-

Hoe blijf je succesvol op betaald Google Shopping?

Europese online retailers moeten vanaf 2013 per klik afrekenen voor een productvermelding in Google. Voorkom dat je producten niet meer worden getoond in de zoekresultaten.

Voor Amerikaanse webshops geldt het al vanaf oktober 2012, maar in de loop van 2013 moeten ook Nederlandse shops eraan geloven. Vanaf dan moeten ze betalen voor hun tot dusver gratis vermelding op Google Shopping, Google’s product- en prijsvergelijkingssite.

De zoekresultaten worden vanaf dan grotendeels bepaald door wat winkeliers willen betalen per klik (CPC). Nu nog stelt Google de zoekresultaten organisch samen, dus op basis van relevantie voor de zoekopdracht en ongeacht het advertentiebudget van de webshop. Er staan wel al gesponsorde koppelingen boven, onder en naast de zoekresultaten. Google maakte de wijziging eind mei al bekend. In het nieuwe systeem blijft relevantie voor de zoekopdracht een van de criteria voor het zoekresultaat, ‘maar biedingen vormen vanaf dan een belangrijk onderdeel’, meldde het bedrijf destijds. Winkeliers kunnen bovendien speciale Google Shopping-aanbiedingen doen.

Wees er op tijd bij
Online retailers moeten zo snel mogelijk de nieuwe mores aanleren en gaan experimenteren met de nieuwe advertentiemogelijkheden. Hoe dichterbij de omschakelingsdatum, hoe meer ondernemers ermee aan de slag gaan en dus hoe meer concurrentie er is. Dat leidt onherroepelijk tot hoge CPC-tarieven. Zij die dan nog moeten uitvinden hoe de vork in de steel zit, betalen daarvoor dus relatief veel leergeld.

Gebruik bestaande productgegevenslijst uit Adwords
Voor succesvol gebruik van Product Listing Ads is de juiste aanlevering van productgegevens van essentieel belang. Het is daarbij niet nodig om een compleet nieuwe set van gegevens aan te leveren. Je kunt namelijk gebruikmaken van de data die je nu al gebruikt in Google AdWords. De gegevens laadt je vervolgens in in Google Merchant Center.

Houd je data op orde
De kwaliteit van de aangeleverde gegevens is van cruciaal belang. Google bepaalt voor een groot deel op basis van deze data of en waar jouw product wordt getoond bij de resultaten van een zoekopdracht. Investeer dus in het begin wat extra tijd om je gegevens zo goed en schoon mogelijk aan te leveren.

Segmenteer je advertentie
Zorg dat je advertentieteksten vanaf het begin zijn toegespitst op doelgroepen met bepaalde zoekopdrachten. Algemene teksten die zich op een groot publiek richten, worden wellicht vaak aangeklikt, maar leiden zelden tot conversie. Daarvoor zullen je producten vaak onvoldoende relevant zijn voor de grote massa. Als stelregel geldt dat hoe gedetailleerder je de segmentering doorvoert, hoe groter de kans op conversie. Dat scheelt veel onnodige maar dure clicks.

Gebruik je ervaring op andere portals
Is je webshop al actief op andere shopping portals? Dan weet je waarschijnlijk ook welke onderdelen, teksten en producten daar goed presteren en welke minder. Gebruik deze kennis bij het opzetten van je campagne op Google Shopping. Een advertentie die vanaf een andere portal weliswaar veel bezoekers maar weinig conversie oplevert, levert via Google Shopping waarschijnlijk ook niet veel conversie op.

Nederlandse winkels hebben nog even de tijd om een strategie te bedenken die voorkomt dat hun producten niet meer in Google Shopping worden getoond. Bovendien kunnen ze kijken naar de ervaringen van Noord-Amerikaanse online retailers die dus vanaf deze maand al moeten betalen voor een hoge positie op de product- en prijsvergelijkingssite.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond