Content Curation: 8 tips om jezelf als expert te profileren
Sociale mediagebruikers zetten sociale netwerken in om specifieke en waardevolle informatie te vinden. De content wordt allang niet meer alleen geleverd door journalisten, maar in elke branche steeds vaker door experts zelf gemaakt. Online expertise tonen is door de toegenomen informatiedeling ook belangrijker geworden. De content die je bedrijf deelt, biedt nieuwe mogelijkheden om contact te leggen met je publiek en klanten.
In plaats van het zenden van slogans en reclameboodschappen, vertellen we nu verhalen en delen we kennis. Daarmee word je een betrouwbare bron in het leveren van informatie. Je voegt waarde toe. Maar doordat er steeds meer mensen content publiceren, wordt het wel moeilijker om jezelf als ‘expert’ te positioneren. Hier is een aantal manieren om expertise te tonen met behulp van content curation.
1. Publiceer regelmatig
Regelmaat in publiceren van waardevolle informatie verbetert je bekendheid, maar geeft ook vertrouwen. En niet al je posts hoeven boekwerken te zijn. Door middel van content curation (dat wil zeggen: het vinden, rubriceren, duiden, presenteren en delen van reeds bestaande content) kun je gemakkelijk regelmatig publiceren naar blogs en sociale media. Dit mag soms ook gewoon een op Pinterest gevonden infographic zijn. Voor het vinden van de juiste content heb je veel tools:
- Flipboard / Zite dat overgenomen is door Flipboard
- Feedly
- Scoop.it
Maar denk ook aan Twitter lists. Een volgens mij nog steeds ondergewaardeerde feature van Twitter waarmee je makkelijk content cureert voor meerdere onderwerpen en markten.
2. Maak van één stuk content, meerdere stukken content
Maak van je bestaande whitepapers meerdere blogposts en maak van je bestaande blogposts verschillende tweets in de vorm van citaten. Kortom cureer, knip op en mix bestaande content. Deelname aan evenementen kun je op dezelfde wijze communiceren: via een blog, met behulp van Storify en verzameld beeldmateriaal op Pinterest.
3. Distribueer en cureer je content op veel plaatsen
Plaats je artikel op het bedrijfsblog, post het naar Twitter, Facebook en Google+, maar cureer ook het beeldmateriaal uit je artikel op Pinterest, Tumblr of een specifieke LinkedIn showcase pagina. De showcase pagina is een pagina die onder de LinkedIn bedrijjfspagina hangt. Een goed voorbeeld hiervan is Microsoft die showcase pagina’s voor haar producten al helemaal in de puntjes heeft uitgewerkt.
4. Publiceer oud werk
Content kan inhaken op actualiteit, maar het is ook verstandig om evergreen content te publiceren. Het verzamelen en verspreiden van oudere nog steeds relevante content kan zeker bijdragen tot het succes van je content marketing. Denk aan oude whitepapers, blogposts, interviews, onderzoeken en infographics. Vergeet niet goede content vaker te publiceren, want je content verdwijnt snel op sociale media (op Twitter zakt je post al na 20 minuten weg in de tijdlijn). Voor de duidelijkheid: deze evergreens hoeven niet allemaal uit de eigen koker te komen. Door ook content van anderen te delen, geef je een breder beeld op je markt, help je toekomstige klanten en kom je minder snel over als zelfpromoter.
‘Evergreen content’ of lang houdbare content zijn artikelen, video’s of foto’s, die langer actueel en relevant blijven. Ze zorgen voor een structurele toestroom van bezoekers naar je site. Je kunt deze content gemakkelijk af en toe updaten om het actueel en relevant te houden.
Om een voorbeeld te geven: een artikel over de laatste onhandige PR-actie van ING is een mooi sociaal deelbaar artikel voor nu, maar over een half jaar zijn de meeste mensen het alweer vergeten. Je zou het daarom beter kunnen hebben over de algemene content marketingaanpak of de algemene klantbenadering van ING in een historisch perspectief.
5. Verzamel aanbevelingen van anderen
Cureer dit sociale bewijs in bijvoorbeeld een Storifylijst, die je vervolgens op je website kunt plaatsen. Dit kan bijvoorbeeld in de smaakjes ‘grid’ en ‘slideshow’:
6. Beantwoord en verzamel vragen en antwoorden
Maak jezelf beschikbaar op Twitter en in LinkedIn groepen of websites in je vakgebied. Reageer op discussies. Deze vragen en hetgeen wat uit deze discussies komt is weer uitstekend bronmateriaal om te cureren in een artikel. Licht bijvoorbeeld een aantal van de beste antwoorden uit en geef daarbij je visie op de zaak.
7. Verzamel de beste content uit je markt in een Content Hub en voeg je visie toe
Zoals gezegd ben je niet de enige die content publiceert. Door als een filter te fungeren kun je ook uitstekend je expertise tonen. Door de content van andere experts uit je markt in een kader te plaatsen en op één plek bij elkaar te brengen, geef je focus aan onderwerpen en heb je daarnaast nog de mogelijkheid je ‘two cents worth’ toe te voegen. Zoals Curation.nl als Content Hub gebruikt is voor de beste artikelen rondom content marketing en content curation, kun jij dit ook doen voor je markt of thema. Een makkelijke manier om dit te doen is met Scoop.it. Een gecureerd stuk content zou er dan zo uit kunnen zien.
8. Cureer experts in lijsten
Onder het mom van ‘it takes one, to know one’ is het verzamelen van experts uit je marktgebied in lijsten een goede manier om zelf expertise te tonen. Daarnaast betrek je deze invloedrijke personen op deze manier bij je content en zullen ze snel geneigd zijn deze te verspreiden in hun netwerk.
Zoals je ziet zijn er vele manieren om content te cureren en jezelf in de markt te zetten, dus waarom wachten? Start curating!
Gerelateerde opleiding
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
5 Reacties
klaas
Mooie samenvatting van wat content curatie is. Hier zie je overzicht van alle in de markt aanwezige platformen door de Guru op Content curatie Robin Good: http://Contentcuration.zeef.com
Content curation speelt ook een belangrijke rol binnen advertising. Wij zijn begonnen met “Curated Advertising” hier kunnen curators de gemaakte lijsten delen (Zie pagina Robin Good) en op andere websites plaatsen. Kijk op footbox.nl waar je lijsten kunt vinden van de beste sneakers stores naast zijn blog over sneakers (rechter kant).
Wat we ook hebben toegevoegd zoals in punt 8 beschreven word is dat je lijsten van invloedrijke mensen kunt maken op je persoonlijke pagina of op je subject pagina. Ik heb de twee pagina’s http://klaasjoosten.zeef.com (persoonlijke netwerken en achtergrond) en http://affiliatemarketing.zeef.com (subject matig dus mijn expertise). Met mijn persoonlijke pagina kun je lijsten maken van mensen die je belangrijk vindt en op je subject pagina kun je lijsten vinden van mensen die experts zijn in dat onderwerp: https://blogging.zeef.com/adil.namri#block_9714 (Most influential)
We maken het mogelijk dat andere mensen jouw lijsten van links (blokjes of Widgets) weer kunnen delen en hun eigen ranking toe kunnen toevoegen. Het toevoegen van je eigen ranking (‘content’ curation) zorgt voor de toegevoegde waarde.
Coen Koppen
Kun je bij ZEEF ook alinea’s cureren? Of is het beperkt tot titel/link en lijsten?
klaas
We willen juist geen alinea’s cureren. Je kunt omschrijving maken van block en aangeven omschrijving per link. We hebben text blokjes maar dat is niet onze prio. Dat doen andre partijen beter dan wij.
Coen Koppen
Duidelijk en gelijk heb je. Zijn al veel partijen die daar iets mee doen.
klaas
zie hier de lijst van expert: https://contentcuration.zeef.com/robin.good#block_3019