-

Wat zijn Google Rich Answers? En wat betekenen ze voor je SEO?

Google Rich Answers zijn antwoorden op veel gestelde vragen die Google gelijk op de zoekpagina toont. Deze directe antwoorden zijn vaak verrijkt met data, tekst, invoerveld(en) en afbeeldingen. Ze staan boven, naast of tussen de reguliere zoekresultaten. Het doel van deze rijke antwoorden is om zoekers, vooral op smartphones, een optimale zoekervaring bieden.

Ik noem het ook wel ‘pole position’. Want stel, je staat met je auto in de file voor een stoplicht. Ben je dan stiekem jaloers op die motorrijder die rustig langs de file rijdt om helemaal vooraan als eerste op te kunnen trekken zodra het licht op groen springt?

Een vergelijkbaar gevoel krijg ik wanneer ik een Google Rich Answer zie op een zoekterm waarvoor ik graag hoog zou willen ranken. Iemand is erin geslaagd om helemaal vooraan te staan. Nog voor de stopstreep. Maar hoe heeft ie ‘m dat geflikt?  Zo’n zoekterm is bijvoorbeeld ‘Wat is Facebook Live.

Op 13 juni 2016 deed ik research voor m’n blogpost over Facebook Live. Ik wilde kijken of het me zou lukken om deze zodanig te schrijven, dat ik een Google Rich Answer positie helemaal bovenaan de zoekresultaten kon scoren. De zoekopdracht ‘Wat is Facebook Live’ leverde op dat moment het volgende Rich Answer op:

wat-is-facebook-ive-Google-zoeken-13-6-2016

Met mijn blogpost wilde ik volgens de methode die ik in dit artikel aan je ga uitleggen proberen om het bestaande Rich Answer te verdringen. Op 16 juni 2016 publiceerde ik mijn blogpost met de titel ‘Wat is Facebook Live? En hoe zet ik het zakelijk in?‘. De daaropvolgende acht dagen hield ik de positie van mijn blogpost op de zoekterm ‘Wat is Facebook Live’ in de gaten. Op de eerste dag stond mijn blogpost al op plek vijf. Niet slecht. Maar het Rich Answer was nog ongewijzigd.

Tot 24 juni. Notabene tijdens mijn Facebook Live uitzending over de blogpost die je nu leest, ontdekte ik dat ik het hem had geflikt. Mijn blogpost had het Rich Answer voor ‘Wat is Facebook Live‘ overgenomen:

wat-is-facebook-live-24-6-2016

Wil je weten hoe ik dat heb gedaan? Lees dan zeker verder, want in dit artikel leg ik je mijn vijfstappenplan om een rich answer te scoren uit.

Welke soorten Google Rich Answers zijn er?

Laten we beginnen vast te stellen wat Google Rich Answers eigenlijk precies zijn. Ze bestaan in verschillende vormen al een aantal jaren. Zo schreven wij op 18 juli 2013 al over dit onderwerp: Laat je website extra opvallen in zoekresultaten Google. De term die we toen gebruikten was ‘rich snippets’.

Destijds was ‘authorship’ belangrijk. Wellicht kun je je dat nog wel herinneren: je zag portretfoto’s van auteurs naast de links naar hun artikelen in de zoekresultaten van Google. Maar een jaar later was dat type rich snippet alweer verleden tijd.

In mijn artikel SEO Trends 2016 voorspelde ik al bij trend nummer 16 dat directe antwoorden dit jaar belangrijk zouden worden. Die voorspelling blijkt uit te komen. Zodanig zelfs, dat je als website-eigenaar wel op de hoogte moet zijn van wat het is en waarom het voor jou van belang is.

Google experimenteert er dus lekker op los met het geven van antwoorden op vragen direct in de zoekresultaten. Een ander voorbeeld is de knowledge graph (Kenniskaart in het Nederlands). Zoek op “Max Verstappen” en je ziet een voorbeeld van een Kenniskaart in werking.

rich-answers-max-verstappen

Hieronder een lijst met alle verschillende soorten rich answers die we nu kennen. Maar, zoals ik al aangaf, experimenteert Google flink met rich answers, dus het kan zijn dat wanneer jij dit leest sommige van deze typen alweer zijn verdwenen en er nieuwe zijn opgedoken. Als je dat vaststelt, laat het me dan weten door een reactie onder dit artikel of een mailtje.

  1. Kenniskaarten (Knowledge graphs). De belangrijkste informatie verrijkt met afbeeldingen over bekende mensen, landen, steden en diverse andere entiteiten direct naast (desktop) of tussen (mobiel) de reguliere zoekresultaten.
  2. Aanbevolen fragmenten (featured snippets). Dit is informatie die Google van websites haalt. Meestal in antwoord op vragen die beginnen met ‘wat is’. Doorgaans vergezeld van een link naar de bron. Daarmee is met name de featured snippet interessant voor SEO. Overigens toont Google voor de zoekzin ‘wat is een Google rich answer’ (nog) geen featured snippet. Misschien dat dit artikel daar verandering in brengt ;-).
  3. Directe antwoorden. Het complete antwoord staat al in de zoekresultaten. Dit betreft doorgaans korte antwoorden op eenvoudige, veel voorkomende vragen. Denk ook aan een dienst als Google Translate. De informatie komt niet van websites, maar van openbare bronnen en soms van gelicenseerde content. Hierop heb je als website beheerder dus geen invloed.
  4. Grafieken. Data weergegeven als grafiek in de zoekresultaten. Net als directe antwoorden doorgaans afkomstig van publieke data.
  5. Tabellen. Data in tabellen weergegeven in de zoekresultaten. Net als 2 en 4 hierboven doorgaans afkomstig van publieke data.
  6. Sliders. Met name voor afbeeldingen, maar ook voor gerelateerde resultaten onder kenniskaarten.
  7. Landkaarten. Geografische zoekopdrachten leveren soms een kaart op (in Nederlandse zoekopdrachten heb ik ze nog niet gezien).
  8. Formulieren. Soms kun je al binnen Google de zoekfunctie van een externe website gebruiken. Bijvoorbeeld om synoniemen te zoeken.
  9. Losse fragmenten (enhanced snippets). Soms toont Google in plaats van een description metatag of losse stukjes tekst, meer gestructureerde data van een website. Bijvoorbeeld een beknopte inhoudsopgave.

Daarnaast behandel ik hieronder, omdat ze ook flink opvallen in de zoekresultaten, twee vormen die technisch niet echt rich answers zijn. Ze bestaan ook al veel langer en je kent ze ongetwijfeld wel:

  1. Youtube video’s. We zien al langer dat Youtube video’s in de zoekresultaten van Google verschijnen. Als jij Youtube video’s hebt die in de zoekmachine van Youtube in de top twee staan voor bepaalde zoektermen, maak je kans dat deze video’s ook in de Google zoekresultaten verschijnen.
  2. Nieuws. Actuele onderwerpen zie je vaak hoog in de zoekresultaten onder het kopje ‘In het nieuws’. Dit is uiteraard maar tijdelijk. Door de hoge positie, kan het wel veel verkeer opleveren. Alleen weggelegd voor door Google erkende nieuwsmedia.
Hoe vaak toont Google Rich Answers?

Volgens dit onderzoek van Stone Temple Consulting verdubbelde het percentage rich answers van ruim 20 procent in december 2014 naar ruim 40 procent in januari 2016. Dit zijn echter amerikaanse cijfers. In Nederland lopen we nog beduidend achter. Maar ook hier zien we een duidelijke stijging.

rich-answers-continuing-to-grow

Bron: Stone Temple Consulting

Je mag dan ook verwachten dat het komende jaar het percentage rich answers in de Nederlandse zoekresultaten ook richting 40 procent zal gaan.

Waarom gebruikt Google rich answers?

Google heeft twee belangrijke redenen om rich answers te gebruiken. Ten eerste is het in het belang van Google zelf om de gebruikers zo lang mogelijk binnen de eigen omgeving vast te houden. Zodra een zoeker op een link klikt, is ie weg. Maar als de bezoeker direct het antwoord op zijn of haar vraag krijgt, is dat voor hem of haar een goede gebruikerservaring.

03_search-carousel-01

De tweede reden is dat inmiddels ruim 50 procent van alle zoekopdrachten bij Google vanaf een smartphone komen. De beperkte ruimte op het smartphone schermpje en de omstandigheden waarin veel mensen op hun smartphone zoeken, namelijk onderweg, maken dat deze gebruikers een direct antwoord extra waarderen.

Wat betekenen Google rich answers voor mijn SEO?

“Die rich answers zijn natuurlijk alleen maar weggelegd voor mega sites als Wikipedia”, hoor ik je al zeggen. Maar niets is minder waar. Het blijkt dat je net zo makkelijk voor de stopstreep kunt staan met een Solex als met een Dodge Tomahawk.

Althans bij bepaalde typen rich answers. Het meest aantrekkelijke type rich answer voor webmasters van kleinere websites is het aanbevolen fragment (featured snippet).

Het blijkt namelijk dat veel aanbevolen fragmenten afkomstig zijn van websites met een relatief lage domain ranking (DR). Opvallend is dat DR en ook ranking in reguliere resultaten een relatief kleine rol blijken te spelen bij de selectie van aanbevolen fragmenten door Google. Het lijkt meer te gaan om de kwaliteit van het antwoord in een duidelijk format.

Dit lijkt erop te duiden dat je met een veel zwakkere website qua linkprofiel toch niet kansloos bent. Het onderzoek van Stone Temple Consulting laat dit duidelijk zien. Uit de tabel hieronder blijkt namelijk dat ruim de helft (54%) van deze sites met features snippets een DR van 60 of lager hebben. Sommigen zelfs zo laag als 20.

rich-answers-statistieken

Bron: Stone Temple Consulting

Dit geldt ook voor de losse fragmenten (enhanced snippets). Door goed gebruik te maken van gestructureerde data (schema.org) kun je de kans dat Google de vermelding van jouw pagina opvallender maakt vergroten.

rich-answers-google-translate

Het volgende type rich answer waarmee je relatief makkelijk op de eerste pagina van Google kan staan is de Youtube video. Als het je lukt om met een video bij de top twee zoekresultaten voor jouw zoekterm te komen in Youtube, is de kans reëel dat je video ook in de zoekresultaten van Google wordt getoond.

Ten slotte kun je, als je waar kunt maken dat je een legitieme nieuwsbron bent, proberen om daarvoor in aanmerking te komen bij Google. Als dat je lukt, zullen je actuele berichten makkelijk kunnen voorsorteren bovenaan de zoekresultaten. Dit levert veel bezoekers op, maar dat zal steeds slechts tijdelijk zijn. En het is dus lang niet voor iedereen weggelegd.

Grafieken, tabellen, sliders, landkaarten en directe antwoorden lijken niet bereikbaar voor de ‘gewone’ webmaster. Deze zijn gebaseerd op openbare of gelicenseerde informatie. Als de content van jouw website hoofdzakelijk uit dergelijke informatie bestaat, betekent deze ontwikkeling zelfs een ernstige bedreiging voor de vindbaarheid van je content.

Laat Google rich answers voor je werken in vijf stappen

Mik op het verkrijgen van een aantal aanbevolen fragmenten (featured snippets). Dit doe je door antwoorden te formuleren op vragen. En dat zo concreet mogelijk. Een beetje als een onderwerp in een encyclopedie.

Mijn ervaring op dit moment is dat aanbevolen fragmenten in de Nederlandse Google voornamelijk verschijnen bij ‘wat is’ vragen. Ik heb het ook bij een enkele ‘waarom’ vraag gezien. In het Engels zie je al veel voorbeelden van ‘how to’ vragen met featured snippets, maar in het Nederlands ben ik ze nog niet tegengekomen.

Als je de stappen hieronder volgt, vergroot je de kans op een aanbevolen fragment, maar helaas bieden ze geen garantie. Sommige aanbevolen fragmenten komen van bronnen die zich totaal niet aan deze best practices houden, zoals het aanbevolen fragment voor de vraag ‘wat is Flickr’: een PDF.

aanbevolen-fragment-flickr

Stap 1: Kies een ‘wat is’ vraag om te beantwoorden

rich-answer-wat-is-seo

Dus voor nu zou ik me concentreren op het beantwoorden van ‘wat is’ vragen. En kansrijke ‘wat is’ vragen vind je door ‘wat is’ in de zoekbox van Google te typen, gevolgd door een zoekwoord dat relevant is voor jouw publiek. Let vervolgens goed op wat Google autosuggest aan vragen suggereert. Mij is opgevallen dat een groot deel daarvan al aanbevolen fragmenten heeft.

Dat een zoekterm al een aanbevolen fragment heeft, hoeft je niet af te schrikken. Uit het eerder genoemde onderzoek van Stone Temple Consulting blijkt dat Google zeer regelmatig bestaande aanbevolen fragmenten vervangt door pagina’s die het relevanter vindt. En ook mijn eigen ervaring met ‘wat is facebook live’ bevestigt dit.

Dit betekent dat je een bestaande aanbevolen fragment kunt ‘afpakken’, maar uiteraard ook dat je het weer kan kwijtraken. Monitor daarom regelmatig of je een eenmaal behaald aanbevolen fragment niet kwijt bent.

Je hebt je ‘wat is’ vraag gekozen. Let op: kies één duidelijk topic met één concrete vraag per publicatie. Dat is essentieel, want als je in één artikel  meerdere vragen probeert te beantwoorden, verklein je de kans dat Google jouw artikel uitkiest als aanbevolen fragment.

Zo ontstaat een nieuw type zoekwoorden onderzoek, namelijk zoekwoorden onderzoek voor rich answers.

Stap 2: Zet de vraag zelf in de title tag en binnen <H1> </H1> tags

Zet de vraag in de title tag en de H1 tag. Ik heb zowel voorbeelden gezien van aanbevolen fragmenten waarin de vraag letterlijk in de title en H1 tags staat, als voorbeelden waarbij de title en H1 tags beginnen met de ‘wat is’ vraag, aangevuld met een paar woorden om relevantie toe te voegen.

Dit is volgens veel SEO’s een best practice, maar ik zie ook genoeg voorbeelden van aanbevolen fragmenten die niet aan de ze criteria voldoen. Waar een H1 tag zelfs ontbreekt. Ik denk wel dat het verstandig is om te doen, maar het is geen garantie op succes. Zie het voorbeeld hieronder van de vraag ‘wat is periscope’.

aanbevolen-fragment-periscope

Stap 3: Schrijf een antwoord op de vraag van ongeveer 50 woorden

Na de vraag in de titel en de H1 tags, geef je in de eerste alinea van je artikel je antwoord in ongeveer 50 woorden (250 tot 300 tekens). Hou het beknopt en feitelijk. Toen ik mijn onderzoek deed naar dit onderwerp constateerde ik een duidelijke consensus onder de verschillende SEO’s dat de tekst rond de 50 woorden lang moet zijn. Vooralsnog denk ik dat je er goed aan doet dit advies te volgen.

Stap 4: Zet je relevante zoekwoord in een paar varianten in de tekst

Uit een analyse van tientallen aanbevolen fragmenten blijkt dat het rijkelijk besprenkelen van de tekst met het relevante zoekwoord in een paar varianten geen kwaad kan. Zorg er wel voor dat het natuurlijk blijft. Zodra het ‘keyword stuffing’ wordt, werkt het waarschijnlijk juist averechts. Zie een mooi voorbeeld hieronder voor de zoekterm “Cito eindtoets”.

aanbevolen-fragment-cito-eindtoets

Stap 5: Breid je antwoord uit met een gedegen artikel

Ga na die eerste alinea waarin je het directe antwoord geeft verder de diepte in met je artikel. Schrijf gerust een tekst van 1.500 of zelfs 2.000 woorden.

Beantwoord daarin bijvoorbeeld een aantal gerelateerde vragen. Dat zal je sowieso wel helpen bij het ranken. En het zorgt er ook voor dat Google een link naar je artikel onder het aanbevolen fragment zet. En daar gaat het uiteindelijk om.

Conclusie

Als we kijken naar de ontwikkelingen in het Engelse taalgebied, dan mag je ervan uitgaan dat Google rich answers ook hier een steeds grotere rol gaan spelen. In de VS rekenen SEO’s erop dat rond deze tijd al zo’n 50 procent van alle vraag-gebaseerde zoekopdrachten een rich answer zullen triggeren. In Nederland duurt dit wellicht nog een of twee jaar, maar je kunt erop wachten.

Als het je lukt om met een of meer pagina’s een Google rich answer te ‘scoren’, kan je dat enorm veel extra bezoekers van Google opleveren. Daarentegen, als je nu op bepaalde zoektermen mooie top vijf posities hebt in Google, maar concurrenten slagen erin de rich answers te kapen, kun je juist veel verkeer kwijtraken.

Een ander teken aan de wand is dat blijkbaar traditionele ranking signalen als backlinks, domain ranking en on-page SEO een veel mindere rol lijken te spelen bij rich answers. De nadruk lijkt te liggen op de inhoudelijke kwaliteit van de content. Mijn voorzichtige conclusie is dat we hier de kunstmatige intelligentie van RankBrain aan het werk zien.

Daarmee bieden rich answers juist aan kleinere organisaties, met beperkte middelen, een prachtige gelegenheid om vooraan te staan bij Google. Dus waar wacht je op? Stap op je Solex en brom lekker langs de file tot voor de stopstreep.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond