-

Met je webshop naar het buitenland

Als je een goedlopende webshop hebt, kan het openen van een buitenlands filiaal een zinvolle volgende stap zijn. Hoe bepaal je of dat lucratief is? En welk land het beste aansluit bij hetgeen je verkoopt? Workshop geeft een aantal praktische tips en links voor als Nederland te klein wordt.

Klaar voor de grote sprong?

Ja: Dan heb je een gezonde webshop in Nederland (lees: je maakt winst) en de omzet is dusdanig dat je over voldoende personeel en middelen beschikt om de stap ook financieel te kunnen maken.

Nee: Soms is thuisblijven ook beter. Het kan namelijk wel een jaar duren voordat je internationaal winst maakt.

Toelichting: Vaak gaat een stap naar het buitenland gepaard met een winstterugval in het thuisland. Een stevige omzet, volgens experts minimaal één miljoen euro, heb je dus wel nodig om over genoeg resources te beschikken om die financiële klap op te vangen. Ook ga je veel kosten maken: vertaalkosten, juridische kosten, R&D en investeringen in online marketing en klantenservice.

Weet je waar je begint?

Ja: Mooi zo, je hebt dus uitgezocht dat in het bewuste land de marktomvang aantrekkelijk en groeiende is, de concurrentie te overzien is en het geen prijsvechtersmarkt is.

Nee: Je moet je dan vooral afvragen wat je meerwaarde straks zal zijn. Lees de toelichting waarom.

Toelichting: Je moet jezelf vooral afvragen wat jij als Nederlandse webshop méér biedt dan concurrenten ter plaatse. Die hebben immers vaak een hogere naamsbekendheid, genieten (nationaal) vertrouwen en doen het SEO-technisch ook al goed. Je moet het dus zien te winnen op prijs, assortiment, klantenservice dan wel inspiratie. Bied jij hetzelfde als de locals, dan kiest de klant toch voor de lokale partij.

En wie je gaan helpen?

Ja: Dan heb je dus een klein leger aan specialisten nodig om de stap voor te bereiden, te implementeren en van dag tot dag aan te sturen.

Nee: Geen nood, in de toelichting een opsomming. Aan jou de taak om de juiste mensen erbij te betrekken.

Toelichting: ICT moet aan de slag met site-aanpassingen voor het nieuwe land, en een nieuwe homepage. De redactie werpt zich op (het vertalen van) de content. En marketing gaat aan de slag met SEO, SEA, social media en e-mail. Legal kan zich in juridische aspecten rondom betalen en leveringsvoorwaarden ter plekke verdiepen (zie hier de belangrijkste Europese webwinkelrichtlijnen). Logistiek bekijkt ondertussen de diensten van lokale verzenders en die van de eigen partij.

Alles in goede banen leiden?

Ja: Meerdere projecten definiëren en die gelijktijdig opstarten, prima.

Nee: Sommige zaken kosten meer tijd en moet je dus eerst optuigen. Lees de toelichting en zie deze checklist.

Toelichting: Zet zoveel mogelijk de verschillende werkzaamheden op hetzelfde moment ‘aan’. Zo kost vertalen vaak veel tijd (je hebt drie opties, lees er hier meer over). Ook het achterhalen van de juridische aspecten van een specifiek land is tijdrovend. Door gelijktijdig aan verschillende aspecten te werken, kun je toch een strakke planning volgen die niet onnodig lang wordt.

Bescheiden middelen en toch internationale ambities?

Ja: Begin dan met het op een buitenlandse marktplaats aanbieden van je producten of diensten.

Nee: Kijk of je in Nederland nog groeikansen ziet en go for it.

Toelichting: Jorij Abraham, director research & advise bij Thuiswinkel.org, geeft als tip om te beginnen op een marktplaats als Amazon.de of Zalando.de. Zo krijg je voor weinig kosten goedkope learnings over concurrentie en producten die wel en niet goed lopen. Probeer dit een half jaar en beslis dan of je verder gaat met het ombouwen van je website.

Dichtbij huis blijven?

Ja: Duitsland en België lonken, maar denk goed na over je keuze. Leer van bol.com en Coolblue in de toelichting.

Nee: Een land als China is qua omvang natuurlijk erg sexy, maar blijkt in de praktijk erg duur om te starten (Toch naar China? Lees dan even dit).

Toelichting: Coolblue en bol.com kozen bewust voor België en niet voor Duitsland. België is op e-commercegebied namelijk minder ver ontwikkeld. En biedt dus volop kansen voor nieuwe spelers. Bovendien zijn bij onze oosterburen de bestaande online marktpartijen zo groot dat ze door volumevoordeel tevens stevige prijsconcurrenten zijn. Als nieuwkomer is daar nauwelijks tegenop te boksen. Een gratis e-book over het openen van een webshop in België vind je op SEOshop.

Going local?

Ja: Werken met een aantal natives is een voorwaarde voor succes, wáár je die neerzet lees je in de toelichting.

Nee: Fysieke aanwezigheid in je doelland is niet meteen nodig, er zijn goede redenen om je bedrijfsteam in Nederland te houden.

Toelichting: Zowel Smits als Abraham pleiten ervoor om, zeker in de opstartfase, vanuit Nederland te opereren. Door ook je marketingteam voor het buitenland in Nederland te houden, behaal je synergievoordelen en bewaak je de bedrijfscultuur. Ook redactie, klantenservice en verkoop kun je prima vanuit Nederland orkestreren.

Nog wat huiverig?

Ja: Een goede voorbereiding is ook hier het halve werk. Doe je huiswerk, maak gebruik van resources met kennis en marktanalyses.

Nee: Hals-und-beinbruch dan, de wereld wacht op je!

Toelichting: Een branchevereniging als Thuiswinkel.org biedt haar leden regelmatig in-depth marktanalyses voor verschillende landen, zie bijvoorbeeld een recent blog van Wijnand Jongen over Japan. Ook banken als ING en Rabobank bieden veel (sector)informatie en bijbehorende rapporten. Door deze mee te nemen in je beslissingstraject leg je een feitelijke fundering onder een droom voor internationalisering.

*) Dit artikel werd geschreven met input van Geert-Jan Smits, Flinders

**) Dit artikel werd eerder gepubliceerd in het juninummer van Emerce magazine (#141)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond