-

Structureer je contentmarketing met het Content Marketing Strategy-model

Als professionele contentmarketingstrateeg of -manager ben je al een tijdje bezig vanuit je contentmarketingstrategie met productie, distributie, rapportage en optimalisatie. Je hebt research gedaan en hebt licenties op systemen om met meerdere mensen content te delen en te ontwikkelen. Maar kun je in één overzicht aan de rest van de organisatie laten zien wat je doet voor jouw merk? Heb je de juiste structuur aangebracht zodat het makkelijk wordt om iedereen mee te nemen in jouw verhaal? Het Content Marketing Strategy-model helpt je hiermee.

Het Content Marketing Strategy-model is een prijswinnend strategiemodel wat Hearst Create ontwikkelde in samenwerking met haar klant Dremel. Het model biedt in één oogopslag de gehele contentmarketingaanpak. Het model kun je gebruiken in presentaties, strategiedocumenten en biedt de structuur voor jezelf waaraan je al je contentmarketinginspanningen kunt koppelen.

Het Content Marketing Strategy-model nader toegelicht:

Het hart: de strategie

In het hart van het model staat de strategie bestaande uit merk en doelgroepen. Denk hierbij aan:

  • Organisatie-, marketing-, communicatie- en contentdoelen
  • Why en missie van de organisatie
  • Omschrijving en beelden van de doelgroepen
  • Waardevolle inzichten die er zijn per doelgroep
De cirkels: de verschillende contentfases
  • Create. In deze fase beschrijf of toon je alles rondom je creatie en formats. Denk hierbij aan een inhoudelijke omschrijving per format, eventuele uitbreiding van contentvormen per format. Eventuele aanpassingen aan een format.
  • Implement. In deze fase beschrijf of toon je alles rondom kanalen en distributie. Welke kanalen zet je in en waarom? Je kunt hier het PESO-model voor gebruiken. Welke kanalen zijn voor jouw merk het meest belangrijk? En hoe komen formats, kanalen en customer journey’s samen. Gebruik hier de Content & Conversion-map voor. Deze door Hearst Create ontwikkelde tabel, laat in één oogopslag zien hoe de verschillende formats de doelgroepen door hun customer journey leiden en via welke kanalen ze de content consumeren.
  • Optimise. Hier wordt omschreven op welke manier content geëvalueerd en geoptimaliseerd wordt. Denk aan KPI’s, dashboards, research.
De binnenste ring: de taken

In de binnenste ring staan de taken die in relatie staan tot de verschillende fases. Denk bij de Create fase aan: Brainstorm & Curate en Produce. Bij Implement: Distribute en bij Optimise: Monitor, Measure en Evaluate.

De buitenste ring: de organisatie

In de buitenste ring van het model omschrijf je de contentmarketingorganisatie. Hier toon je:

  • People: rolverdeling van het contentmarketingteam. Wellicht heb je internationale teams en/of stakeholders. Zij dienen ook getoond te worden in het figuur.
  • Processes: hier omschrijf en toon je de meetings en calls, scope en doel van de meetings, aanwezigen en rolverdeling van de aanwezigen.
  • Systems: Hier geef je aan met welke systemen je werkt binnen de contentmarketingorganisatie en wat hun rol is.

Dit artikel is samen geschreven met Samantha Nagtegaal

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond