-

Terugblik: hoe bracht de logistieke sector het er in 2023 vanaf?

Januari: tijd voor een terugblik op hoe de logistieke sector en retailers het afgelopen jaar presteerden wat pakketbezorging betreft. Waren er meer of minder vertragingen? Wat deed de grootste Black Friday tot nu toe? En hoe zat het met de regionale verschillen?

We zitten inmiddels in januari en de logistieke sector heeft er weer een paar maanden pakketdrukte opzitten. Vanaf november was het in deze sector namelijk traditiegetrouw weer alle hens aan dek om ervoor te zorgen dat pakketten binnen de beloofde levertijd bezorgd werden. Inmiddels worden de Sinterklaas- en Kerstcadeaus hopelijk al volop gebruikt en is het net als vorig jaar tijd om terug te kijken: hoe groot is de pakketdrukte de afgelopen piekperiode geweest en hoe werd die afgehandeld?

Net voor Kerst was een op de tien pakketten vertraagd

Met onze pakketradar hebben we ook dit jaar de pakketdrukte nauwlettend in de gaten gehouden en hieruit blijkt dat de logistieke sector zich relatief goed door de feestdagen heeft geslagen. Zo was in de week voor Kerstmis, historisch gezien een van de drukste weken in het jaar, slechts een op de tien pakketten vertraagd. Niet leuk wanneer dat net om jouw pakketje gaat, maar het is zeker geen slechte score. Zo zagen we slechtere cijfers in de week na Black Friday (week 48) en de week van Sinterklaas (week 49). In die weken was grofweg één op de vijf pakketten vertraagd. Dat valt te verklaren aan de hand van verschillende nieuwsberichten dat er dit jaar de meeste aankopen ‘ooit’ zijn gedaan tijdens Black Friday. Met dat in het achterhoofd, hoeven we niet te schrikken van deze cijfers.

Meer pakketten vertraagd dan in 2022

Als je de pakketdrukte van dit jaar vergelijkt met vorig jaar is het een iets minder enthousiaste lofzang. Vooral de al genoemde vertragingen in weken 48 en 49 waren dit jaar aanzienlijk hoger dan in 2022. Toen waren in die weken maar negen en zeven procent van de pakketten vertraagd. Waar dat verschil door komt? Dat is dus vooral te wijten aan die nóg drukkere Black Friday. Voor retailers een ontzettend groot feest, maar iets waar de logistieke sector zich lastig op kan voorbereiden. Naast deze weken was 2023 redelijk vergelijkbaar met 2022. Kijken we bijvoorbeeld naar de weken voor Kerstmis (week 50 en 51) dan waren de vertragingen van dit jaar nagenoeg gelijk aan de vertragingen van 2022.

Lokale variatie

Tot slot zoomen we nog even in op de vertragingen per provincie. Want ook al lijkt Nederland een klein landje, de verschillen per provincie kunnen enorm zijn. Dat zagen we ook dit jaar weer. Neem bijvoorbeeld Zeeland: daar was in de gehele decembermaand (gemeten vanaf week 48) negentien procent van de pakketten vertraagd. Ook in de provincies Zuid- en Noord-Holland hadden ze met respectievelijk zeventien en zestien procent vertraging te maken: relatief veel pakketten dus die langer dan bedoeld onderweg waren. Het snelst werden de pakketten in Drenthe en Friesland bezorgd: daar was gedurende de hele feestmaand gemiddeld een op de tien pakketten vertraagd.


Geen uitschieters

Al met al kunnen we terugkijken op een heel verdienstelijk jaar met verhoudingsgewijs maar weinig pakketten die vertraagd waren. Er waren geen gekke uitschieters en geen vertragingen die totaal niet te herleiden waren. Als ik dan terugdenk aan 2020, toen er een ware pakkettsunami plaatsvond, dan denk ik wat de collectief trots kunnen zijn: trots op alle retailers die steeds beter weten hoe ze hun logistieke proces moeten inrichten om zo de pakketten op tijd bij hun klanten te krijgen, maar ook trots op de logistieke spelers die continu hun processen opnieuw hebben uitgevonden en zo’n enorme verbeterslag hebben gemaakt. Ik ben optimistisch benieuwd naar december van dit jaar!

Over de auteur: Jeroen Gehlen is mede-oprichter van Wuunder.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond