSense RPM kan komen te liggen.

Een eenvoudige oplossing hiervoor, waarmee je een hoop meer inkomsten kunt genereren, is om verschillende timeslots te bepalen voor de netwerken. Dit betekent dat bijvoorbeeld aan het begin van de dag de kleinere netwerken vertoond worden die dan een hoge RPM vertonen. Naarmate de dag vordert en deze RPM afneemt zal overgeschakeld worden naar Google AdSense dat een relatief stabiele RPM vertoont door de dag heen. Hiervoor heb je geen ad optimiser nodig, maar dit kun je vaak makkelijk in de code van de site inbouwen.

3. Onder de vouw
De algemeen geaccepteerde opvatting is dat advertenties onder de fold erg lage CTR’s vertonen. Deze advertenties worden normaal gesproken niet veel gezien, terwijl de impressie iedere keer wordt geteld wanneer de advertentie opgevraagd wordt (bijvoorbeeld bij AdSense).

Dit heeft vervolgens invloed op de AdSense quality score, waardoor je CPC wordt gedrukt en daardoor ook je RPM. Het resultaat van deze opvatting is dat websites niet graag advertenties onder de fold plaatsen of, wanneer ze dit wel doen, ze standaard (lelijke) tekst advertenties plaatsen.

Maar wat als de pagina zo is vormgegeven dat de gebruiker naar beneden scrollt, iedere keer als hij of zij de pagina bezoekt? Zo is er een voorbeeld van een forumpagina die standaard iedere laatste forumreactie onderaan de lijst reacties plaatst. Wanneer vervolgens de AdSense ads onder de laatste reactie wordt geplaatst zal deze een hoop kwaliteitsimpressies genereren, terwijl hij beneden de fold staat. Een recente test bij ditzelfde grote Scandinavische classifieds platform laat zien dat de CTR en de CPC hierdoor ver boven het gemiddelde uitkwamen op deze positie, waardoor dit een van de best presterende positie van de site werd. Dit laat zien dat het heel erg belangrijk is om een goede match te vinden tussen de pagina lay-out en gebruik. Hierdoor kun je met een klein beetje extra moeite en testen je advertentie-opbrengsten significant vergroten.

Kijk verder
Terwijl de standaard en gebruikelijke advertentie-implementatie gemakkelijk en voldoende lijkt, betaalt het zich uit om te testen tegen je gevoel in met ongebruikelijke placements. Tests op grote websites in verschillende landen laten allemaal een grote stijging in advertentieopbrengsten zien met relatief weinig extra werk. Of het nou om het testen van ongebruikelijke advertentieposities gaat of het draaien van verschillende advertentienetwerken in een zelfde timeslot, elke test zal waardevolle inzichten bieden en de opbrengsten vergroten. Het enige wat je moet doen is verder kijken dan de opties die misschien in eerste instantie het meest voor de hand liggen.

 

Deel dit bericht

14 Reacties

J. Leeuwis

Prima (basic) artikel met wel een erg algemene conclusie. Je zou bijna denken dat Google dit zelf heeft geschreven.

Mark

Een interessant en verhelderend artikel, met nieuwe invalshoeken. De genoemde testen op grote schaal geven ook een handig inzicht.

paul

sterk artikel!

Rene

Goede tip, gaat mee voor de volgende campagne!

Ewald van der Hoop

Goede tip in dit artikel: optimalisatie door AdSense Content ipv Search op de zoekresultatenpagina te plaatsen.

rob

goede tip

Nico

Erg interessant!

Raul

Zo blijkt weer dat intuitie goed is maar dat testen altijd zin heeft.

JP

Goede tip, ik ga het eens uitproberen!

D Tyssen

Goeie tips, ben ook gelijk maar eens aan het testen geslagen

Brecht

Merci Peter, ik zal het zeker eens uit testen.

Otto

Ga dit zeker uittesten

wim

nuttige info, hartelijk dank

BurritoBisonRevenge

Goed artikel met bruikbare tips.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond