-

Instagram marketingtactieken om je webshop te versterken

Wat maakt Instagram zo’n geweldig platform voor webshopeigenaren en hoe begin je? Zes praktische voorbeelden waarmee je gelijk aan de slag kunt en Instagram in je voordeel laat werken.

Momenteel beweert 80% van de Instagram gebruikers ten minste één merk te volgen op het platform, waarbij 60% van de gebruikers aangeeft een nieuw product te hebben ontdekt. Nog eens 46% zei dat ze zelfs een product hebben gekocht dat ze op in hun feed hadden gezien.

Is Instagram marketing de sleutel tot e-commerce succes?

Instagram marketing heeft duidelijke voordelen en kan voor de meeste bedrijven veel opleveren. Dit komt vooral door de verschillende manieren waarop je via het platform kunt adverteren. Instagram stimuleert marketing door middel van engagement, wat op verschillende manieren gebeurt, van hashtags, tot verhalen (stories) of door middel van influencers.

Instagram biedt een breed scala aan hulpmiddelen voor bedrijven.

Instagram heeft ook een breed scala aan hulpmiddelen voor bedrijven, waaronder profiel interacties en statistieken over de groei van hun fanbase. Dit helpt ze beter te begrijpen welke instagram marketing activiteiten een positief effect hebben op hun prestaties en of ze hun strategie moeten bijstellen.

Marketingtools op Instagram helpen de e-commerce kant van het sociale netwerk te bevorderen door merken in staat te stellen targets voor hun campagnes toe te voegen. Dankzij deze targets kunnen bedrijven het succes van hun campagnes meten en gelijk nagaan of één campagnvorm misschien geschikter is voor hun merk dan een andere.

Het algoritme van Instagram

Zoals veel sociale media netwerken groeide Instagram ongelooflijk snel. Oorspronkelijk gebruikte het platform een chronologische tijdlijn. Instagram schatte echter dat mensen bij het gebruik van dit soort tijdlijnen gemiddeld 70% van hun feed misliepen.

Nieuwe kansen om verkeer naar je webshop te lokken.

Met de chronologische tijdlijn vonden veel gebruikers het moeilijk om bepaalde accounts bij te houden die ze volgden. Daarom heeft Instagram een verandering aangebracht in het algoritme en dankzij deze updates zijn er weer nieuwe kansen om verkeer naar je webshop te lokken.

Het algoritme weerspiegelt nu de interesses en gedragspatronen van een gebruiker, waarbij de meest relevante berichten voor de gebruiker bovenaan de tijdlijn worden gezet. De meest relevante berichten worden bepaald door hun versheid, de hoeveelheid interactie tussen de gebruiker en die pagina, en hoe een gebruiker heeft gereageerd op soortgelijke berichten.

Instagram Analytics

Met Instagram analytics, ook bekend als Insights, kun je je advertenties makkelijk volgen en beheren binnen het sociale media netwerk. Door een zakelijk account aan te maken, krijg je gratis toegang tot alle Instagram analysetools.

Insights is ideaal om je klanten beter te begrijpen en ook de algemene gebruikers die je pagina bezoeken. Insights houdt een aantal statistieken bij, waaronder:

  • Volgers
  • Vermeldingen
  • Interacties (algemeen)
  • Indrukken
  • Bereik

Je kunt het succes van je verhaal, bericht of advertentie afzonderlijk of samen met een ander deel van je campagne peilen.

Hoe gebruik je Instagram om je webshop te laten groeien?

Je kunt Instagram heel goed inzetten om je e-commerce bedrijf te laten groeien. Instagram biedt namelijk verschillende opties om nieuwe en bestaande klanten te bereiken. Hier zijn een aantal voorbeelden hoe je direct aan de slag kunt:

#1. Introduceer je merk(en) met Instagram Stories

‘Stories’ is een uitvinding van Instagram die inmiddels veel is gekopieerd door andere sociale netwerken. Maar het is nog steeds een geweldige manier om je merk aan je doelgroep te tonen.  Maar liefst 39% van de Instagram gebruikers zeggen ook dat ze meer interesse kregen in een product of merk nadat ze een of meerdere Stories hadden gezien.

Om echt alles uit je Instagram stories te halen, maak je gebruik van de handige insights tab.

In je story kun je foto’s, video’s, bijschriften en muziek toevoegen om een perfecte presentatie van je bedrijf te maken. Je verhaal moet echter direct boeiend zijn, want met een korte vingerbeweging is de bezoeker alweer weg. Een succesvolle story zal je bedrijf helpen om te groeien doordat potentiële klanten alles kunnen zien, van merkwaarden tot producten en diensten.

Om echt alles uit je Instagram stories te halen, maak je gebruik van de handige insights tab. Door op je story omhoog te swipen, kun je bijvoorbeeld zien hoeveel klikken, profiel bezoeken, vertoningen, en volgers je hebt gekregen na de publicatie van je story. Hier beschrijf ik drie van de belangrijkste insights op een rijtje met een aantal tips:

Reach (bereik)

Dit is het aantal unieke bezoekers die je Story hebben bekeken. Je kunt je bereik op verschillende manieren verhogen. Vooral bij bedrijven die modeartikelen verkopen, zie je bijvoorbeeld dat veel van hun stories succesvol zijn door de betrokkenheid van hun klanten. Sommige poseren namelijk na een aankoop met het product dat ze zojuist hebben gekocht en gebruiken in het beste geval ook de hashtag van het bedrijf wat vervolgens zorgt voor meer zichtbaarheid.

Het moeilijkste gedeelte is om met een goede reden te komen waarom je klanten je hashtag zouden moeten gebruiken.

Het moeilijkste gedeelte is om met een goede reden te komen waarom je klanten je hashtag zouden moeten gebruiken. Sommige webshops hebben loyaliteitsprogramma’s opgezet waarmee klanten die poseren met een bepaald product en de hashtag gebruiken korting krijgen op hun volgende aankoop. Wat voor je werkt hangt af van je producten, de “stijl” van je merk, en je doelgroep en natuurlijk ook wat je data laat zien van wat wel niet werkt op Instagram.

Impressions (Vertoningen)

Dit lijkt op het bereik van je story maar in plaats van de statistieken per slide laat impressions je het totaal aantal vertoningen van je Instagram story in het algemeen zien. Vertoningen liggen altijd hoger dan bereik met Instagram stories. Wanneer je beide statistieken naast elkaar legt krijg je niet alleen een goed beeld van wat werkt, maar ook hoe groot je doelgroep is op het platform.

Completion rate (Voltooiingspercentage)

Hoe hoger dit percentage, hoe beter. Dit laat namelijk zien hoeveel van je bezoekers elke slide van je story hebben bekeken. Hier kun je ook de statistieken per slide bekijken. Wanneer je ziet dat een bepaalde slide in je story constant wordt doorgeswipet, kun je die beter vervangen met een foto van een product dat wellicht beter aanslaat.

Het belangrijkste is om verschillende stories uit te testen en de statistieken goed in de gaten te houden om vervolgens direct actie te ondernemen zodra je een kans ziet je story te optimaliseren.

#2. Haal écht alles uit je Instagram bio

Je bio is vaak het eerste wat mensen zien als ze je Instagram pagina bezoeken. Dus moet je deze goed gebruiken. Hashtags die betrekking hebben op je bedrijf, evenals essentiële trefwoorden zullen helpen om relevante mensen naar je pagina te lokken. Je moet ook een beknopte, maar levendige beschrijving geven zodat je bezoekers gelijk weten wie je bent en wat je voor ze kan betekenen.

Wat veel bedrijven echter vergeten of niet doorhebben, is dat je Instagram bio ook genoeg ruimte biedt om belangrijke informatie zoals promoties en bepaalde acties te communiceren. Vooral omdat je bio de eerste indruk geeft, is het belangrijk om ze te laten weten dat ze bijvoorbeeld geen verzendkosten hoeven te betalen of dat ze 50% korting krijgen op een tweede aankoop.

Daarnaast, zul je ook voor duidelijke actie-knoppen (Call-to-action buttons) moeten zorgen zodat bezoekers op een makkelijke manier direct met je winkel kunnen communiceren.

Voorbeeld customer engagement Adobe

#3. Maak je advertenties klikbaarder met Instagram Product Tags

Zodra je bedrijfsaccount is gekoppeld aan een Facebook account en is goedgekeurd, kun je beginning met het taggen van je producten.
Tagging is een van de meest unieke kenmerken van Instagram. Het maakt je advertenties veel “klikbaarder” doordat de prijs op je post gedrukt staat zoals in het voorbeeld hieronder.

Om product tags te gebruiken ga je in je bedrijfsinstellingen naar “winkelen” en selecteer je je productcatalogus en voeg je 5 producten toe aan je content. Wanneer er 9 shopping posts live staan, verschijnt er automatisch een extra shopping tabblad waarin je een perfect overzicht hebt van alle producten die je getagd hebt.

Met Instagram Shopping kunnen je grootste fans snel en makkelijk iets kopen zonder dat ze je pagina hoeven te verlaten. Om te zien of je product tags ook daadwerkelijk hun werk doen, kun je in de Instagram statistieken precies zien welke productfoto’s het beste presteren en welke je misschien zult moeten vervangen. Ook met product tagging is het proberen en leren. Blijf vooral je potentiële kopers inspireren met nieuwe unieke content zodat je uiteindelijk een idee krijgt van wat wel en niet werkt.

#4. Gebruik hashtags om de interesse van je publiek op te wekken

Tegenwoordig weet iedereen wel wat hashtags zijn of je nu een webshop bezit of niet. Deze Instagram “zoekwoorden” kunnen ervoor zorgen dat je producten in het oog springen bij de juiste klanten. Hashtags zijn een pakkende manier om je merk gedenkwaardig te maken en je zichtbaarheid te verbeteren op andere pagina’s van Instagram, zoals de “explore” (verkennen) pagina.

Door eerst onderzoek te doen welke hashtags je wilt gebruiken en welke op dat moment populair zijn, voorkom je dat je de verkeerde doelgroep aantrekt. Zorg ervoor dat de hashtags die wel de juiste mensen aantrekken ergens goed genoteerd staan zodat dat iedereen binnen en buiten het bedrijf weet welke hashtags er gebruikt moeten worden.

Je kunt maximaal 30 hashtags gebruiken in je omschrijvingen, als reacties, je bio en je Instagram stories. Dat is best een aantal en je hoeft ze niet allemaal te gebruiken zolang de hashtags die je gebruikt maar relevant zijn. Bekijk bijvoorbeeld de top hashtags eens om inspiratie op te doen. Het lijkt soms dat door alle “buzz” op Instagram het niet veel uitmaakt of je nu wel of geen hashtag gebruikt maar door het niet te doen, is de kans groot dat je potentiële kopers misloopt.

#5. Re-target met Instagram dynamische advertenties

Dynamische advertenties van Instagram zijn ideaal om de aandacht te vestigen op je merk. Je kunt ze targeten op een specifieke doelgroep en/of op klanten die je website hebben bezocht maar geen aankoop hebben gedaan (retargeting). Dynamische advertenties zorgen ervoor dat potentiële kopers zich je merk goed herinneren doordat ze verschijnen wanneer ze wederom naar een soortgelijk product op zoek zijn.

Dynamische advertenties zorgen ervoor dat potentiële kopers zich je merk goed herinneren.

Wanneer je merkt dat in het aankoopproces veel klanten de aankoop niet afronden, kun je deze advertenties dus gebruiken om het aantal verloren conversies zo minimaal mogelijk te houden.

Voor het opzetten van een succesvolle dynamische advertentie, deel ik graag de volgende tips met je:

  • Zorg dat je goede voorkennis hebt over je doelgroep zodat je dynamische advertenties met bijna chirurgische precisie getarget kunnen worden.
  • Een aanbieding / korting, productrecensies en de levertijd van het product zijn ideaal om in je advertentie op te nemen om je prospects tot aankoop over te laten gaan.
  • Zorg voor een geoptimaliseerde product feed. Met “geoptimaliseerd” bedoel ik dat je zoveel mogelijk productgegevens moet ingeven om ervoor te zorgen dat de product titels en beschrijvingen overeenkomen met waar je potentiële kopers naar op zoek zijn. Klinkt vrij logisch, maar dit is in de praktijk vaak moeilijker dan men verwacht. Vooral omdat je moet besluiten welke productinformatie in de advertentie naar voren moet komen. Gebruik je de verkeerde / incomplete titels en beschrijvingen, dan bestaat de kans dat je omzet misloopt en de verkeerde doelgroep aantrekt.

Om meer te leren over de verschillende ads en hoe je ze in detail kunt opzetten, raad ik je de volgende video aan:

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

#6. Optimaliseer je productcatalogus

Het optimaliseren van je productcatalogus zorgt ervoor dat je altijd de ideale producten op het juiste moment bij het meest levensvatbare publiek adverteert. Als je een kleinere productcatalogus hebt, kun je dit handmatig doen door trends te herkennen aan de gegevens die Instagram aan je doorgeeft. Het is echter een behoorlijke uitdaging om met een groter aantal producten te werken. In deze situatie kun je beter gebruik maken van een data feed tool. Die helpen het proces van het uploaden van je productfeed te automatiseren en houdt deze actueel.

Vooral wanneer je niet alleen een groot aantal producten op Instagram maar ook op andere verkoopkanalen zoals bol.com of amazon.nl verkoopt, raak je snel het zicht kwijt op de prestaties van je campagnes. Met een data feed tool zorg je dat al je advertenties op elk verkoopkanaal up-to-date zijn en gemanaged kunnen worden via 1 platform. Dat maakt het ook stukken makkelijker om per kanaal te beslissen welke producten je wel en niet moet opnemen in je feed waardoor je je budget meer kunt richten op de producten die beter verkopen dan andere.

Groter marketingaanbod

Het gebruik van Instagram voor commercieel succes is iets wat elk bedrijf zou moeten overwegen. Instagrams steeds groter wordende marketingaanbod geeft merken een uitstekende kans om de kloof tussen henzelf en hun klanten te overbruggen en hun omzet te laten stijgen. Vallen en opstaan wanneer je verschillende tactieken toepast, is een belangrijk onderdeel in het proces om Instagram te gebruiken. Er is geen one-size-fits all tactiek, maar door te experimenteren en goed naar de data te luisteren, zorg je dat je producten effectiever op het juiste moment en aan de juiste mensen worden getoond waardoor Instagram een zeer lucratief platform voor je webshop kan worden.

Over de auteur: Pawel Fijak is country manager Benelux bij DataFeedWatch.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond