-

Hoe zal het hoogseizoen voor de logistieke sector er dit jaar uitzien?

Zijn consumenten nog huiverig, of juist niet? Verschillende cijfers en signalen spreken elkaar tegen. Het is daarom lastig te voorspellen hoe het het aanstaande hoogseizoen voor de logistiek gaat verlopen. Het antwoord: flexibiliteit.

De inflatie in ons land daalt al een tijdje en ook de economie in Europa lijkt aan de betere hand te zijn. Maar uit onderzoek van McKinsey blijkt dat we niet meteen geneigd zijn om ons koopgedrag aan te passen. Acht op de tien Europese consumenten zeggen dat ze maatregelen nemen om de aanhoudende druk op hun gezinsinkomen te verlichten. Het wordt interessant om te zien hoe dit de eindejaarsperiode gaat beïnvloeden. Al die feestdagen en andere koopjesfestijnen vormen traditioneel het hoogseizoen voor de logistieke sector, maar zal dat ook dit jaar het geval zijn?

De laatste cijfers tonen dat de inflatie nog steeds aan het dalen is, maar op korte termijn lijkt dat weinig effect te hebben op ons koopgedrag. De weinige mensen die zich daarvan bewust zijn, gaan daarom niet plots meer uitgeven. De angst om niet rond te komen, die ontstond in tijden van hoge inflatie, wint het allicht nog van de wens om leuke, nieuwe dingen te kopen. Die tendens blijft ook nog doorwerken als de inflatie intussen weer aan het dalen is.

Piekseizoen? Welk piekseizoen?

Minder uitgaven, en minder geld voor Kerstcadeautjes: wil dat dan zeggen dat de logistieke sector een zwak piekseizoen tegemoet gaat? Na de pakjesdrukte tijdens de pandemie voorspelt Seko Logistics dat het dit jaar anders zal zijn. Het hoogseizoen zou later beginnen en de pieken zullen lager zijn. Bij Kuehne + Nagel verwacht men zelfs helemaal géén hoogseizoen, omdat de eindejaarsdrukte voor de sector gewoonlijk al in het midden van de zomer van start gaat.

Desalniettemin bewijzen andere evenementen dat de huidige consument wél vatbaar is voor promoties en voor extra – misschien wel minder doordachte – uitgaven. Amazon Prime Day is daar een goed voorbeeld van. De jaarlijkse grote promostunt van Amazon vond plaats op elf en twaalf juli, met duizenden afgeprijsde producten. De eerdergenoemde voorzichtigheid bij consumenten leek dat weekend minder te gelden, met een verkoopgroei van Amazon van maar liefst veertig procent in Europa, en tachtig procent in de Verenigde Staten. Dat is niet niets, zo bleek, want Amazon Prime Day werd benoemd tot de grootste verkoopdag in de geschiedenis van bedrijven. Vooruitkijkend naar het einde van dit jaar, lijkt dit een voorbode te zijn voor een drukke Black Friday, het koopjesfestijn dat de afgelopen jaren ook bij ons is uitgegroeid tot een hoogtepunt voor grote retailers.

Flexibiliteit is noodzakelijk

Maar wat kan de logistieke sector dan verwachten dit jaar? De enige zekerheid is dat niemand dat echt weet, maar toch moet iedereen er zich op voorbereiden. Afspraken maken met leveranciers over wachttijden is waarschijnlijk nodig om klanten zo snel mogelijk te bedienen en aan een grotere vraag te beantwoorden. Maatregelen nemen rond voorraad- en magazijnbeheer is verder noodzakelijk om grote schommelingen in bestellingen te kunnen bolwerken. Nu er zoveel onzekerheid heerst – komt er nu een piekseizoen of niet? – zijn schaalbaarheid en flexibiliteit belangrijker dan ooit. Geautomatiseerde magazijnen, waarin robots de goederen uit de rekken halen en ze klaarmaaken voor verzending, bieden die voordelen sowieso. Op drukke momenten wat langer doorwerken of zelfs 24/7 orders klaarmaken is voor hen geen probleem. Maar soms volstaat dat zelfs niet om de pakjesdrukte op te vangen. Om maximaal flexibel te zijn kan het daarom soms lonen om extra rekken, robots of sorteerstations toe te voegen aan je bestaande installatie. Zo komen je zelfs bij een onverwachte stormloop toch niet voor verrassingen te staan.

Blijft het een rustig hoogseizoen, of hebben consumenten net gespaard om veel uit te geven voor het eindejaar? Vanaf midden november gaat het pakjesseizoen van start. De voorspellingen voor een mild piekseizoen en het succes van Prime Day spreken elkaar duidelijk tegen. Voorbereiden op verschillende scenario’s is essentieel om grotere pieken dan verwacht aan te kunnen.

Over de auteur: Jan Heijblom is Senior sales executive bij Exotec.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond