-

SEO-dilemma’s voor online shops

Het hebben van een groot online productaanbod brengt bij het vindbaar maken in Google zowel kansen als uitdagingen met zich mee. Ongeacht de gekozen webshopsoftware komen steeds dezelfde dilemma’s terug waar iedereen steeds weer eigen oplossingen voor bedenkt. Daarom enkele handvatten om de juiste keuzes te maken bij het inrichten van een online winkel.

Zoekmachines als Google waarderen de inhoud van een webpagina onder andere op de uniekheid van de paginacontent en de daarin aanwezige focus op mogelijke zoektermen. Zogenaamde lister pagina’s bevatten meestal korte omschrijvingen van de binnen de categorie aanwezige producten. Hierin wordt de termfocus van de totale pagina voornamelijk bepaald door gemeenschappelijkheden in al deze omschrijvingen. Ten opzichte van andere categorieën kan er tevens veel overlap zijn in de getoonde producten, waardoor de pagina’s minder uniek worden.

Een goed voorbeeld van dergelijke overlap is zichtbaar bij online mode sites. Op http://www.vimodos.nl/dames is goed te zien dat het assortiment door middel van zowel filtermogelijkheden, sorteeropties als paginering opgesplitst kan worden in steeds weer nieuwe pagina’s.

Al deze pagina’s kunnen als losse pagina in Google terechtkomen. Zelfs als veel selectiecriteria geen andere content meer opleveren ten opzichte van andere URL’s. http://www.vimodos.nl/dames?art_sex=92 is bijvoorbeeld wel een unieke URL, maar filtert op geslacht binnen alle dameskleding. De meeste filteropties tonen vaak alleen een subset van het reeds getoonde, waardoor het altijd duplicate content oplevert.
Hoe gaat Google hiermee om?

  1. Stel: Je linkt vanaf een pagina naar twee URL’s met daarop een groot blok dezelfde content.
  2. In de meeste gevallen zal Google de hele pagina als redelijk gelijkend zien en automatisch ‘canonicizen’. Dat is het wegfilteren van één van de pagina’s en het doorsturen van de linkwaarde naar het origineel. Hiermee komt de kopie totaal niet in Google voor en krijgt het origineel ook de linkwaarde die oorspronkelijk naar de kopie ging. Een pagina die vanuit het duplicate blok wordt gelinkt onvangt zo de gezamelijke linkwaarde die beide pagina’s kunnen overdragen. Een zogenaamde ‘canonical tag’ in de HTML kan Google helpen bepalen welke versie het origineel is.
  3. Mochten er toch kleine verschillen in de pagina’s zitten, dan vallen deze van de weggefilterde pagina weg. Tekstuele verschillen kunnen niet scoren en pagina’s met enkel links vanaf een kopie zullen niet door Google worden gevonden.
  4. Als Google niet de gehele pagina wegfiltert, omdat deze onvoldoende gelijkend wordt bevonden, komt dit de kleine verschillen ten goede. Blokken kunnen echter ook als duplicate content worden gezien en van deze blokken is zowel de tekst als linkwaarde minder waardevol.

Wat is de beste oplossing?
Helaas, er is niet één beste oplossing. Alle keuzes hebben eigen voor- en nadelen. De situatie hieronder is slechts een generieke oplossing die voor de meeste online winkels goed kan uitpakken.

  • Het voorkomen van canonicization (situatie 4), door onder andere het toevoegen van unieke content, heeft als belangrijk voordeel dat de toegevoegde unieke content de pagina op daarin verwerkte zoektermen kan laten scoren. Het is alleen ondoenlijk voor iedere mogelijke combinatie van filteropties met voldoende unieke tekst te verrijken.
  • Pagina’s die niet aangevuld worden met unieke content kunnen met een canonical tag duidelijk maken dat ze het liefst worden weggefilterd, zodat hun linkwaarde ergens anders ten goede komt. Alle kleine verschillen worden hiermee echter ook weggefilterd. Zo kunnen o.a. rode stilettohakken niet meer scoren omdat hun groene variant nagenoeg dezelfde content gebruikt.
  • De keuze om een canonical tag te honoreren of juist verrijkte pagina’s als uniek te zien ligt geheel bij Google en de controle blijkt in de praktijk beperkt.

De online winkel binnen Vimodos heeft het momenteel iets te rigoureus aangepakt door alle variabelen achter het vraagteken in de URL te canonicizen naar de URL zonder variabelen (zie paginabron http://www.vimodos.nl/dames?art_category=682). Hierdoor zullen alleen de eerste driehonderd producten kunnen worden geïndexeerd en zijn sitemaps nodig om de productpagina’s alsnog in Google te krijgen.

Extremere oplossing: Segmentatie en filtering scheiden
Niet alle selectiecriteria zijn even belangrijk. Iedere combinatie die wel een belangrijke zoektermcombinatie vertegenwoordigt moet worden voorzien van voldoenden unieke tekst. Hierbij mag voor deze segmentpagina’s de paginering initieel uit staan en kunnen alle relevante producten als grote lijst worden getoond.

Alle verdere filteropties die alleen een subset van de reeds getoonde producten opleveren hoeven niet individueel in Google te worden opgenomen. Javascript biedt een uitgelezen kans om binnen alle gerelateerde producten op de segmentpagina de irrelevante artikelen te verbergen. Hierdoor worden alleen de artikelen van de gekozen subset getoond en kan zelfs paginering middels het verbergen en tonen van artikelen worden opgelost.

Ingewikkelde stof?
Doordat iedere webshopsoftware andere mogelijkheden biedt om dit goed op te lossen en de meesten geen standaardoplossing hebben, is het inhuren van een SEO-expert veelal verstandig. Deze kan in samenspraak met de webbouwer tot de beste oplossing de situatie komen.

Deel dit bericht

3 Reacties

Tim de Vrind

Ha Peter,
En je bent nu al voor Vimodos aan de slag? En meteen ff wat linkboost genereren?! Goed hoor.

Jan

Uitschakelen van filters mbv Java is dat niet een vorm van cloaking ?

Peter van der Graaf

Live filtering met javascript is juist een veelgebruikte vorm die Google ook in haar zoekresultaten en b.v. Gmail toepast. Het zorgt dat niet de hele pagina wordt herladen, maar dat de bezoeker snel kan zien wat er b.v. allemaal in zijn maat beschikbaar is.

Zelf ben ik groot voorstander van Hash-tag URLs om zo ook de gefilterde pagina’s te kunnen delen en bookmarken. Deze linkwaarde wordt automatisch ge-canonicized omdat het vanaf de hash tag geen server-request meer is. Je kunt in de zichtbare Google index geen enkele hash tag URL vinden, behalve escaped URLs met een uitroepteken achter de hash.

https://developers.google.com/webmasters/ajax-crawling/docs/specification

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond