-

Voice Search of toch liever typen?

Praten tegen een digitale assistent om het antwoord op je zoekopdracht te vinden of om een pizza te bestellen met extra pepers maar zonder artisjokken. Dit klinkt misschien gek, maar toch gaan we steeds meer deze kant op. Met name op mobiel wordt Voice Search steeds meer gebruikt, bijvoorbeeld als men onderweg is en het simpelweg gewoon erg handig is. Hoever is Voice Search nu eigenlijk al ontwikkeld, waarom is het zo cool, en waarom gebruikt dan niet iedereen het al?

Google Now, Siri, Amazon Echo en Cortana zijn slechts enkele voorbeelden van digitale assistenten waarvan we gebruik kunnen maken. Voor velen is Voice Search echter nog een weinig gebruikt medium en in Nederland vormt Voice Search zeker nog niet het straatbeeld. Er wordt vaak nog steeds de voorkeur gegeven aan de getypte zoekopdracht. Toch ziet Voice Search een enorme toename in volume, met name in de Verenigde Staten.

Wat is Voice Search en waarvoor gebruikt men het?

Door aanhoudende updates van algoritmes en daarmee de continue ontwikkeling van Artificial Intelligence vindt Machine Learning plaats. Hierdoor zijn zoekmachines steeds beter in staat zoekopdrachten in context te plaatsen waardoor het antwoord relevanter wordt voor de gebruiker en meer interactie met je digital assistent mogelijk is. Voice Search wordt steeds meer gebruikt en ziet sinds 2013 een explosieve groei. Met name in de Verenigde Staten is Voice Search sterk in opkomst. In 2015 is tien procent van alle zoekopdrachten via Voice Search ingegeven. Dit komt overeen met 50 miljard zoekopdrachten per maand! 55 procent van de Amerikaanse tieners maakt al gebruik van Voice Search tegenover 41 procent van de volwassenen. Comscore verwacht zelfs dat in 2020 50 procent van alle zoekopdrachten via Voice Search zullen zijn.

Voice Search wordt vooral gebruikt in situaties waarin je geen handen vrij hebt en niet naar je scherm kan kijken. Denk hierbij aan bellen vanuit de auto, of thuis vanaf je bank de muziek aanzetten zonder afstandsbediening. Andere redenen zijn sneller zoekresultaat en simpelweg omdat het cool is!

schermafbeelding-2016-12-06-om-15-06-29

Als we kijken waarvoor Voice Search gebruikt wordt (in de V.S.) zien we dat het veel meer is dan alleen het zoeken naar informatie. Anderzijds zien we dat het nog niet veel gebruikt wordt voor commerciële zoekopdrachten. Er wordt met name gebruik gemaakt van het zoeken naar locaties van fysieke winkels wanneer men onderweg is. Dat wil echter niet zeggen dat er voor retail geen mogelijkheden en kansen liggen bij Voice Search. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van de Mobile Voice Search for Shopping in combinatie met de Buy Button van Google.

schermafbeelding-2016-12-06-om-15-06-50

Hoe zien we Voice Search terug in ons dagelijks leven?

Interactie met slimme apparaten wordt steeds normaler. Neem bijvoorbeeld Alexa van Amazon, een digitale assistent die voor jou via de Echo de lichten aandoet, je favoriete muziek aanzet als je thuiskomt en vervolgens ook nog even je boodschappenlijstje voor het weekend aanvult. Of denk aan Cortana (Microsoft), die gelinkt is aan Windows 10 en je Xbox.

Ook Google zit niet stil en kondigde al in mei 2016 Google Home aan, een apparaat wat je in je woonkamer kan zetten en dat antwoord geeft op je vragen, maar ook je afspraken bijhoudt of biosscoopkaartjes voor je reserveert. Leuk voor de gebruiker, want hoe meer concurrentie, hoe meer we ervan kunnen verwachten! Daarnaast kondigde Google op 4 oktober de Google Pixel aan, de eerste Smartphone met ingebouwde Google Assistent.

schermafbeelding-2016-12-06-om-15-07-09

Zoals duidelijk wordt, staan digitale assistenten met steeds meer andere apparaten in verbinding. Daarnaast wordt je digitale assistent ook steeds slimmer naarmate je er meer gebruik van maakt. Uiteindelijk is er steeds minder menselijke input nodig, omdat alles met elkaar in verbinding staat via het Internet of Things. Er wordt zelfs verwacht dat je uiteindelijk een volwaardig gesprek kan voeren met je digitale assistent.

Waarom Voice Search nog niet massaal ingezet wordt

Ondanks dat Voice Search in toenemende mate gebruikt wordt en zeker al veel mogelijkheden biedt, vormt het nog niet het straatbeeld in Nederland. Een van de genoemde obstakels van Voice Search is taal. De gesproken zoekopdracht werkt goed als je de taal op Nederlands instelt. Ook kan je in het Nederlands bijvoorbeeld Gmail openen, je wekker instellen en contacten bellen. Maar ga je doorvragen naar dieperliggende informatie die meer context nodig heeft, zal je verder komen als je zoektaal staat ingesteld op Engels. De volgende grafiek laat zien dat Voice Search al in meer dan 90 procent van de gevallen accuraat is.

schermafbeelding-2016-12-06-om-15-07-29

Een ander en misschien wel veel groter obstakel is gewenning. Momenteel wordt in het openbaar tegen je digitale assistent praten niet als normaal gedrag gezien. Dit voelt voor velen daarom nog niet comfortabel. Bovendien kent ook lang niet iedereen de mogelijkheden van Voice Search. Dit wil alleen niet zeggen dat dit ook zo blijft.

Veranderend consumentengedrag en zoeklandschap

Het verwachte gevolg van de inzet van digitale assistenten in huis, is dat het steeds normaler zal worden Voice Search te gebruiken. Het is dan ook slechts een kwestie van tijd voordat deze gedragsverandering zal overgaan naar mobiel. Voor de huidige generatie is het nu vooral aan de ‘early adopters’ deze verandering te implementeren, maar voor de volgende generatie zou het zomaar als normaal gedrag kunnen worden beschouwd. Want vraag jezelf eens af, hoeveel van je vrienden hadden voor 2007 al een Smart Phone?

Waar we nu zien dat Voice Search nog in de kinderschoenen staat omdat men er nog niet aan gewend is, bestellen we straks onze boodschappen via Voice Search. Je vult je boodschappenlijstje aan gedurende de week en laat iedere dinsdag je boodschappen bezorgen. Dit zal voor vele mensen veel tijd besparen. Hier moeten bedrijven als Jumbo en Albert Heijn nu dus al rekening mee houden, willen ze hier maximaal van profiteren. Nemen grote merken hierin het voortouw, zullen anderen volgen.

schermafbeelding-2016-12-06-om-15-07-50

Conclusie en aanbevelingen

Voice Search is al verder ontwikkeld dan veel mensen denken. Het biedt al tal van mogelijkheden en toepassingen. Retailers kunnen zichzelf de vraag stellen: zie ik potentie in Voice Search gezien de mogelijkheden die het (nu al) biedt? Is het voor de consument logisch mijn product via Voice Search te zoeken en te bestellen? Welke technische en praktische implementaties zijn hiervoor nodig? In hoeverre kunnen wij specifiekere zoekopdrachten goed ondervangen? Door al in dit relatief vroege stadium deze vragen te stellen kunnen retailers veel beter inspelen op een marktontwikkeling met veel groeipotentie.

*) Dit artikel is geschreven in samenwerking met Frans Eysinga.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond