-

Slimme toepassingen voor mobiele marketingcampagnes

Om meer gevoel bij te krijgen van de voordelen en de mogelijkheden binnen mobile advertising, heb ik de meest toffe toepassingen en cases verzameld. Ook kijken we naar de huidige en toekomstige ontwikkelingen. Wordt het niet tijd dat AR meer geïntroduceerd wordt in online advertising? En wat kun je precies doen met de mensen die hun mobiel gebruiken in je fysieke winkel? 

De laatste tijd hebben we flink wat aandacht besteed aan mobiel in onze blogs. Zo schreef mijn collega Niels over betere mobiele content voor bezoekers én SEO en begrijp smartphonegebruik & benut 4 webtechnieken en publiceerde ik een blog over de uitdagingen en kansen van mobiel adverteren en schreef ik onlangs over de beste mobiele advertentiemogelijkheden voor display.

Locatietargeting in mobiele advertentiecampagnes

In mijn laatste blog sloot ik af met locatietargeting als optie voor mobiele interactie en marketingdoeleinden. Vanwege de eindeloze mogelijkheden die locatietargeting met zich mee brengt, gaan we er dieper op in. Hier zet ik een aantal toepassingen en voorbeelden op een rijtje. Locatietargeting op mobiel werkt meestal op basis van GPS. Vandaag de dag is dit een stuk makkelijker, omdat veel gebruikers GPS standaard aan hebben staan. Naast GPS kan onder andere gebruik gemaakt worden van Wifi touch points en IP touch points.

On the spot adverteren
Locatietargeting kan worden ingezet om een specifieke doelgroep en context te bereiken. Denk aan een B2B event of bepaalde doelgroep (voetbalverenigingen). Maar ook in een supermarkt (waar je vaak met Wifi verbindt) kunnen real time aanbiedingen gepushed worden.

Radius targeting
Radius targeting is bijvoorbeeld interessant voor bedrijven met een fysieke locatie of een tijdelijke campagne in een stad of op een evenement. Ook zien we steeds vaker toepassingen op basis van Beacons. Hier komen we nog verder op terug bij de omschrijving van coupons en actiecodes.

Voorbeelden locatietargeting in campagnes:

On the spot – In 2012 ontwikkelde het creatieve bureau TBWA\Shanghai voor McDonalds China een concept in samenwerking met Angry Birds, waarbij enkele levels van de game alleen te spelen zijn ín een vestiging. Bekijk de campagne.

On the spot met GPS – Een van mijn persoonlijke favorieten is de campagne van Nivea in Sao Paulo, ontwikkeld door creatief bureau FCB. Hierbij wordt de GPS-technologie ingezet om de veiligheid te waarborgen. De Sunslide campagne en Doll campagne van FCB zijn overigens ook het kijken waard.

Radius en GPS – Een voorbeeld uit Nederland mag niet ontbreken in dit rijtje. Subway ontwikkelde samen met Sanoma, GroupM en MediaCom een dynamische bannercampagne. Hierbij werden dynamische banners getoond aan de doelgroep binnen een straal van twee kilometer van een vestiging van Subway. Bekijk de video:

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Meer weten? Hierbij nog een extra voorbeeld van McDonalds waarbij een bigscreen wordt gebruikt om gebruikers middels een game naar de vestiging te halen. Ook Coca-Cola heeft een bigscreen gebruikt in een campagne waar op een andere wijze gebruik wordt gemaakt van mobiel. In dit geval wordt er gestuurd op een viral effect.

Mobile Minded aanpak geïntegreerd in bedrijfsvoering

Steeds meer bedrijven zijn ook bewust bezig met de integratie van mobiel in de bedrijfsvoering. Dit zie je veel al terug in het aanbieden van apps. (Marktplaats, Bol.com, KLM, AlbertHeijn, 9292ov, etc.).


Er is momenteel een duidelijke verschuiving zichtbaar naar in-app gebruik van consumenten ten opzichte van desktop, laat onder andere Marktplaats weten. Ook zijn er diverse onderzoeken die aantonen dat in-app de engagement vaak hoger is dan op de website van de aanbieder zelf. Uiteraard is dit wel afhankelijk van de dienst en de kwaliteit / functionaliteiten van de app.

Ook zijn er steeds meer diensten die volledig gericht zijn op mobiel gebruik. Het meest bekende voorbeeld is Uber. Uber speelt perfect in op de toepassingen van mobiel. Naast het volgen van de bestuurder, kun je ook verwachte aankomsttijd delen en betalen via mobiel. Dat dit langzaam verder opgepikt wordt zien we in het voorbeeld van Domino’s, die sinds kort ook gebruik maakt van een ‘volg de bezorger’ functie waardoor je altijd precies weet wanneer jouw pizza bezorgd wordt.

Een van de meest belangrijke aanknopingspunten is ‘Ingelogd bezoek’. Of gebruikers nu een klantenkaart hebben, een app of account bij een webshop, dit is een geweldige ingang tot het verkrijgen van inzichten. Een app biedt eigenlijk extra voordelen van het altijd ingelogd zijn. Dit is ook een mooi bruggetje naar de actie- en spaarsysteemtoepassingen die vaak in combinatie met mobiel worden ingezet.

Coupons, codes en spaarsystemen voor mobile marketing

Wanneer je mensen kunt bereiken via een mobiele campagne, volgt vervolgens een concreet aanbod. Mobiele coupons en actiecodes zijn hier een voorbeeld van. We zien dit in verschillende vormen, waaronder bijvoorbeeld het scannen van een QR-code in een uiting of via een bezoek aan een mobiele campagnedomein. In de meeste gevallen wordt deze optie gecombineerd met offline kanalen, bijvoorbeeld aan de kassa van een winkel. O ja, wie denkt dat de QR-code gedateerd is, moet misschien nog eens kijken naar de vliegtickets tegenwoordig. Interacties en gebruik van deze codes bieden ook een groot voordeel voor dataverzameling, helemaal wanneer er apps, CMS of andere gebruikersdata aan te koppelen zijn.

Beacons voor (mobile) marketing

Steeds vaker zien we de inzet van Beacons bij marketingdoeleinden. Om verwarring te voorkomen: een Beacon is eigenlijk niks meer dan een signaal dat afgevuurd wordt wanneer je bijvoorbeeld voor een schap van een merk in de supermarkt staat. Vervolgens wordt er een signaal naar je mobiele telefoon verzonden. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van Bluetooth. In het beginstadium van Beacons was de inzet hiervan met name gericht op het verstrekken van extra informatie of een aanbieding (push notificatie).

Tegenwoordig worden Beacons slim ingezet voor dataverzameling of verrijking van profielen en interacties met apps die geïnstalleerd zijn op de mobiele device. Het onschuldige aan Beacons is dat deze vooral ‘zenden’. Wanneer je een aanbieding accepteert (waar je vaak eerst een app voor moet downloaden), is het pas mogelijk je gegevens te verzamelen. Wanneer je vervolgens daadwerkelijk interacteert met de Beacon/app, zijn er weer nieuwe mogelijkheden die ook voordelen kunnen bieden. Dit laatste voorbeeld wordt steeds vaker gebruikt. Bekijk bijvoorbeeld dit filmpje ter inspiratie.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Beacons worden nu regelmatig gebruikt om het ‘gat’ tussen online en offline te dichten en personalisatie. Een concreet voorbeeld in Nederland is de bezorgservice-campagne van DeKaMarkt.

Augmented reality voor mobile marketing

In 2016 ontstond er een enorme hype rondom de Pokémon Go game. Dit was opvallend, aangezien Augmented Reality (AR) helemaal niet nieuw is. AR wordt al langere tijd ingezet voor onder andere educatie. Bijvoorbeeld in musea of steden. Maar ook in marketing wordt al jaren gebruik gemaakt van AR, alleen horen we hier in  Nederland vaak weinig hierover. Om een idee te geven, hier een aantal voorbeelden van inspirerende AR- campagnes:

Augmented reality voor retailcampagnes
Een concreet voorbeeld is ook de toepassing van IKEA een aantal jaar geleden. Hierbij was het mogelijk je kamer virtueel in te delen met IKEA meubels om direct te zien wat het resultaat is. Met name in retail zijn er veel mogelijkheden om AR toe te passen. Bekijk hier nog een aantal voorbeelden.

Next steps voor mobile advertising

De verwachting is dat het niet lang meer duurt voordat de functionaliteiten  genoemd in dit blog laagdrempeliger worden en we dit veel meer terug gaan zien in marketingtoepassingen. De locatietargeting zien we al vaker op kleine en grote schaal en zal niet verdwijnen, hoogstens verrijkt worden met extra data. Daarnaast verwachten we dat onder andere AR en vlucht zal nemen, waarschijnlijk in combinatie met functionaliteiten als Voice herkenning.

Ook een ontwikkeling om in de gaten te houden is de ontwikkeling van Digital Radio. Door het stijgende gebruik van mobile music stream apps wordt het steeds eenvoudiger om te adverteren met audio. Daarnaast houden we de ontwikkeling van DOOH nauwlettend in de gaten. Binnenkort zullen we hier meer over communiceren. De toename in het gebruik van Messaging apps is ons ook niet ontgaan. Mogelijk wordt dit snel onderdeel van de beschikbare advertentiemogelijkheden.

*) Dit artikel is tevens gepubliceerd op de website van Traffic Builders.

Deel dit bericht

1 Reactie

Rutger

Met alle respect Daphne, maar veel is gewoon niet waar. Laat ik er 1 ding uithalen:

‘…. Maar ook in een supermarkt (waar je vaak met Wifi verbindt) kunnen real time aanbiedingen gepushed worden.’

Vragen waar je misschien extra over na wilt denken:
– Hoeveel mensen denk je dat er daadwerkelijk met een wifi in een supermarkt gaan verbinden?
– Stel je target op GPS-data: Hoe nauwkeurig is deze data, bereik je alleen mensen in-store of ook buiten de store?

Los van de vraag OF het kan moet je je ook afvragen of het effectief is. Aanbiedingen pushen via advertising in de winkel? Ooit van in-store reclame gehoord? Daarmee bereik je iedereen die daar aanwezig is in plaats van slechts een percentage dat én op de supermarkt WIFI zit, én op zijn mobiel een omgeving heeft geopend waarbinnen er geadverteerd kan worden.

Onderzoek wijst ook uit dat deze in-store advertising minder effectief is (SWOCC Selectie 2, juni 2017).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond