-

Quickscan voor piekopvang webshops

November en december zijn bij uitstek de maanden dat online winkels veel krijgen te verduren. Zo hebben we Black Friday en Cyber Monday achter de rug en komt de volgende piek er aan. Woensdag 10 december zal in Nederland de drukste online shopdag van het jaar zijn. Hoe kun je je als webwinkel voorbereiden op drukke dagen? Vijf tips voor webshopeigenaars voor het opvangen van online pieken rond de feestdagen.

Maak de aanbiedingenpagina’s zo statisch mogelijk

Webwinkels hebben vaak bijzondere aanbiedingen, waarvan ze weten dat deze beter gaan lopen dan andere aanbiedingen of producten. Zorg ervoor dat deze webpagina statisch is opgebouwd, of in ieder geval dat er zo weinig mogelijk acties uitgevoerd hoeven te worden. Regel dat de pagina één keer ‘gerenderd’ wordt, zodat de pagina zonder nadenken kan worden uitgestuurd. Daarnaast is het aan te raden om statische elementen, zoals afbeeldingen, zoveel als mogelijk te cachen.

Stuur e-mails in fases

Webshops in Nederland kunnen steeds meer bezoekers per dag bedienen, ze zijn er over het algemeen goed op ingericht. Als echter alle bezoekers tegelijk komen, kunnen er problemen ontstaan. Probeer daarom om de bezoekers tijdens de piekdagen, verdeeld over de dag binnen te laten komen. Een manier om dat te bereiken, is door mailings gefaseerd te versturen. Het grootste deel van de ontvangers klikt namelijk direct op de link nadat zij de e-mail heeft ontvangen.

Stem back-upschema’s af op de minst drukke tijden

Een webwinkeleigenaar wil natuurlijk data van producten en klanten naar een externe locatie wegschrijven als back-up. Deze backup processen kosten echter wel rekenkracht. Deze rekenkracht is tijdens de echte piektijden hard nodig om de bezoekers goed te bedienen. Door de backup schema’s van te voren te controleren en zo nodig aan te passen, wordt de rekenkracht tijdens pieken zoveel mogelijk gebruikt waar het voor nodig is: bezoekers bedienen.

Database tweaken

Webwinkelbezoekers klikken op producten en maken een account aan. Wanneer ze weer inloggen op hun account wordt hun profiel opgevraagd in de database. De manier waarop de data in de database wordt opgeslagen en hoe er wordt gezocht in de database is essentieel voor de prestaties. Zoekopdrachten die er langer dan 2 seconden over doen, zijn voor veel bezoekers onacceptabel. Stel je voor dat er meerdere data moet worden opgevraagd en zoekopdrachten duren zo lang dan is het voor die ene bezoeker al traag. Heb je honderden of duizenden bezoekers op je website dan loopt de rij nog meer op. Zorg voor een ‘slanke’ database door een databasespecialist te laten kijken naar de opzet, rijen en tabellenstructuur en naar de efficiency in zoekopdrachten. Hiermee kunnen aanzienlijke prestatiewinsten worden gehaald.

Bespreek mogelijke websitescenario’s met ontwikkelaars & hostingprovider

Laat de personen die de website/ webshop moeten laten presteren met elkaar discussiëren. Laat ze bekijken welke scenario’s er mogelijk zijn wanneer het druk wordt en hoe dit kan worden aangepakt, en door wie. Zo weten alle betrokken partijen wat ze moeten doen in welke situatie. Met als uiteindelijk doel om de website/ shop direct weer naar het gewenste niveau te brengen en de bezoeker zijn aankopen kan blijven doen.

Deel dit bericht

1 Reactie

Erik Jan van Vuuren

TIP 6 – Hoewel je je moet afvragen of je moet bezuinigen op gebied van verkoopfunctionaliteit zou ik eerder kijken naar burst in combinatie met gebruik van publieke Cloud zoals Microsoft Azure. Omdat je in Cloud capaciteit per minuut betaald op basis van wat je hebt gebruikt, kan je pieken er erg goed mee opvangen zonder veel extra kosten te hoeven maken. Cloud is eenvoudig te combineren met een bestaande omgeving die ontworpen is voor de nominale load.
Partijen zoals IS Group, Digitas LBI of Sogeti weten precies hoe je dat doet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond